AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.041

Betydelse av krock vid begköp

Ja... rubriken säger väl det mesta?

Skall man passa sig för bilar som varit krockade?

Även om man inte kan se det, de är alltså ordentligt lagade...

Gäller det även för cabbar, INKLUSIVE Z-or..?

Båtar ÄR roligare än bilar.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Finns det andra bilar till salu i samma modell tycker jag du ska undvika den krockskadade bilen. Även om allt ser bra ut på ytan kan delar av ramen, framvagn eller bakvagn vara snett. Även dåliga plåtlagningar kan se bra ut några år, så det är lätt att bli lurad.
Som marknaden är nu finns det ingen anledning att ens fundera på en bil som varit krockad, det är bara att välja ett annat objekt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Si
765
Simon01
120dM -08
jag köper inte en krockad bil till. Tyskarna är duktiga på att spackla så lagningen inte syns, men det står sig inte för evigt. Jag fick lämna in min 325:a eftersom spacklet hade börjat släppa och rosten började ta fart, 5500:- blev priset vilket inte är så farligt men det var ju en rätt lindrig skada också. Så kolla upp bilen noga innan du köper den.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Den erfarenheten jag har hittills av karosseriverkstäder (bland annat genom APU och nån sammanstötning) är att dom är mycket noggranna med att bilen ska vara rak. Dom ställena jag har haft kontakt med har arbetat med snävare toleranser än vad biltillverkaren anger, och accepterar i produktionen. Detta har dock varit auktoriserade och återförsäljarbundna verkstäder, vad det nu är värt.

Det jag skulle oroa mig mest över är just rostskyddet. Svårare att kontrollmäta och specificera på papper, och lackeringen verkar alltid vara en flaskhals tidsmässigt. Görs dessutom inte jobbet fackmannamässigt är ju frågan för hur garantin gäller.

Så jag föredrar okrockat, men skulle i alla fall överväga en bil som var krockad om det framgår tydligt, även i priset, och det framgår vilken firma som gjort jobbet.

Sex på alla fyra, roligast så!
Buspelle
Det stora problemet med krockade bilar lär numera inte vara att det inte skulle bli rakt, det klarar man av, utan däremot att återställa rostskyddets förzinkning. Sedan beror det naturligtvis på skadornas omfattning. Att byta en tillbucklad dörr eller flygel lär inte påverka vare sig bilens rostskydd eller något annat.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Och även om den är rak OCH rostskyddad - hur är det med säkerheten, dvs, tar en reparerad kaross upp krockkrafter på samma sätt som en "ny"?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

jag har köpt flera bilar som har varit reparerade. fördelen med import från tyskland är då att jag vet summan som reparationen kostade. jag har aldrig sett en uppspacklad bil som repararats på BMW! I Sverige får man inte ens reda på att bilen varit krockad eller omlackad, något säkert 25-50% har blivit genom åren.
Kort sagt, om jag vet att bilen är schysst reparerad och inget syns skulle jag köpa en reparerad bil utan att fundera på det.

Mvh Johan
Nej det är just det, jag jobbar nära ett par firmor som jobbar med karossreparationer och vid den här tiden på året är ju raden av rejält tillbucklade bilar utanför enorm. Efter någon vecka står de i en annan rad och ser ut som "nya". Som sas ovan, i Sverige får man väl ytterst sällan reda på att ens tilltänkta objekt varit krockat?
Många kör nog krockreparerade bilar utan att veta om det tror jag.

För ganska länge sedan köpte jag en bil på en auktoriserad firma, allt var OK, men ungefär ett år efter köpet ringde jag förra ägaren för att kolla upp en saknad nyckel och fick då närmast ett gapskratt i luren, jaså finns den bilen fortfarande? De hade kört den i diket med relativt omfattande skador, bl.a var taket helt förstört. Jag blev rätt snopen och arg och insåg att jag borde pratat med tidigare ägaren innan köpet.

Jag körde den bilen i fyra år utan egentliga problem, varken rost eller annat så kraschreparationerna var nog trots allt väl utförda.

/T
Tycker absolut storleken av en krockskada har betydelse.
Har det bara bytts ut skärm/stötis och andra lösa delar på en bil så är det en stuntsak.
Värre är det när ramben eller andra bärande delar är skarvade eller riktade.
Att bara byta lösa delar är för min del inget som räknas in i krockskada.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.