AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.079

Har ni sett nått dummare ?

Sida 1 av 3
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Saxat fr text-tv:
INRIKES Publicerad 14 januari

Trafikexpert: Låt fortkörare betala

Kommunförbundets trafikexpert Jan
Söderström vill att människor som
skadas efter att till exempel ha kört
bil för fort, själva ska betala en
större del av vårdkostnaden. Vägverket
är försiktigt positivt till förslaget.

Söderström tror inte att utökad över-
vakning räcker för att nollvisionens
delmål om 270 trafikdöda 2007 ska nås.
Han vill därför komplettera med en
slags självrisk för trafikanter som
medvetet bryter mot lagen.

-De får betala en slant, kanske fem
tusen kronor eller åtminstone några
tusen kronor, säger Söderström.

Tänk att folk både får kalla sej exptert och dessutom få betalt för att komma på sånna här orimligheter.
"Självrisk för trafikanter som......." det e väl det som kallas för böter eller ? Vicket spån !

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Tja jag tycker det är ganska rimligt. Gör man något olagligt som i förlängningen belastar samhället en kostnad tycker jag syndaren själv ska betala notan.

Detta skulle betyda att nästan alla motorcykelolyckor blir självfinansierade.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Och vem ska bedömma hur fort det gick när man krockade ?

Va e nästa steg ? låta rökare betala sina nya lungor ? (ok me mej) alkisar sina nya levrar (också ok med mej). Åker man dit för fortkörning så får man böter men att bötfälla någon som råkat ut för en olycka på det här viset har jag svårt att rättfärdiga. Tänk att du får en punka i 90 på 90 väg men smäller bilen så att det ser ut som du kört i 110. Då ska du förutom att du kanske bara hade halvförsäkring och losar bilen dessutom få en sorts bot på fem lakan !! vari ligger logiken i de ?

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Tanken är väl inte fel..... medvetet risktagande skall kosta, det är min uppfattning, någon nollvision kommer vi aldrig att uppnå.
Titta bara på hur biltrafikanterna uppträder mot varandra man skiter i alla utom sig själva, störst kör förts och fortast.
Jag nämner bara detta med dimljusen, vi vet att det inte är tillåtet, ljusen bländar, skapar irritation hos medtrafikanter, men vad gör man, jo skiter fullständigt i detta. De gånger farbror blå stoppar och bötfäller blir vi förbannade och inleder alltid " ja skulle ju bara ", det är inte min bil det är hustruns, det var dimma då vi lämnade Östersund och jag har glömt att slå av dom. Att det kan ha gått ett halvt dygn sedan spelar mindre roll.

Nej höj böterna för vissa trafikbrott och se till att dessa inkomster för staten går till trafiksäkerheten, dvs till oss själva.

Böter det är ju till syven och sist något vi själva avgör om vi skall få.... eller.

Vänligen Tommy

NoFear
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Detta kan bara slå tillbaka på ett negativt sätt...
Player: Det låter som att du aldrig kört förfort i hela ditt liv.
Varjegång du ger fullgas så gör du en onödig handling och orsakar massa onödiga miljöutsläpp och bör därför således få betala dryga böter för miljöförstöring

Nollvisionen finns inte. Det är en dröm ett önsketänkande.
Även om alla kör lagligt så krockar folk och omkommer.
För att inte nämna alla som plötsligt får en hjärtattack bakom ratten.

Hur många dör i viltolyckor? Ska vi utrota alla större djur för att komma ner i nollvisionen? Räcker det inte med att mina hårt beskattade pengar ska gå till Mijailovic advokat?

Schnelle fart, Härliche fart.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker att grundtanken i förslaget är rimlig!

Om man medvetet bryter mot lagen och därmed utsätter både sig själv och andra för ökad fara, är det väl inte mer än rätt att man får ta konsekvenserna av det om det händer en olycka!

Givetvis är detta en sak som kan bli svår att bevisa i vissa fall, där bör man givetvis fria hellre än fälla.
Men samtidigt finns det många "solklara" fall där det finns många mätbara faktorer som tydligt kan visa på grövre hastighetsöverträdelser vid en olycka. Där borde det vara lätt att tillämpa detta!

Det är för övrigt STOR skillnad mellan att göra något onödigt och något olagligt...!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Vi kan väl bara vaddera djuren lite grann så studsar de bara bort?
I mina öron ett fullt lika rimligt förslag för att nå nollvisionen som att utlysa självrisker etc..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Om någon krossar samtliga rutor på din bil för att denne tycker det är roligt. Vill du att han ska ta kostnaden eller vill du betala själv?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
mbolo, jo det är nog lättare att få djur att ändra sina beteenden och egenskaper, än att få vissa bilförare att inse vitsen med att följa lagar och ta sitt ansvar som trafikanter! :oDDD

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Förstår inte vart du vill komma med att jämföra krossade rutor
med ny lagstadga.

Vi har redan en lag mot dessa idioter som orsakar olyckor p.g.a vårdslöshet och den lagen heter, tro det eller ej: Vårdslöshet i trafik...

och för att svara på din fråga. Självklart ska han betala.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag förstår väl att denna lagen vill väl.
Men om vi ska ha sådana straffavgifter så kan vi väl lika gärna köra samma system som i USA eller? Ingen försäkring = ingen sjukhus vistelse. Det skulle få folk att sakta ner. Men vad gör man med dom som behöver akut vård utan försäkring?

Eller dom som kört vårdslöst och inte har pengar att betala boten med? Kommer den att hamna på övriga försäkringstagares/skattebetalares nota??

Nej, stoppa rattonykterheten först, sen kan andra problem tacklas. Ett problem i taget...

Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Det måste ju vara bättre att se över bötesförfarandet. Idag kan du köra hur fort som helst för 2000:- och några månader utan körkort.

Att tro att jag skulle köra försiktigare för att jag får pynta om jag kör för fort å krockar e lite av det jag vill komma åt i hans resonemang.

Vem skulle på fullt alvar tänka så här i 140 "bäst att släppa av lite nu för om jag åker av vägen så får jag betala extra "självrisk" upp me en hand !

Resonemanget e ju heldumt

Innan dessa pengar ska hostas upp får dom nog som någon sa se till att de går tillbaka till vägarna.

Tycker inte att lagen verkar heldum, men den behöver nog tänkas igenom både en och två gånger innan den tas i bruk. Att se det som ett steg mot nollvision är nog korkat dock..

// Björn Eriksson
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker också att rökare ska betala nya lungor och alkisarna bära sina egna konstnader. Rent krasst kan man isf ta bort alla bidrag när man ändå håller på. Börjar bli trött att så fort något händer ska man racka ner på bilismin. Faktum är att utan rattfulla och narkotigapåverkade förare skulle nollvisionen vara nådd. Om mer än några promille av inkomsten som genereras av bilismen också gick tillbaka så skulle vi kunna ha bättre och säkrare vägar, men icke.

Helt ärligt är jag jävligt less på att man ska klämma åt vanliga människor som åker några km för fort på motorväg eller liknande. Det värsta som finns i Sverige är att vara bilist verkar det som.
Njuren
Vi alla betalar ju skatt ffs

BMW - i nöd och lust
Förslaget är väl inte dumt men det kan i sin tur uppstå problem (punktering i 110 km/h som någon nämnde)

Har vi tur leder det kanske till lägre försäkringspremier för oss övriga...men det var nog att hoppas på för mycket :(

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tanken i sig är kanske inte så fel, men jag undrar bara om Sverige och svenskar inte har större och allvarigare problem att ta itu med. Som någon sa, nollvisionen är helt orealistisk att inte säga omöjligt. Dom som tror på det kan inte ha kört bilen länge.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Suck....
Snart kommer det väl lag om GPS övervakning på bilarna så man absolut inte kör i 111 på en tom motorväg kl 5 en sommarmorgon....

Som M 3 säger: Sverige har allvarligare problem än att sitta och fjämsa med nollvisioner hit och dit, skall vi uppnå noll döda i trafiken så krävs det:
-Totalförbud av alkohol
-Lagstadgat krav om att alla måste sova minst 7 timmar innan man framför ett motorfordon
-Samtliga frigående djur måste avlivas
-Totalt förbud mot regn och annan nederbörd
-Minusgrader eller andra klimatologiska förändringar som kan orsaka halka förbjuds
-Dispens måste sökas för att framföra motorfordon under mörker
etc etc

Nej skrota nollvisionen och satsa på att fånga in rattfyllerister och drogpåverkade förare ev. tom. permanent dra in körkortet för dem som kör påverkat. Situationsanpassa fortkörningsböter och hastighetsbegränsningar.
Satsa mer på utbildning.

Tycker det har gått troll i det här med hastigheter och trafiksäkerhet, vi har haft samma hastighetsbegränsningar sedan 70-talet då folk åkte Amazon och SAAB 95 på grusvägar, nu klarar vilken rostig Fiat som helst 130 på de motorvägar vi har idag.

Och varför i hela h*vete skall man betala sina vårdkostnader två gånger; först via skattsedeln och sedan som ett slags böter!
Lika dumt som att låta någon som blir nedslagen efter att ha promenerat efter klockan 24 en natt betala sina vårdkostnader då personen ifråga "får skylla sig själv" då den valde en opassande tid för att gå....

/Johan *förbannad*

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
-Samtliga frigående djur måste avlivas
-Totalt förbud mot regn och annan nederbörd
-Minusgrader eller andra klimatologiska förändringar som kan orsaka halka förbjuds

Hahahaha! No comments... =D

Mvh
Vårdkostnader kan istället betalas av de som krockar på grund av att de pratar i mobiltelefon, rotar i handsfacket efter Michael Bolton-CD:n, letar efter lillans napp som ramlat ner på golvet under passagerarstolen, är rattfull, inte håller avstånd till framförvarande, är trötta men kör ändå och somnar, inte sänker farten i blixthalka...

Listan kan göras längre och alla nämnda saker vållar GARANTERAT fler olyckor än vad fartsyndarna gör. Fast det är så enkelt att peka ut fartsyndarna som grupp.

Det lättaste är att låta alla bilister stå för sina egna skador och gärna mer därtill. Bilismen är det värsta djävulskap som finns.
Iden är nog väl menad men jag tror inte att fortkörarna är den stora boven i trafiken. Det finns många saker att göra som skulle kunna ta ner trafikdöden rejält men det är bara ett problem! Det kostar pengar att genomföra detta. Genom att ge polisen mer resurser att övervaka hastigheten så blir det ingen kostnad utan snarare ren förtjänst. Jag har svårt att tro att det finns nån fartkontroll som inte går ihop ekonomiskt, det samma gäller dom där plåtskåpen som står efter vägarna. Jag kör rätt mycket bil själv och då ser man rena skräckexempel på hur dåliga en del bilförare är! Man kan helt enkelt inte förstå hur de nånsin kunnat få sitt körkort. Hamnade idag efter en förvirrad dam i byns enda rondell, Hon stannade mitt i rondellen och började vinka fram alla som kom från höger dessutom så blinkade hon själv vänster när hon skulle rakt? Nä det finns saker som ger ett klart bättre resultat för att nå Nollvisionen än att jaga fortkörare på våra stora vägar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.