AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.683

Är verkligen Landrover bättre än BMW?

Sida 1 av 2
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
I Norge så leder just nu Landrover en POLL om bästa bilmärke! BMW finns ju trots allt på en hedrande andraplats!
Länk

Mvh, Steaman

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag glömde att skriva att du kan påverka resultatet genom att rösta!

Mvh, Steaman

za
15
zapp
520iA Touring 09/98
318i Touring 11/89
You cheat Dr Jones !

Länk

Cheers
Carl
Kom igen, nu sätter vi anglofilerna på plats! Med lite tur så hamnar vi också på löpsedeln :-DD

Mvh,
Kalle
_____

Länk
-BeeMWe-
Det är juh faktiskt så att LR av antalet tillverkade har de högst %tal kvar som är i drivt om man jämför med andra tillverkare.

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det ligger uppmaningar på alla LR-forum i hela WWW att gå in och rösta!
Man får väl vara nöjd med bilvalet! har både LR och BMW :-)

Mvh, Steaman

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
-BeeMWe-: Det kan i alla fall inte bero på L-Rs kvalitet!

Mvh, Steaman

-BeeMWe-
steaman: Det tror jag nog, iaf när det gäller deras defender.

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Grejen med Defendern är väl egentligen att det knappt finns nåt som kan gå sönder. Slänger man i klimatorer och annat ber man om trubbel. Fast det gäller väl även Lucas-elsystem, från mannen som uppfann mörkret. Men numer jordar dom väl som folk? :)

Sex på alla fyra, roligast så!
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag är inne på min andra L-R och kan bara konstatera att allt kan gå sönder och gör det. Däremot att en L:R byggd för att kunna repareras i busken! En robust bil är inte detsamma som att bilen inte är underhålls- eller repationsfri!

Mvh, Steaman

Fördomarna haglar som vanligt. Lucas elsystem har, tro det eller ej, utvecklats sedan 60-talet. Jag har ägt flertalet BMW:ar men har nu istället en Jaguar samt en Alfa Romeo. Dessa bilar har krånglat betydligt mindre än mina BMW:ar. Så var det med den kvaliten.

BMW lever till stor del på sitt rykte om kvalitet. Så speciellt hög kvalitet har de ej.
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Nu har LR's Forum fått lite uppmerksamhet:
Länk

Kan väl inte förlora mot dom? ;)

Stem!
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Ehh.. Rösta heter det väl på svenska..
Instämmer med Bjoerck.

6 verkstadsbesök på 9 månader hade jag innan jag gav upp, på en 2 år gammal bil. Ursäkta att jag svär i kyrkan, jag försöker låta bli så gott det går ;)
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är bra Bjoerck, försvara Fordkoncernen! Kvalitet är ju mer än bara hållbarhet t.ex. byggkvalitet och där är de ljusår mellan LR och BMW! LR fabriken i England har absolut lägst kvalitetsindex inom Fordkoncernen.

Mvh, Steaman

Björk. Kör du din Jagga och Alfa lika mycket som din gamla 523 också?
Jag såg faktiskt en undersökning nyligen där BMW e39 låg i topp när det gäller minst antal fel på nybil.
Jag försvarar inte fordkoncernen. Däremot uppskattar jag många bilmärken och försöker inte var trångsynt vid bedömmande av olika märken.

Det mest tröttsamma anser jag vara när insnöade märkesentusiaster avfärdar andra bilmärken med kommentarer som "Ford, de jävla blårykande skitbilarna" eller "Renault, de bara rostar". Sådana uttalanden vore kanske legitim kritik för tjugo år sedan. Idag ser det annorlunda ut. Världen är föränderlig. Vem kunde tro för tjugo år sedan att Renault skulle komma att bygga världens kanske säkraste bilar (enligt Ncap)?
Och Skodor ligger inte längre i dikena med en knäckt bakaxel och en förvånad Glenning hängandes upp och ner i kupén. Skoda bygger idag bra bilar.

BMW som jag ägt många av, har alltid varit ett hyllat märke för sin oerhörda tyska kvalitet. De bilar jag nu äger, en Jaguar XJR samt Alfa Spider, däremot har alltid fått svidande kritik för att de rostar, har bristfällig elektronik, bla bla... Jag har nog hört ungefär en miljon fördomar kring märkena när nyfikna ändå måste komma fram och titta och känna.

Nu med facit i hand vill jag påstå att det inte är någon nämnvärd skillnad på byggkvalitet. Det knackade och skramlade lika mycket i BMW:arna som det gör i de bilar jag har nu. Min senaste BMW gnisslade i ratten, knackade i framdörrarna samt förde oväsen från bakluckan. En baklucka som sedermera började rosta... Spindelleder fick bytas på löpande band på både den E36 jag ägde och även E46:an. Elektroniken på E39:an spökade mer än vad den någonsin gjort på den lucas-försedda Jaggan. Regnsensorer ballade ur, baktorkaren la av, ECC:n slutade fungera på grund av någon elektrisk komponent och så vidare.

Jag är absolut inte avigt inställd till märket BMW. Däremot är jag en bilentusiast och inte en BMW-entusiast. Detta gör att jag försöker vara rättvis i mina bedömningar av olika bilmärken.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bjoerk, det var faktiskt du som startade med uttrycket "fördommarna haglar". Jag har inte sett något inlägg med fördomar i den här tråden! :-)

Mvh, Steaman

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Om ni har försökt köra bil på de kostigar man i Norge kallar vägar förstår ni varför Land-Rover hamnar i topp.

För övrigt vill jag hålla med Bjoercks inlägg om det här med märkesfanatism. Samt önska alla en trevlig helg och att lågkonjunkturen går och dör så man kan köpa en XJR.

My Bimmer is my mistress
Flåklypa: Ja, det blir cirka 2000 mil om året även med Jaggan. Bör även tilläggas att ålder och miltal är jämförbart mellan de olika bilarna. Enda undantaget är den E46 som jag köpte ny. E46:an är den bil jag haft överlägset mest problem med. Tröttnade på skiten efter drygt ett år. Naiv som jag var trodde jag att verkstadsbesök skulle slippas när jag bytte in min gamla E36-92 mot den nya BMW:n. Tji fick jag. Ödets ironi...

Den senaste BMW:n jag ägde, 523:an, var den bil jag var mest nöjd med utav BMW:arna. En mycket bra modell. Fast felfri var den inte.

Vad jag vill ha sagt är att BMW krånglar precis lika mycket som vilket annat märke som helst. De är absolut inte högkvalitativa som många vill göra gällande.
Handen på hjärtat steaman: Visst har du mer överseende med BMW:n när den krånglar än Land Rovern. BMW:n är ju trots allt ditt skötebarn! :-) För inte är väl din BMW felfri?!?

Det jag reagerade på var Hangarounds kommentar:

"...ber man om trubbel. Fast det gäller väl även Lucas-elsystem, från mannen som uppfann mörkret"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.