|
|
|
|---|---|
|
Blev av med lappen igår efter att ha blivit klockad till 127km/h på en 90-sträcka. Erkände inte eftersom jag sade att jag inte tittat på hastighetsmätaren, men hade mycket svårt för att tro att min hastighet skulle överstigit 120 km/h. Lappen tog de naturligtvis med en gång. Jag har kollat med arbetsgivaren och får ett intyg om mitt behov av körkort i tjänsten, men vad jag undrar är om någon har ytterligare tips på vad som kan skrivas? Tacksam för svar!! /SD | |
Jirar |
Du får nog räkna med att bli av med körkortet i ca 2-3 mån. Blev själv av med det i 3 mån förra året då jag kört 46km för snabbt på Essinge leden. Jobbar själv som bilförsäljare ,och fick också ett intyg från arbetsgivaren om mitt behov av att få behålla körkortet. Jag tror att jag hade rätt mycket tur, fick faktiskt ner det till 2 mån. Lycka till. |
|
www.trafikjuristen.se Ett välformulerat brev som hänvisar till "goda förhållanden" etc KAN hjälpa till. Blev uppmätt till 130 på 90 för nåt år sen, fick en månad spärrtid som vad jag förstått det skulle varit 2 normalt sett. Detta var dock en sommarmorgon med torr asfalt, ljus himmel och mycket lite trafik... |
|
|
Det var blött och lite disigt ute, men polisen var faktiskt bussig och skrev: Normal trafikintensitet, torr vägbana, mörker, tänd gatubelysning och tvåfilig väg. Jag vet inte om det räknas som "normal trafikintensitet" när jag var den enda bilen där (förutom polisen förstås!) en onsdag kl.21, på en annars väl trafikerad led.. Men det håller min advokat på att kollar upp. Får även ett intyg från arbetsgivaren som påvisar att bilen behövs i tjänsten och att jag jobbar 90% på resande fot. Han fick ner sitt från 2mån till 1mån med hjälp av detta när han åkte fast på samma ställe faktiskt! Fast i motsatt körriktning och "bara" 126 km/h. |
|
|
Se till att ha allt juridiskt väl formulerat så ökar dina chanser något. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Aningen grovt med 37km/h över skyltad hastighet, blir nog svårt att försöka hitta på bortförklaringar tror jag. Jag har själv oerhört svårt att hålla farten på fina 90 och 110-vägar och samma sak sade polismannen också sist det begav sig... Inget att snacka om, man får skylla sig själv helt enkelt. FP |
|
cane |
Det där med att hävda behov i tjänsten smäller inte särskilt högt, mycket bättre om du har något barn som har behov av ditt körkort... det kan mycket väl vara att du inte kan försörja honom/henne utan ditt kort. Samma sak, men helt olika bedömningsgrunder. |
|
tråkigt att poliserna och politikerna inte prioriterar andra uppgifter för lagens långa arm... men det e klart... de flesta skriver ju på direkt och då ger det klirr i kassan. Men just sådana där fartöverträdelser på 90 vägar som är glest trafikerade det är ju sånt som "alla" gör men att torska är som lotteri och då känns det lite som en onödig sysselsättning för polisen tycker jag. jag fick iaf ner mina 2 månader för 141 på 110 väg till 3 veckor då körkortet behövdes i jobbet. Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
|
Nu har man fått domen från Länsstyrelsen! Två månader blev en efter ett intyg från jobbet och ett eget yttrande. Så på lördag får man köra igen :-D Nu återstår bara att se vad som händer med bötesbeloppet eftersom jag nekade.. Hoppas fortfarande på felkalibrering.. |
|
| Ett litet tips från mig för er som får panik när ni blir stoppade är att be om rådrum, om jag är helt ute och cyklar får någon av juristerna här slå mig på fingrarna, men om jag minns rätt så ska det ge er 48 timmar att fundera över situationen... | |
|
Ett tips från mig är att ALLTID göra det. Det kostar ingenting (varken för dig eller för staten, vissa vill ju hävda att man slösar på skattepengar när man nekar) och ger dig alltid tid att fundera på vad du "ställt till med" alternativt vad polisen har för grunder att bötfälla dig tex... |
|
| Hm, jag hade visst fel, RPS har åtta dagar som rekommenderad tidsgräns: Länk | |
| Sen bör ni även kolla in Brottsbalken 24 kap. 4§, där är ett potentiellt kryphål att köra som en besatt... :-) | |
| Glöm inte att du måste ansöka om att få tillbaka lappen det är bara spärrtiden som går ut och det innebär inte att du får köra,men det har du väl koll på. | |
|
Ansöka? Jag fick en ny körkortshandling automatiskt med bifogat inbetalningskort. Så det var bara att ta ett foto, signera och skicka in. Hoppas bara att det kommer på fredag så att man får köra på lördag. Oavsett om spärrtiden gått ut så får man tydligen inte köra förrän det nya kortet kommit. |
|
| Jo, det går faktiskt att köra innan. Bara kortet är registrerat och klart så ska det gå bra. EN vän kollade upp detta i december. Tror han tjänade c:a 3dagar på det. | |
|
Det stämmer. Jag ringde till vv och frågade eftersom jag får köra fr.o.m. lördag egentligen. Mitt kk kommer att tillverkas på måndagen så det var lugnt att köra fram tills dess. |
|
|
Du ser vad man kan tjäna på att fråga här. Flera dagars bilkörning! Kör nu försiktigt... (polaren som kollade upp detta tappade också lappen i en peugeot 206, har polisen ngt mot dessa eller är de bara skjutvänliga?) |
|
|
Jo, det verkar ju som de är skjutvänliga ;-) Blev aldrig ens stoppad i BMW:n som jag hade innan.. Men nu så byter man till en mindre, långsammare bil och tappar lappen.. Nästa bil blir definitivt en BMW igen. Så fort jag får råd så skall jag köra 5-serien igen. 206RC är en jättekul bil för de pengarna om man pratar nybil, men det är långt ifrån en BMW... *snyftar* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.