AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.327

"Förnedrande" att bli ifrån körd av övningskörande?

Sida 1 av 4
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag var senast igår kväll ute och övningskörd. När tillfälle gavs att dra på lite extra.

Det jag då tänkte på som har slagit mig många gånger tidigare var bilarna/förarna som man kör om. Många av dom kör sedan blixtsnabbt om igen när dom sett att dom just passerats av inte bara en BMW utan även av en där det står övningskörning på!

Så jag tänkte höra med er tycker ni att det är pinsamt att bli omkör av någon som övningskör eller är det bara barnsligt beteende att ta "revansch"?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
El
338
ElNiko
325iT-92
Tycker inte nån som övningskör borde ha den körstilen överhuvudtaget...

/Niklas
cane
Nä.... inte pinsamt, men jag kan erkänna att jag gärna håller litet avstånd eller kör om när det sitter en övningsskylt.... nybörjare kan göra fel, och jag vill inte sas komma i kläm om det det händer!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om det är så att du körde för fort när du körde om så tycker jag nog precis som ElNiko.

///Jesper
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Håller nog med om att det låter lite vårdslöst av en övningkörare.

Men vad det gäller pinsama omkörningar så blev jag omkörd av så många skåpbilar (bla en karavan på 6 st helt nya Merca sprinter när vi körde runt 160) på väg hem från Stuttgart så att jag e van :-( vilka jla fartdårar eller så kör dom på nått sorts beting. // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
kan tillägga att jag inte körde för fort utan att det har varit vid rödljus och liknande när jag har varit snabbare iväg.
(Finns även fall där bilar ligger och fiser typ 50-60 på 70-väg som sedan får en väldig fart när dom inser att bilen som kom om övningskörde!)

Jag är inte så naiv att jag kör runt som en dåre när jag övningskör med tanke på att jag det jag gör är att övar för att kunna ta körkort en vacker dag och vem lyckas med en uppkörning om man kör för fort?

/Fredrik

Jag erkänner, jag kör alltid om övningsförare.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Kalle:
Äntligen någon som vågar erkänna!:DDD
starkt gjort:)

/Fredrik

El
338
ElNiko
325iT-92
"Jag var senast igår kväll ute och övningskörd. När tillfälle gavs att dra på lite extra."

Jag ber om ursäkt om jag misstolkade ovanstående text.

Om jag blev omkörd av en övningskörare vid ett rödljus så skulle jag nog tänk: Jaha en övningskörare, eller nåt liknande. Om det inte var så att hon/han kom förbi med hjulspin och ylande motor, för då hade jag garanterat tyckt att människan som var handledare omedelbart skulle bli av med kortet.

/Niklas
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
..alla är vi väl övningsförare, mer eller mindre. =)
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Andersson: Det där andra var en bättre beskrivning av läget. Mej behöver du inte oroa dej för för jag sitter inte å sover vid trafikljus och ligger aldrig under någon hastighetsgrän. Håller med Kalle, det känns alltid bäst att ha övningskörare bakom sej, man har bättre koll på er då :-) // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ElNiko:
Ursäkten godtars, Trevligt med människor som kan be om ursäkt det är ju inte alla som besitter denna förmågan.

/Fredrik

Jag brukar köra om övningsbilar...vet inte varför.
Tror det är för att när jag själv övningskörde så gjorde folk alltid tokomkörningar.
Jag gör inga tokomkörningar utan kör mest om för att den som övningskör ska slippa ha mig i backspegeln.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Voyce:
Tycker att det är skönt med folk som gör på samma sätt som du!
Finns inget värre än folk som ligger extremt när och nästan försöker få en att köra fortare än att istället köra om!

/Fredrik

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Generalisera inte övningskörare. "Tycker inte nån som övningskör borde ha den körstilen överhuvudtaget..." Nähä, borde någon anna ha det då eller? En som övningskört sedan sin 16-årsdag varje dag och nu är 18 kan vara en mycket duktig förare. Jag har erfarenheter att flera personer som övningskör är mycket bättre bilförare än de som haft körkort i 20 år!

Det är för övrigt grymt irriterande hur folk uppför sig mot de som övningskör. Skylten ger motsatta effekten man vill uppnå. Folk ligger nära och hetsar istället för att visa hänsyn och låta personen träna i så lugn miljö som möjligt.

//Thorssa
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Kör om övningskörare jag med. Vet inte varför. Känns bra att få köra om, man har ju blivit omkörd själv innan man hade körkort.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
När jag övningskörde så hade jag aldrig någon skylt... Den fäste inte så bra på den härligt formade bakändan på 735 E23an...

+
att man som bonus blev behandlad som alla andra i trafiken...

---
Min E30: Länk
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Jag kör gärna om virrpellar med eller utan skylt, oftast utan.
Det är mycket konstigt som händer i trafiken. Inget gör en förvånad längre.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Håller extra gott avstånd, och gör inga tighta omkörningar av en övningskörare, och detta enbart av hänsyn. Jävligt onödigt att ligga och stressa på och liknande, det kan ju faktiskt vara förarens första tur på trafikerad väg. Bättre att personen får lära sig och utvecklas till en mogen förare.

Saker och ting kan hända, man kan komma i kläm i trafiken. Men det känns som att det finns tillräckligt mycket idioter med kort och utan skylt för att inte oroa sig över dom utan kort och med skylt, liksom :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Kör ofta om, och blir sällan omkörd, men inte beter jag mig speciellt annorlunda då jag kör om en "skyltad" bil... Blev dock omkörd av en buss en gång, kommer inte ihåg när, men jag glömmer aldrig den sorgen :)

En sak jag försöker vara noga med är att alltid uppmuntra de så pass utvecklade övningskörare som lägger sig på sidan av vägen med ett vänligt tack av något slag, då man kör om dessa!

// Björn Eriksson
Thorsa: "Jag har erfarenheter att flera personer som övningskör är mycket bättre bilförare än de som haft körkort i 20 år!"

No offense men det får mig osökt att tänka på det kapitel i körkortsboken om att främst unga män med nya körkort anser sig köra klart bättre än genomsnittet... ( olycksstistiken säger nåt helt annat ....)

Bilkörning handlar om att lära sig "läsa" trafiken och ha rätt inställning till bilkörning och sin omgivning inte bara vem som är snabbast/ först jämt och jag kan för egen del säga att det är nog inte för än jag var närmare 30 än 20 jag själv "fattade" detta....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.