AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
602

Kylproblem... vattenpumpen?

Min 320iC -93 vill inte kyla! Den verkar inte få in varmvattnet i kylaren, och i kupén är det iskallt! Har vattenpumpen slutat fungera eller?
bj
105
bjornnl
316i -93
Hej!
Med stor sannorlikehet är det vattenpumpen som har slutat att fungera. Har du provat att lufta systemet? Kan vara så simpelt som luft i systemet, men låter som sagt som ett typiskt vattenpumpsproblem.
Om du menar skruva upp den lilla skruven vid kylaren så har jag testat det. Har tidigare haft problem med att det inte kommer nån värme i kupén om jag ligger under 1500 varv.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tappar du kylarvätska? Med för lite kylarvätska får du kall kupé. Som Björn säger så är luft annars VÄLDIGT vanligt, behöver luftas ordentligt för att det ska funka ok !

Länk Länk
Problemet blev mindre om jag fyllde på kylarvätska, men försvann ej helt. Hur luftar man av bilen ordentligt?
motorn går på tomgång, du öppnar skruven på kylaren och då kommer det att bubbla ur öppningen om det kommer ut luft, fyll på med vatten tills dess att det bara rinner ur vatten, och fortsätt att fylla så att det rinner ur bara vatten i ett par minuter så att all luft är ur...låt motorn gå och vattnet rinna och skruva på skruven igen, kolla så att tempen står stabilt...

sen är det inget onormalt om det försvinner mycket vatten dom närmaste dagarna på grund av kvarvarande luftfickor som släpper....

BMW, Bayerische Motoren Werke
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Gör som Bmwfreaken säger fast varva motorn till 2-2,5k rpm för att vattenpumpen ska arbeta ordentligt. På tomgång pumpar den inte tillräckligt.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Helvete vad luft det var i den! Börjar undra om bilen dricker kylarvätska...hur mycket ryms i hela systemet egentligen? Har fortfarande problem med att den inte vill pumpa varmvatten genom kuperadiatorn vid tomgång... måste upp till ca 1k-1½k varv för det. Mer luft?
An
291
Antiloop
E38 728iA
Ska rymmas ungefär 10 liter om jag inte minns helt fel. Annars tycker jag oxå att det låter som ett vattenpumpsfel. Funkar det inte efter ordentlig luftning så byt pumpen.
sc
637
schumi
e30 318is -90
du kan ju alltid plocka ut pumpen och kolla på den och snurra lite på den för att se ifall det kärvar. om den är lite halvtrasig så lär du nog märka det. jag tycker att alla alltid är så snabba med att köpa nya delar. om man verkligen konstaterar att delen är trasig först kan man ofta tjäna några slantar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.