|
|
|
|---|---|
|
nu har det hänt igen!,läste i köpguiden där en värkmästare sa att de felsökt på v12 och hittat någon grunka det var fel på som styrde kammarna,därför stämmde inte avgasvärdena,är det tryckfel, eller har de så liten koll,inte undra på det blir dyrt för folk att lämna in bilen,är det bara jag som tycker de flesta verkstäderna har dålig pejl? vad är era erfarenheter?/vad tycker ni? (finns inget som styr kammarna,bara kedjan,som vilken bil som helst) torsk på v12 | |
|
Tycker Bilsports köpguide var allmänt 750-fientlig. Mycket skitsnack, tror inte många köper e32:an att ha som ren bruksbil längre utan det är mest entusiaster, så reportagets vinkling är helt fel. Sen räknade de upp en hel del saker som standard vilket i själva fallet är ren extra utr. fanns saker i deras lista jag inte ens hört talas om.. Bränsleförbrukningen på 750 var ganska käpprätt också, var det 1,4 liter/mil i blandad körning? //Sniffer |
|
|
skönt att det inte bara jag som har den uppfattn. torsk på v12 |
|
|
Jag har självklart samma åsikt jag. Mycket skitprat om 750i. Själv tycker jag att 750:in låter skönare. //Schnitzer |
|
|
Låter skönare än 740:in!!!! //Schnitzer |
|
|
Hmm .. man kanske skulle starta en "sektion" för V12 människor =) Vi är nog lite speciella!! mvh: mr_majzoo! BMW 750iL *90 |
|
|
Inget är sanning i en tidning och speciellt inte i spoilernytt. |
|
|
spoilernytt, har inte hört den förut,garvade,så jag trilla av stolen torsk på v12 |
|
|
Jag har inte heller hört någonting om spoilernytt, men det är väl det gamla svammlet. //Schnitzer |
|
| Tidningen kallas spoilernytt. Motortidningarnas Se och Hör. | |
|
- Fan va´ skönt att höra grabbar! Ibland får man ju höra hur oförnuftig man är, men dom fattar ju inte känslan av en V12:a. Felix Icq#133904233 |
|
|
V12:a är oförnuftigt som f-n, men varför ska man alltid låta förnuftet tala. Själv vill jag ha en V8:a (540, M5 el B10 ?) vilket är oförnuftigt när det är snårt nog att hålla ner farten med min 525:a. Men KÄNSLAN när man hör V8-mullret är bortom förnuft. Om man är lite händig och sparar lite pengar för repfond så är det klart man ska köpa en 12:a om det är det man vill ha. Men det är ju inte så kul om man har råd att köpa och sen inte att köra och serva pärlan förståss. /göran, vintermannen/ |
|
|
Göran, du kan inte tänka dig en 535 e39 då....de är mycket prisvärda...ofta mycket välutrustade och ofta billigare än motsvarande 528! Eftersom du bor norrut så kommer du att ha mycket nytta av ASC+T med. 235 hk är det fram till 99, sedan är det 245 orginal. Dessa går säkert att öka med chipstrimming och andra småmodifikationer om det inte skulle räcka. Jag vet att den inte på långa vägar är lika kraftig som 540, det skiljer 0,9 cyl volym, men en v8 är det, ofta vätutrustad och prisvärd!!! Jag letade en sådan åt en kompis och hittade en blå välutrustad, utan skinn, men med rattvärme!! Denna bil finns dock inte i kombiutförande tyvärr. Kör hårt Göran! Simon |
|
|
Simon, det finns inga vettiga motorvärmare till V8:orna så som vinterbil är det korkat. Speciellt som det öndå är svårt att få ner mer än 200 hk i backen på packad-snö-och-is-vägbana. Om det blir en V8:a så blir det sommarbil. Kanske smartare att köpa nåt 2hjuligt istället. Gillar ni bågar, kika här:Länk och en sån här för vintern: Länk! och brutalt off-topic, sorry, men det finns väl brett motorintresse här :-) /göran, vintermannen/ |
|
|
Ok, Göran, själv har jag aldrig haft möjlighet att ha motorvärmare...synd eftersom det är väldigt bra att använda sig av även här söderöver. Jag har följt debatten om motorvärmare på v8orna...har inte hängt med riktigt på skillnaden mellan slangvärme och blockvärme...antar att det är blocket eller kylarvattnet som värms (okunnig hur detta funkar). På vintern eftersträvar man ju snarare om det är halt att inte få ned så mycket effekt i backen att man åker av...:-) En kompis till med hade en 740ia 96:a e38, den hade någon form av bensindriven kupévärme...dock värmde det inte motorn...en liten tröst för den som har v8 att det går att ordna värme i kupén iallafall! Simon |
|
|
motorvärmare sparar massor med bensin, åsså är det trevligt att få värme i bilen så snabbt som möjligt. Blockvärmare -> värmer kylvattnet i motorn Slangvärmare -> värmer kylvattnet i en slang utanför motor Eftersom vattnet inte cirkulerar förrän motorn är varmkörd och termostaten öppnar. Bättre att värma motorn än en gummislang givetvis. Det finns bensinvärmare som värmer motorn, men det är väldigt mycket dyrare både i inköp och drift. Klart man ska ha ner effekt, på vissa vägar (E10 t.ex) kör vi fortare på vintern eftersom snö och is fyller ut de värsta groparna. Med bra däck och lite vett kör man inte av. :-) /göran, vintermannen/ |
|
|
Angående V12:an Pratade med en erfaren mek på BMW-verkstad. Han sa: Har aldrig hört talas om en V12:a som gett sig i maskin. Problemen som finns är dock kass insugningspackningar (packningen mellan insugningsröret och topplocken) samt oljesumpspackningen vilken kostar ca 10000 att byta då man måste ta ner växellådan!! Om man själv tittar på motorkonstruktionen så bör den hålla länge: 60hk/liter 12 ventiler Rullvippor V12 är tillsammans med rak6:a och boxer6:a i sin konstruktion optimalt balanserade. |
|
|
Det går att byta sumppackningen utan att dela på växellåda och motor. Med lite modifikation av sprängkåpan på växellådan så går det att släppa på tråget. Jag gjorde det själv för ca en månad sedan. Lite knepigt men det går. Felix Icq#133904233 |
|
|
Fråga Oljesumppackningen. Ursäkta en som inte förstår exakt vad ni menar. Är det till automaten eller till motorn ?. Jag bytte filter i automaten för ett tag sedan och det tog en kvart. Vore tacksam om ni som vet kan beskrivar bättre för en som är nybörjare på V12 motor. ClG |
|
|
Jag pratar om oljetrågspackingen i motorn. Alltså inte tråget där oljepluggen sitter utan delningen längre upp som går under hela blocket. Felix Icq#133904233 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.