|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Att stå längs motorvägar och bötfälla bilister som råkar köra några km/h för fort med sina försäkrade och besiktade bilar är inget annat än rena trakasserier mot hederliga medborgare. Här i Östergötland står har polisen hastighetsövervakning i princip varje dag på E4:an mellan Linköping och Mjölby. De bilar som stoppas är i regel välskötta ekipage som kör 120-130 på den breda fina motorvägen. Är detta seriöst trafiksäkerhetsarbete? |
|
|
vi betalar väl redan självrisk ifall vi orakar skada? vi betalar väl redan böter/fängelse för vårdslöshet/grov vårdlöshet i trafik? vi betalar väl redan böter för fortkörning? vi betalar väl redan skatt för vården? vi betalar väl redan skatt för vägen som vi använder? vi betalar väl redan försäkring för fordonet vi framför? vi betalar väl redan skatt på drivmedlet vi matar BMW:n med? räcker det inte med avgifter? koncetrera arbetet med 0visionen till drognolltolerans, utbildning med uppföljning, mitträcken, bättre vägar, viltstängsel och utveckling av bilar istället! suck M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
Det som jag ser som nollvisionärernas viktigaste arbete framöver är attitydförändringar. Givetvis kan inte vägförbättringar och liknande stanna upp för det, trafikmiljön ska vara förlåtande mot dess användare. Men här finns fungerande och beprövade metoder. Stolpar byts ut, diken resas med gott resultat och varjerräckena räddar faktiskt liv. Men det behövs en diskussion kring trafikanternas attityder och inställningar, och det behövs något nydanande likte vajerräckena, fast mentalt. Säger inte att det här förslaget är rätt väg att gå, men debatten skräms ju igång. Risken är bara den att det ses förtjänstmöjligheter (snarare förlustlindring/skadereduktion) i det här förslaget, och att det därför väcker gehör bland dom som håller i plånböckerna som betalar trafikskadorna. Lite småsega tankar så här på tok för tidigt på dagen :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Buspelle |
Man kan på goda grunder anta att de flesta fortkörare redan har betalt sina sjukvårdskostnader vid en ev trafikskada flera gånger om via skattsedeln.... ...men ta bort skatten först, så tål ju frågan att diskuteras, men då är det npg inte lika intressant längre... |
|
Räknar man på vad en allvarlig skada kostar i vård och rehab, och allt som ska täckas av skatten, så.. Vore om inte annat kul att se vad resultatet av en sådan uträkning. Att krocka bör i alla fall vara ett bra sätt att dopa BNP Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Det var nog det dummaste jag hört på länge!! Sitter ju inte på någon statistik men har väldigt svårt att se att farten i sig orsakar så många olyckor. Både polis och experter gör det väldigt "lätt" för sig när man påstår detta. Det måste ju ändå vara nästan uteslutande ett felaktigt beteende i övrigt som ger upphov till olyckor...däremot kan ju konsekvenserna av olyckan bli allvarligare vid en högre fart. Skulle inte vilja se detta resonemang i verkligheten... ...tänk er själva att olyckan varit framme och du hamnar i rullstol ( hemska tanke ). Då kommer ett en faktura från Landstinget på 20 kkr... ..."då vi noterat att du vid tillfället körde 140 km/h på 110-väg så har vi bedömt att du förmodligen skulle haft något lindrigare skador än vad som nu blev. Vi fakturerar dig för den merkostnad som denna överträdelse orsakat." En olycka är en olycka och skatt är skatt. Är utan tvekan nettobidragsgivare ( skatt ) så om jag inte får något tillbaka när jag behöver det utan ska betala ytterligare...vad går MINA pengar till då. Idrottsmän som skadar sig borde ju få betala fullt ut då de utsätter sig för risker som inte är normalt. Jämför med bankörning med bil där försäkringen inte gäller p g a detta resonemang. Instämmer med Buspelle...en förutsättning för detta resonemang är ju att skatten först slopas...sen betalar alla SINA kostnader vid behov. Inte troligt och inte möjligt...bara löjligt!! |
|
| Det absolut bästa i Sverige är att vara totalt pank (vilket vi alla kommer bli om allt fortsätter som det gör). Då slipper man betala för något och alla snälla skattebetalare betalar för ny Permobil när den oskattade och tillika oförsäkrade 245:an gått av vägen mitt under spritruset. | |
|
Peca, Idrottsmän som skadar sig har ju en försäkring. Antingen så täcks denna av hemförsäkringen eller så tecknar man en egen försäkring. Oftast så täcker inte hemförsäkringen alla skador fullt ut, fråga mig inte hur jag vet detta! :) Därför har man nu ytterligare en försäkring enbart för detta ändamål. Vad jag vill säga är att idrottsmän redan betalar "fullt ut"... Med bankörning antar jag att det är likadant, du tecknar en försäkring för dagen alternativt en tilläggsförsäkring med särskilda villkor, eller? Ska bilförare betala för sina egna skador? Bra förslag, skitbra.... Not! |
|
| Anders S.: Tror du missuppfattade det hela lite. Klart att idrottsmännen är försäkrade...men försäkringen gäller väl inte vad en eventuell skada kostar samhället utan gäller ersättning till individen? Eller har jag missat något!? | |
|
Nu kunde det ha gått illa, igen! Låg och körde i cirka 90km/h ( med en scania och släp ) på väg 23 mellan Växjö och Älmhult ( där det för övrigt finns fartkameror ) då det kom en nyare Volvo V70 bakom mig och körde om mig för att sen i princip tvärnita, kanske 20 meter framför mig när det är -5 grader ute och risk för halka!! Varför gjorde han så, jo för att han råkade se en kameraskåp ute vid vägen och givetvis blev han/hon rädd frö böter! Otroligt vad folk kan va korkade och ännu mer korkade måste va dom som monterade fanskapet. Kan för övrigt nämna att det inte är första gången jag råkar ut för det här. Ingen annan som har råkat ut för liknande? |
|
|
Det ända det handlar om är att dom vill ha in mer pengar att fylla alla håll dom inte klarar av i dagsläget trots ett av världens största skattetryck! Jag tycker att man ska öronmärka skattepengar som kommer från bilismen och allt där runtomkring till vägar mm. Men då kanske det blir för tydligt att bilisterna får betala en massa pengar till i princip allt utom det som är bra för bilisterna själva och det kan ju bli läskigt för dom små politikerna. :) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jag antar att det är singel oyckorna som man vill minska. I min värld så gör det inte så mycket om nån dum jävel kör fortare än vad han klarar av och båser av vägen. Men när nån j*vla alkis kör på fel sida vägen och dödar en barnfamilj, då blir jag riktigt förbannad. Och det värsta är att alkisen hade ju givetvis en volvo stridsvagn (740), så han överlever... Nä, inför dödsstraff på rattfylla eller nåt istället... Sen har vi ju mäniskorna som tror att kör man 90 på 90väg så kan man inte köra av vägen... Sverige är fantastiskt! /Niklas |
|
|
Hörde också detta på radion igår och undrar då hur långt man skall dra detta. Det finns som sagt var större problem som alkohol och droger. Dessutom har inte någon kommit på skillnaden mellan att åka 117 km/h med en Volvo 245 -83 med ballonghjul och 245 km/h med en Porsche 996TT. Undrar egentligen vad som är mest trafikfarligt på en motorväg utan trafik? Jag tycker det skall tas till en faktor så att böterna blir högre om du har en dålig bil ;) Typ som ett inverterat LYS fast för bilar ;) Om sanningen skall fram så tycker jag mitt förslag ovan spelar i samma division som den "duktige" utredarens. |
|
|
För att citera Adrenalin: "Vem skulle på fullt alvar tänka så här i 140 "bäst att släppa av lite nu för om jag åker av vägen så får jag betala extra "självrisk" upp me en hand !" Här i ligger förslagets svaghet, som jag ser det. Att dessa extra "böter" bara blir en tyngd till på den drabbades redan tyngda axlar. Det är ju redan så att vi kan bli dömda för vårdslöshet mm. efter en olycka. Att dessutom få en extra avgift känns väl kanske inte som om det löser grundproblemet. Nämligen att få oss att lätta på gaspedalen. Jag har funderat på vad som skulle få mig att sänka farten och har inget bra svar, men hot om att jag skulle råka extra illa ut om jag råkar ut för en olycka skulle inte få mig att ändra inställning. Det enda jag ser som fungerande sätt att lugna trafikrytmen är fler synliga polisbilar. Men det kanske bara avskräcker mig personligen eller? Och låt då dessa synliga polisbilar leta efter alkohol- och narkotikapåverkade personer så har vi kommit en lång bit på väg. Johan B var inne på att hellre fria än fälla. Men någonstans går gränsen. Det kommer alltid att finnas oklara fall som döms. Varför skulle det här skilja sig från andra typer av bedömningar? |
|
|
Intressanta funderingar här.. Här kommer en till... Om förslaget skulle gå igenom hur hade detta gått då: kom körandes på motorvägen utanför löddeköpinge, såg en bil som stod slarvigt parkerad vid vägkanten. Fick sedan höra att bilen som stod parkerad vid vägkanten hade minuterna innan kört rakt över en människa som beslutat sig för att gena över motorvägen mitt i natten när det var helt svart ute. Vems är felet? Om utryckningsfordon kör och krockar vid utryckning (jo det händer) vem får stå för de kostnader som uppkommer om förslaget går igenom.. Jo, det får ju du och jag... Det är ju spännande eller hur. Generalregeln säger att man ska framföra sitt fordon på ett rätt och riktigt sätt utom fara för andra. Klarar man inte det så får man ta de konsekvenser som kommer e.g vårdslöshet i trafik etc. "sex bakom ratten...gärna Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Jag vet inte vad jag tycker om det nya lagförslaget , men jag är säker på at rädslan för förslaget bottnar sig i att vi är många som känner att myndigheterna hellre kommer att fälla än att fria. samt att det är många som redan känner sig åtklämda och osäkra inför alla de mer eller mindre valfritt tillämpbara lagar och regler vi bilister dagligen får anpassa oss till. sedan tycker jag att det är skitsamma om folk kör 145 på motorvägen i relation till att det är lagligt att sitta å leka med stereon och mobiltelefonen samt att straffen för rattonykterhet är för låga. de flesta bilister jag ser som beter sig illa och gör misstag är knäppjökar som leker med mobiltelefonen sammtidigt som de kör en manuellt växlad bil i rusningstrafik , ser man en sån trafikant som utsätter andra för livsfara med sitt beteende tex. köra rakt ut i en rondell så kan det kännas hemskt långt till bromspedalen om man sitter i en 2.5 tons bmw750. själv försöker jag lära av misstagen och det viktigaste med min bilkörning är att EJ reta upp andra , på så sätt tror jag vi kan få mindre olyckor i trafiken. Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
|
Hur många här tror att högre straff förhindrar att folk kör fulla eller påverkade av annat? Jag personligen tror att de flesta som kör påverkade är långt ner i ett beroende och då spelar konsekvenserna i form av straff mindre roll. Enda sättet, som jag ser det, att komma åt dessa är fler poliskontroller. Och nu kommer jag med ett förslag. Alla som åker fast för fyllekörning måste installera alkolås i bilen. Vad tror ni om det? |
|
|
Codriver: Det är ju en god ide men problemet blir ju att komma åt dessa tjålholkar som i vissa fall säkert inte en existerar hos bilregistret. Jag menar dom du syftar på har ju ofta inte den mest ordnade ekonomi osv och skiter ju i det mesta. Riktigt långa fängelsestraff e nog det enda som biter ! // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Låter ju busenkelt, kan applicaras på allt: Tex ta bort alla trafiklagar, ersätt med Paragraf 1. Har du orsakat olycka har du gjort fel och ska betala allt. Paragraf 2. Har du inte orsakat någon olycka har du inte gjort fel och skall ej straffas. Funkar inom sjukvården: Paragraf 1 Är du sjuk har du misskött din hälsa och ska betala allt själv. Paragraf 2: Är du frisk så har du skött dig ock behöver inte betala landstings skatt. Funkar inom socialförsäkringen Paragraf 1. Har du....... OSV...... eller ????? |
|
| JanF: Problemet är att även de som inte misssköter sig får vara med och betala ändå även fast det införs straffavgifter för pöbeln, dregg, fortkörare och annat pack. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.