AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.157

M30 frågor (sprut, ventilfjädrar, soppaproblem)

ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Hej har försökt leta med sök funktionen men inte riktigt hittat de svar jag letar. Har egentligen en par frågor som jag behöver lite hjälp med.

Motorn ifråga är en m30b28 borrad till 3,1l. Köpte den av en bekant i utbildningssyfte (jag är en sån som vill kunna lite om allt, och nu är det motorer som jag vill få grejj på i skallen) så jag vet inte riktigt vad det är för grejjer i den. Förra ägaren köpte den i sin tur av ngn annan och vet inte riktigt själv vad det är i den heller. Tydligen skall det sitta Mahle kolvar i den (men stakar, vev har vi ingen aning om). Jag vet inte fall den är portad då jag inte skruvat i sär den så långt än.

Det sitter en vassare kam på den, runt 280 grader och det verkar inte som om ventilfjädrarna är bytta. Jag söker lite hårdare och jag undrar vilka som kunde lämpa sig bäst? Har kollat lite på Dr Schrik fjädrar men är lite osäker på vilka som är bäst. nr. 002.02.090 verkar ju kunna fungera? Hur mycket vågar man varva den sen? varvstoppet ligger just nu på 7000, men den orkar inte dra jämt efter 5700-6000.

Sen är det en tidig 80 talare och det sitter K-jet sprut på den (rätta mig fall jag har fel). Frågan är. Fungerar SMT 6 eller annat piggyback system ihop med K-Jet? verkar som att den går lite tunt och jag skulle lite vilja kunna ändra tändning, soppatillförsel. Eller vore det enklare att ta spridare från 535 så att den får mer bensin? Kan det faktum att den får för lite bensin göra att den går sämre på höga varv?

Slutligen undrar jag vilket oljetråg man skall ha då man monterar motorn i en e30. Har läst att orginal inte passar utan att man måste ta ett från en e34? Någon som vet? Och fall ngn har ett passande oljetråg, pump till salu så är jag intresserad av att köpa. Nuvarande råkade mystiskt gå sönder :P

tack på förhand,
Edvard
ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Kom även att tänka på en annan grejj. Vad är det för styrning på de nyare M30B28orna? Går det att skaffa ett sådant isf och lägga på gamla?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Du har säkert L-jetronic på den (K-jetronic är mekaninsk insprutning), Jag antar att SMT6 funkar på L-jet, men eftersom det L-jet är endast insprutning och tändningen är separat kan du endast ställa insprutningen med SMT6.

Att den går dåligt på höga varv kan mycket väl bero på för lite bränsle, inte bra!

På www.e30.de finns mycket info hur man monterar m30 i e30.

mvh Kristian
ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Tack skall du ha!

Ska se fall jag blir klokare!

mvh,
Edvard
ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Ser alltså ut som att jag behöver ett tråg och pump från en e32/e34. Någon som har liggandes hemma och vill bli av med? Större spridare vore även av intresse. Från t.ex. 535.
ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Sitter det samma sprut på nyare m30b28or? Om det finns nyare, vad behövs för att byta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.