AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.538

318 -> 340 = funkis?

Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
är det fysiskt möjligt att få ner en m60 i min e30?
har redan pratat med sbp och sfro och fått iss godkänt på effektökningen förutsatt att bromsar, förstärkningar, dämpare, avgasrening, drivlina byts ut och räcker till för nya bilen.
sitter å spanar på hur d ska gå till och vad som måste ordnas för att de ska bli godkänd (den ska gå att besiktiga). tänkte ta så mycket som möjligt från nån av bmw's bilar med m60-motorn i men jag "anar" att dessa är både för långa och för breda för att d ska gå särskilt bra.

har fortfarande inte pengar till att slutföra ett sånt här jobb men tänkte få all planering klar så jag kan börja när slantarna växt till sig tillräckligt. nån som har förslag på hur/var jag kan hitta delar som passar någorlunda och klarar kraftöverföringen? har inte så jättemycke emot plåtarbeten men vill helst inte störa karossen allt för mycke.
om ni kan så ge gärna direkta tips på bilar som jag kan ta delar från för att få så lite justeringsarbete som möjligt (måste dock hålla och bli godkänt av sfro/sbp).
Ja det är möjligt.

Finns någon sådan i långlopps cuppen tror jag. Och så vet jag om en norsk(också för racing) också.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Länk
Som ovan stående nämner så rullar det några race e30 med v8a här i landet, har även sett e30 med s62 maskinen.

Lättast borde väl vara att plocka hela motor/växellåde paketet från donatorbilen. Annvänder du 5bultat hjulnav, så får du lättare med bromsskivor från dom större bmw bilarna samt tillgång med dito bromsok. (det finns en del trådar om bättre bromsar på e30 och e30 m3)

Hjulupphängningen behöver du säkert göra lite åt..kanske läge att bygga justerbart?
Bakvagnen kan man kombinera med 325 delar, typ mellan stora diffklumpen, drivaxlar, bärarmar samt även bygga till coiloverdämpare?
Be
179
Bex
325iA -90
Här är lite bilder från en konvertering: Länk

i senaste Bilsport stod det om Kilanders bygge med M5 motor med turbo, har för mig att han använder bakvagn från 535 E28. Känner dock inte till några detaljer om det men det kanske finns någon annan som gör??

Ingenting är omöjligt
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
tackar för tipsen så långt. har blivit (varit senaste månaden) helt besatt av mina planer.. har svårt att tänka på annat *suckar likt förälskad*.
har mailat akgmotorsport (tack för länken Bex!) och ska c om dom är snälla nog att berätta var dom tagit sina delar från eftersom dom har ju faktiskt gjort precis så som jag vill göra.

finns det någon som har en åsikt om framvagnen? jag hade hoppats på att slippa göra nånting åt den (bara nya dämpare å bromsar) men vid närmare eftertanke så kanske det ska bytas där också.
blir bara mindre å mindre kvar av min 318 :).
fler får gärna ge fler tips om passande bildelar! gissningar går också bra.
Fi
85
FilthPig
320i -85
Det är fortfarande 15kW/100kg som gäller eller??

/johan
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
jupp. måste öka vikten med ca 200 kg för att få den godkänd. bur och nya delar kommer öka en del och skulle det fortfarande inte vara tillräckligt så får jag väl lägga bly i baksätet :)
To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
En tung stereoanläggning???
Fi
85
FilthPig
320i -85
coolt att det går!! blyvikterna kan ju alltid flyttas på =)

Vad ska du använda för bromsar?
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
d skulle kanske va en bra ide till några extra kilon! men vet inte om man får räkna med sånt i tjänstevikten... får svetsa fast dom i karossen! så man känner basen också ;)

har tänkt lite närmare på delar:
klump = 540 (donatorbil e34)
axlar bak = kortade 540 (donatorbil e34)
nav/bromsar bak = 540 (donatorbil e34)
axlar fram = 325 (e30) eller donatorbilen
nav/bromsar fram = 325 (e30) eller donatorbilen
avgassystem = moddat 540 (donatorbil e34)
kardan = kortad 540 (donatorbil e34)
dämpare/fjädring = kommer senare

om man tänker på att bilen kommer att kunna gå 250-300 km/h och att däcken (antagligen) kommer att bli 235 breda = mycket större belastning, kommer axlar/nav/bromsar från 325an räcka till/bli godkända eller borde jag ta från donatorbilen där också? blir ju mer jobb
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
FilthPig:
jo vikterna stannar ju inte i bilen om jag inte känner att jag måste tynga en massa på bakhjulen :).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.