AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.334

"Förnedrande" att bli ifrån körd av övningskörande?

Sida 3 av 4
Bjoerks ålder är dock sådan att det är dags att lämna in kortet....*S* ( iaf enl. infon...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Jag övningskör och har blivit omkörd av en kille som tydligen inte orkade vänta på att det skulle bli fritt från mötande trafik. Så han drog om på fel sida helt enkelt, med två hjul i diket.

Så nu vet jag hur man gör för att köra om när det finns mötande trafik :)

Mvh,
Erik - BMW CS #05162
Min bil: Länk
NOLL7NOLL
Övningförare framför: Tutar o ligger 10 cm bakom :D Allt för att underlätta
735
NOLL7NOLL: Slipsteaming kallas d eller??:-)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
735:
Det är nog där skon klämmer för många! :)))
Om man körde runt i en gammal 240 lr nått så skulle inte många bry sig men när man kommer körandes i farsans nästan nya BMW som säkert inte ens 1% av landets befolkning kan avgöra om det rör sig om 520 lr 540! Dom flesta tänker bara BMW=extremt dyr.
I vårt fall gör 17 tum, läder, utan modelbeteckning mm att folk tror att denna bil kostar långt över halvmiljonen! :)))

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jag vill göra följande tillägg och påståenden till GM och bjoercks inlägg om erfarenhet och så vidare. Givetvis är rutin och erfarenhet guld värd, men en annan parameter man bör väga in i kalkylen är den att en nyutexaminerad körkortstagare faktiskt har trafikreglerna färska i huvudet. En hel del förändringar i regelboken hinner faktiskt införas under 22 år, och det är LÅNGT ifrån alla som tar del av dessa uppdateringar. Ett bra exempel är hur man ska bete sig i rondeller... Och som motpol till de nyutexaminerade bilisternas övertro på sig själva, kan det inte vara så att många äldre förare anser att "jag har kört en miljon mil i mina dagar, alltså vet jag alltid bäst"? Självinsikten bör för visso bli bättre med åren tror och hoppas man :)

Det finns mängder av rötägg både bland äldre och yngre bilister.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Kalle: så sant så, skulle nog beteckna mig själv, som kör 6-8000 mil / år, rutinerad bilförare MEN för den sakens skull inte nödvändigtvis en BRA bilförare (det får väl andra avgöra...)

Och ja: jag gör ALLTID fel i rondeller, det liksom sitter i ryggmärgen att blinka åt det håll man ska...

Jag väntar fortfarande med spänning på det första erkännandet från någon herre här att han är en sämre bilförare än snittet.

Jag skulle varit den första att erkänna fast nu kör jag som en Gud.
i så fall den enda 93 åring som kör som en gud då, Bjoerk......

OT: hur gör du i rondellerna?? som jag blinkar dit du skall eller??

det var inte så länge sen jag övningskörde och jag måste säga att det är få som kör över laglig hastighet men det finns ett få tal som gör det och jag tycker det är OK om man vet vad man sysslar med och att föreldern (oftast pappa) har förtrende för ungen så är det lugnt! själv sprängde man 200km/h flera gånger under min övningskörning period men det är inget jag är stolt över, nån gång måste man ju göra det också. Nu tycker ni säkert "din pappa är en idiot" men jag kände mig tryggare med pappa bredvid än precis i början när man fick kortet och satt själv i bilen (det är då de flesta testar gränserna). Kanske lite off topic men kom gärna med synpunkter.
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Hejsan alla!

Bjoerk: Jag har uppkörning snart, (igen) och jag har kuggat, som känt är, och jag är nog så pass medveten, instinktivt svarare jag är mycket bättre än snittet, men är nog sämre, inte om man jämför inom min åldersgrupp men som en bilförare är jag nog en bra bit under. Övning ger färdighet!

Mvh Mohsen
Harris:

Ja jag håller med dig, okej, jag har inte vart uppe i 200 km/h..än. men jag vet att jag kommer att göra det. jag är van att åka i de farterna 200+. Men jag vet att det kommer att ta tid, för jag kan säga som jag upplever det att det är väldigt stor skillnad bara på 110 och 140. Då vilkl jag inte tänka på skillnaden mellan 140 och 200. Åker man som passagerare tycker jag inte att man märker sån stor skillnad.

mm jag vet precis vad du menar maxtaxen, jag körde inte i 200 då jag var 16 men man känner nog själv när tiden är mogen.
Jag tycker inte heller man ska försöka köra fort om handledaren bredvid inte godkänner det, blir massa stress och dålig stämmning lätt hänt att något går fel då.
Gasar-Magnus: Hur jag gör i rondellerna? Kasta in bilen med överstyrning, sikta apex och full fart ut.
MM, så är det. när jag kör med modern min så blir det ofta tjafs om aytt jag kör för fort, då blir man sura på varann, men me farsan så är det lugna puckar...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Erfarenheten är väldigt viktig när det kommer till kritiska situationer och förebyggandet av sådana. Däremot är det inte säkert att de osm haft körkort i 20 år är speciellt bra på att ta till vara på sina upplevelser inom trafiken. Jag tror att yngre förare utsätter sig för större risker men samtidigt är bättre på att ta sig ur dem än äldre förare. Åtminstone de som är ute på parkeringar och tränar bredställ...

//Thorssa
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Som övningsförare har jag också märkt att vissa förare är otroligt stressade att komma förbi en så fort som möjligt, eller är de bara ute för att jävlas? T.ex. körde i gladan ro i 55-60 km/h på en 50-väg med en ful Volvo S40 tätt, tätt bakom mig, givietvis hade kärringen som körde ful-Volvon halv- och dimljus på.
Jag blev måttligt irriterad över att avståndet hon höll var så litet och bromsade ned till 30 km/h och taggade ner till 2:ans växel, sedan stämplade jag. Tydligen fattade hon inte vinkeln, och var genast och nosade mig i häcken igen. Vägen är lite krokig och ganska traffikerad så hon kunde inte komma om, vilket roade mig en aning så jag saktade ned till 30 km/h igen tills vägen tar slut i en korsning... Är det så svårt att visa lite hänsyn? Skulle aldrig falla mig in att nosa någon i häcken så där som trots allt inte har lika mycket erfarenhet av bilkörning som andra trafikanter.

Eller om man ligger bakom nån slöhäck som såsar i 80km/h på E18 är det klart man kör om, och just som man kört om individen får de en väldans fart och kör om en igen. Vad är problemet? Är det skylten som är jobbig?

Skönt att körkoret är inom räckhåll nu, halkkörning om 10 dagar...

/J
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
jonasjonas: Nu kommer du få en avhyvling av någon som tycker du är omogen =) Jag måste hålla med dig om att folk ligger alldeles för nära men det gäller tyvärr då man tagit kortet också så jag vet inte om just det beror så mycket på skylten.

//Thorssa
Thorssa: Trafiksäkerhet och förarskicklighet handlar inte om att kana runt på en tom parkering i måttlig hastighet. Tro mig. ast visst kan det vara bra träning.

Övermodiga artonåringar finns det alldeles för gott om i trafiken. Det är oftast de grabbar som sladdar runt på parkeringar som sedan är involverade i olyckor vållade på grund av förarens hybris.

Efter några år i trafiken kommer insikten om att trafikmiljön är farlig krypande. Samtidigt som insikten om alla faror kommer krypande minskar även risktagandet och känslan av att vara oövervinnerlig i trafiken ebbar ut. Somliga kallar det mognad.

De flesta som har haft körkort ett tag upplever unga killar med nytagna körkort som pinsamma när de skall berätta om sin körskicklighet och totala kontroll i trafiken. Detta eftersom alla vi som haft körkort ett tag även varit färskingar i trafiken och hade precis samma inställning. Nu vet vi bättre.

Detta är skrivet i all välmening och är inte menat som påhopp mot de med nytaget körkort som skriver här.
bjoerck: jag tycker det är lika illa när äldre ska förklara hur omgoen man är i trafiken för att man inte har åldern uppe.
Allt har sin natruliga gång. jag tror inte att en 18åring tänker ändra körstil för att en äldre påpekar hur man bör köra, som du säger det kallas mognad men bara för det är det inget fel att vara omogen och ung det har vi alla varit.

Detta är skrivet i all välmening och är inte menat som ett påhopp mot de med ett körkort som har några år på nacken ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.