|
|
|
|---|---|
|
Har lite problem med tomgång(svajande) och man ligga på startmotorn i ca 10sek innan den vill komma igång och att den uppfattas slöare drar längre på växlarna(autom.) Innan dog den på tomgång lr gick ojämnt knackade(eller bankade med smärre kraft) huset på pumpen bakåt så försvann det(flyttade sig knappt märkbart och även fast alla 4 skruv var lösa tills det sipprade ut bränsle, kanske max justerad redan?) Men tomgången är mer jämn än innan iaf. Men den går fortfarande "slött", jag har kollat filtret på pumpen i tanken och även att pumpen iaf väsnas när man vrider om startnyckeln. Sen har jag bytt returslangarna mellan spridarna och spridare o pump. Bränsle filtret är bytt i somras. Bilen är självklart import(97) o pumpen säkert icke ompackad osv Tänkte om ngn har ngt mer tips innan jag lämnar in den för renovering av pumpen.Förmodligen är det väl packboxarna till mellan pump o motor.. Renovering 8800:- Dieselservice i Kristianstad. De fixar även en backventil till returen. Är det ngn som vet om man får ngn slags indikering på oljenivån i lådan är för låg? Finns ju ingen oljesticka. Bytte olja+filter i somras = annorlunda metod att fylla olja CSi | |
|
Bilen är av 1993 årsmodell CSi |
|
| Har du svajig tomgång så är det nog så att ställverket i din pump är slut då är det helrenovering eller bytespump..har du fått pris på 8800 kr för att bara byta packninger..gå till någon annan..hos VEGE Motor i Helsingborg där köper du en helrenoverad bytespump för det priset 6900 tror jag..sen behöver du ha någon som monterar den finns fler här på forumet som gjort så brukar visst stanna på ca 11 BMW tar 1700 monterat för en bytes..ompackning gjorde jag på min när den började läcka jag fick ge 4000 kr länk till Vege www.vege.se | |
| Ska vara 17000 kr på vad BMW tar | |
| Det är för renovering så vitt jag vet? Men jag skall kolla med honom.. jag har kollat på Vege också.. men jag har aldrig bytt eller ställt in skiten så.. 8800 för renovering/montering/injustering låter prisvärt i mina öron | |
| betalade ca 500kr för att få alla packningar bytta | |
| Har hört talas om några som haft liknande problem, och då har det berott på att kolbanan i reostaten på ställverket är sliten... det ska gå att spänna den lilla,lilla plåtarmen där så att den ligger an värre, och har man tur är det kontakt ytterligare några tusen mil. detta är då gratis om man gör det själv och kan därmed vara värt att testa så kanske man slipper lägga ut åtskilliga tusenlappar.. | |
|
Jag har också problem med min dieselpump. Den fungerar för det mesta men ibland startar bilen inte.De sista 2 gångerna har det hjälpt att knacka på pumpen. Troligen fel på ställverket? Jag har fått tips från en verkstad att man kan byta bara ställverket.På en renoverad pump så är det antagligen inte gjort något med ställverket. Dessutom lät jag packa om pumpen för ett år sedan, o därför funderar jag på att bara byta ställverket. Någon som har erfarenheter av detta eller som vet något om vilka ställverk som passar till vilka pumpar? Kör så det ryker |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.