AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
622

vilken sänkningsats ska ja ha?

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Tjena.
Har skrivit om detta förut..men vet inte hur jag ska göra.
Gäller min hjulupphängning på M3:an.
Har nu kapade fjädrar, orginal dämpare + fjäderbenslager som e skrot.

Men jag vill ha bilen låg men ändå hyvsad komfort.
Nån som vet hur det är med bara sänkningsats type 40/10 och orginal dämpare?

Har även funderar på både bilstein dämpare+hr fjädrar och hr ställbart chassie.

Måste i allafall byta lagringen + att ja inte gör jobbet själv.

Om jag väljer:
Endast fjädrar = 8000kr med montering
Bilstein sprint runt om + fjädrar = 15000kr med montering
Ställbart hr chassie = runt 20000kr med arbete.

Just nu är bilen väl låg, väghållning inte heller så bra + skit dålig
komfort.

Vill alltså ha den låg, medelväghållning och medel komfort.

Allt e en penga fråga...ska tilläggas att ja aldrig kör på bana..

Nån som har egna erfarenheter eller bra förslag?

Tacksam för svar!

///M3

///M3
kapade fjädrar på en M3:a.....*ryser*

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Ring och snacka med Pelle (är jag ganska säker att han heter) på Örebro Stötdämparsevice, www.shockabsorber.com, han e mkt duktig och kan säkert reda ut vad som passar dej bäst, dvs. dina krav vs. det ekonomiska.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jo, jag vet..inte jag som kapat dom dock..och den har bara gått ett halvår med dom som tur e..men nu ska skiten bort.
Okej, har pratat med alla möjliga personer men ja vill höra lite mer er som har M3:or också..och som vet hur vägållning och komfort blir med dom olika altenativen..

///M3
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Jag har original dämpare+fjädrar, hade tänkt byta nu till våren, så jag sitter typ i samma sits, blir nog ställbart chassie för mig. Jag kommer nog åka på någon banträff i sommar så jag prioterar väghållning. Finns andra bilar att åka komfortabelt i :)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag är inte riktigt med på hur du vill ha det. En lagom avstämning mellan komfort och sport har M3:an redan från början. Om du sen vill ha ner bilen i backen så får du väl sänka den aningen (förutsatt att dina dämpare är friska nog, sänk den inte för mycket, max 30 mm skulle jag tippa, för då kommer du att slå sönder dom på nolltid).

Personligen har jag bra erfarenhet av KW's enklaste variant av coilovers, mer än så behövs verkligen inte till gatkörning, man ställer det som man vill ha de och sen är det bra med det. Möjligen ändrar man på det lite inför en bankörning. Ett sånt kit och lite bättre krängare så blir väghållingen ruggig och jag hade då inget emot att den var väldigt styv.

Bra komfort + bra väghållning finns inte. Du har väl inte köpt en M3:a för att åka mjukt?
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har Eibach sänkfjädrar o Bilstein dämpare på min m3:a. Kanonbra väghållning dock blir komforten ngt lidande men så länge vägarna är bra så märks det inte så mkt. Jag tycker iofs att en m3:a ska kännas lite hård i chassit, finns som sagt andra bilar att åka med hög komfort i.

Kombinationen jag har kostar ca 10k + ev. arbetskostnad.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Varför behåller ni inte original grabbar?

M3:an är ju konstruerad för originalfjädrar & dämpare...blir den lägre så för det (som jag ser det) mest med sig nackdelar då man skrapar i spoilers & avgassystem hela tiden...

Men men...man gör ju som man vill... ;)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Tack för svar..vill bara klargöra en sak..jag gillar också de styva chassiet..men just nu är de för jävligt..lagren slut, kapade fjädrar och 35 i profil..faaaaaaan..har besluts ångest.....den har ju gått så i ett halvår så jag antar att dämparna e slut med..
Annars hade de ju bara varit att byta fjädrar...men ja vet i faan..

Hr ställbart chassie e ju lockande..

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.