|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Alla män och speciellt yngre anser sig vara bättre bilförare än genomsnittet. Det vore en oerhörd sensation att få höra någon ung kille säga att han kör sämre än genomsnittet. Ingen som vill skapa sensation och erkänna? Kom igen! | |
|
Andersson: Vad är det snabbaste du kört då och var? |
|
|
Bjoerck, Räknas det om man anger några av sina kompisar? :-D Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Många yngre förare kanske egentligen borde säga att de "kör hellre än bra"? Jag tycker personligen att jag kör bra, och det tycker mina föräldrar också. Som jag skrivit i någon tidigare tråd säger en del kompisar att jag kör som en kärring, iom att jag inte kör alltför fort m.m. Jag brukar alltid hålla extra stort avstånd om jag ligger bakom en övningskörare, ibland kör jag om. Det har hänt att jag gjort omogna omkörningar av övningskörare på 50-sträckor, men det är absolut ingenting jag är stolt över. Jag blir nästan rädd när jag ser hur dåligt många andra i min ålder och därikring kör. Förra sommaren blev jag på en 30-sträcka omkörd av en 240 med fyra unga drägg i. Att de körde om mig är väl en sak, men stället de gjorde det på var knappast den bästa: ett övergångsställe med flera refuger därefter... Skrämmande. /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
| Kör om allt som går att köra om...gillar att ligga i täten..... | |
|
Amirooo> Nån måste ju ligga först i köerna ;) Blev lite som M3-reklamen där :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround: Den som ligger först i kön brukar vara den som kör 50 på 70-sträcka :-) Själv anser jag att jag börjar bli en bättre förare än genomsnittet efter 6 år med körkort och ca 6500mil/år, och för att svara på tråden: Jag har alltid medlidande med övningskörare och försöker hjälpa dem så mycket som möjligt i trafiken... /Fredrik |
|
| Klart man kör om övningskörare. Fast... Kan inte minnas att jag blivit omkörd av sådan i annat än köbildningar. | |
| Säger som någon annan sa, jag vill inte skapa stress hos den som övningskör eller ligga i kläm om något händer. Därför väljer jag ett bra tillfälle att köra om. | |
|
Övningskörde t.o.m. Augusti -03, så jag vet vad ni snackar om... Själv har jag inte kört omnågon som övningskört, har nämligen inget minne av att jag sett någon med grön skylt där bak... |
|
| Om det besvärar mig är det inte skylten utan det tveksamma beteendet. Av samma anledning undviker jag att hamna bakom kvinnor och äldre män i huvudbonad i den mån det är möjligt! ;-) | |
|
Tycker oxå att d e bättre att ha övningskörarna bakom sig.. ps. Borde inte äldre segkörare ha nån skylt på bilen typ [SÖNDAGSKÖRNIGN] eller nått? ds. |
|
|
Maxtaxen: Jag brukar inte bränna omkring som en galning ser hälldre till att komma iväg snabbt vid rödljus mm. :) Kan väll dock erkänna att det nån gång gått lite för fort men dock inte så att det är värt att nämnas... Själv då? Övningskör du mycket? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Throssa: "Generalisera inte övningskörare. "Tycker inte nån som övningskör borde ha den körstilen överhuvudtaget..." Nähä, borde någon anna ha det då eller? En som övningskört sedan sin 16-årsdag varje dag och nu är 18 kan vara en mycket duktig förare. Jag har erfarenheter att flera personer som övningskör är mycket bättre bilförare än de som haft körkort i 20 år!" Det jag menade var inte att övningskörare nödvändigtvis kör sämre än andra, utan att anledningen till att man överhuvudtaget sitter i bilen och kör är för att öva sig på att köra trafiksäkert. Öva sig på att bli schumacher kan man göra under ordnade former på bana. Sedan tycker jag nog inte att det är övningskörarens fel om han gasar på lite, utan snarare att det är handledarens uppgift att tala om för övningsköraren att det inte är lämpligt (man vet ju själv vilket omdömme man hade när man var 16). /Niklas |
|
|
Barnslig som man är så kör man naturligtvis om slyngeln. De ska veta sin plats på vägen! :D --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Elniko: Jag är med GasarMagnus: "No offense men det får mig osökt att tänka på det kapitel i körkortsboken om att främst unga män med nya körkort anser sig köra klart bättre än genomsnittet... ( olycksstistiken säger nåt helt annat ....)" Nu var det ju inte mig själv jag pratade om. Jag har åkt med många av mina kompisar när de övningskört och det jag menade var att de hade bättre placering, bättre hastighetsanpassning och riskmedvetenhet än många vuxna som jag åkt med. Det beror troligen på att dessa personer är väldigt intresserade av att ta körkort och därför kört mycket och fått goda kunskaper via körskolor. Sedan finns det förstås många som trycker på i 120 på 50-väg när de fått kortet och det är väl de som står för den större delen av olycksstatistiken. Det finns alltså både bra och dåliga bilförare i den åldersgruppen och därför tycker jag inte att man ska dra alla över en kam. //Thorssa |
|
|
Ja, jag övningskör faktiskt ganska mkt. det är väldigt kul tycker jag. jag ska ta kortet så fort jag fyller 18 om jag ej flyttar ner till Madrid nästa år. Det fortaste jag kört var på E6 från malmö hem till Göteborg i somras. då körde jag 150 snabbast. Men det är ingenting som jag rekomenderar oss oerfarna. Jag kan även säga att jag ofta upplever folk som gör idiot omkörningar när jag är ute o kör på vägarna. SÅ dåliga är de flesta övningskörarna inte. Man brukar ju inte ge sig ut på de riktiga vägarna direkt utan man börjar ju på en parkeringsplats o sen arbetar man sig uppåt... |
|
735 |
Tror som ngt tidigare inlägg att d finns många som irrriterar sig på folk som övningskör med "pappas BMW". Vet inte hur många vansinnesomkörningar som ja blev vittne till under min "lärotid". P.S. Kör nog om övningskörningsskyltar själv, men d finns bra och mindre bra sätt att göra det på....D.S |
|
Thorssa: Inga förare med nyblivet körkort är bra förare. Det beror på total avsaknad av erfarenhet. Det krävs många är år och åtskilliga tusen mil bakom ratten innan erfarenheten kommer. Att dina vänner är försiktiga i trafiken är en bra start. Jag kan tänka mig att de bästa bilförarna åldermässigt är de kring 40 år. I bästa fall 22 års erfarenhet av bilkörning samt fortfarande i god fysisk form vilket borgar för snabba reaktioner och dylikt. |
|
|
Håller med Bjoerk till fullo här: övning ger färdighet Skillnaden är ett en erfaren bilförare "tänker sig in" och handlar instiktivt baserat på erfarenhet medan en färskare chaufför måste "tänka" innan han handlar, 18-20 åringar har ofta bra reaktionstider men på t.ex. en handlingsbana har äldre förare kortare stoppsträcka än en "oerfaren" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.