AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.247

laddluftkylare till kompressorn ?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om man kastar på en eller två kompressorer på en V-motor måste man ha laddluftkylare till det då ?

brukar man ha laddluftkylare till kompressorer ?

om man inte har det , kan man räkna med mycket effekt om man "ger spättet" timma efter timma eller kommer effekten att mattas av ?

hört att ess konverteringarna dels inte tål att gå , samt att effekten matttas av vid höga temperaturer , samt att de konverteringsfirmor som finns i tyschkland har för vana att även byta kammar. nån som vet nått om detta ?

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
ENEM i nacka (sthlm) säljer lysholms skruvkompressorer. De har en modell som heter 2300AX, den passar bra till din motorstorlek, kommer att orka ladda ungefär ett bar.
Har du hyffsat låg kompression kan du ladda i alla fall ett halvt bar utan risk för spikningar. Det går att ladda mer, men det är önskvärt med en laddluftkylare om man inte är beredd att ta en hög insugstemp.
Du kommer att få ett sanslöst bottendrag och behov av klistrigare däck redan vid låga laddtryck på en så stor maskin.
Räkna inte med at du skall kunna hålla fullt i flera timmar, du kommer säkert att överhetta något i motorn vid så här pass höga effektutag.

En Lys 2300AX ligger på runt 15.000, finns även med radiellt inlopp och heter då 2300R.

En skruvkompressor är relativt liten, men jag tror ändå att du får klia dig i huvudet rejält för att få plats med en under huven.

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
annars borde 2 stycken g-laders från golf g60 modellen gå att trockla dit där luftfilterboxarna sitter nu.Drevar man upp dom lite grann borde dom räcka till. mvh//jacke
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
så om jag är beredd att ta en hög insugningstemp... vad blir skillnaden i långa loppet ?

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
med intercooler kan du höja laddtrycket p.g.a den kallare insugsluften.Mindre risk för spikningar.Kan även använda vatteninsprutning av samma anledning,men intercooler är att föredra.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ok.

men om man skall sänka kompressionen kan man sätta upåp kolvarna i svarven och ta bort några millimeter om man svarvar så att kolvarna behåller sin balans ?

eller måste man nogrant räkna på det ?

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
om det är en kraftig gjutning kan det gå bra,annars brukar smidda kannor va att föredra om man ska ladda mer än 0,8 bar.Se till att viktjustera ordentligt efteråt bara.Kompressionssänkning är annars bäst att göra genom att skapa ett större förbränningsrum i topplocket,du har ju mesta kylvattnet där,så man vill undvika att flytta ner själva detonationen i cylindern(spikrisk) mvh//jacke
Paap Reeder
Hej wadel!

....vad blir skillnaden i långa loppet?
Jo .... "Du blir av med kortet under så lång tid att det är lika bra att redan nu förbereda för epa/E 32."

Nåväl..kul projekt - Lycka till.

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jaha... då förstår jag mer om kompressionen.

Sen kan det ju vara så att man har en bil som är bygd för att köra fort med och att man har för avsikt att göra det samt att man vågar stå på än värre när det blinkar blått i bakrutan :-)
Det är mer av allmänt intresse jag frågar för jag har samlat på mig lite delar från en banracingbil såsom ställbara öhlinsdämpare och lite mera jox.
kompressorer verkar ju iaf. bli lite billigare vart efter tiden går men det svåraste verkar vara att lösa det med tändningen och luftmängdsmätare för man kan nog inte bara bomba in en massa luft+soppa i en m70 utan något måste göras med programvaran som styr samt något större spridare.
och då börjar det bli för dyrt för min karga plånbok misstänker jag.
kanske finns det någon läsvärd bok om motorstyrning i kompressormatad motor ?

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Jag tror nog att det går att mappa om orginalchipsen,sen kan man ju laborera lite med m5:ans lmm o dyligt t.ex.Har själv funderat på om det skulle gå att modda m5 plenum så att man kunde få dit sådana istället.Nån som provat?
Svärd
Man måste inte ha luftkylare som du undrade. Vitsen med att kyla luften är att kall luft innehåller mer syre vilket leder till ännu mer effekt. För bästa effekt kan man kyla laddluftkylaren med en kolsyresläckare... Men det är kanske överkurs.

///Martin
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
kan man inte göra så att kickdownbrytaren under gaspedalen öppnar en ventil till en gas som innehåller mycket syre ?

och sen köper man ett 10-pack motorer/lådor för det lär väll inte hålla så länge :-)

Det där med kolsyresläckare fungerar inte.

wadel: Det låter ju som du beskriver lustgas =)
320-325
men laddluftskylare är väl mer nödvändigt på turbo eftersom den drivs av avgaser o då blir insugsluften varm.. men så är det väl inte med kompressor .. den drivs väl av rem från vevaxeln..eller..?
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
när luften komprimeras,vilket den gör i alla typer av överladdning då det e det som e vitsen,tvångsmatning,så utvecklas det värme iaf.därför har llk en klar funktion även med kompressor.
320-325
okej så sant det tänkte jag inte på..
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
DMC :; Tja , jag tänker mig att om man gör en ultra-snik installation med 2 billigaste kompressorer och snudden större spridare så behöver man kanske lite gas för att få samma prestanda som de seriösa trimmarna får , de byter ju mer eller mindre hela topparna samt portar
och har bra kompressorer (jättedyrt) av vad jag kunnat läsa mig till.

Frågan är ju lite om man skall ha en eller två kompressorer på en v12:a , samt om man ens törs tänka tanken på att köpa en begagnad kompressor...
Köper man allt nytt och gör allt 100% korrekt får man väll äta risgrynsgröt 4 gånger om dagen närmsta åren :-)

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej wadel,intressant att du går i samma tankebanor som mig.Om man gör som "raggarna" o kör amerikanskt så blir det ju en roots eller littlefieldkompressor.Men dom har låg effektivitet.Min kompis jobbade med att utveckla en svensktillverkad skruvmodell som senare kom att bli autorotor.Den har blivit slagkraftig i både dragracingkretsar o gatåkarbruk.Bara genom att vara nära denne man har man blivit grymt intresserad av att prova på nån gång.Har ganska grov erfarenhet av all matematik då det gäller turbo o överladdning överhuvudtaget.Men med m70 motorns små specifika problem,o då framförallt vevhusventen,så är jag lite skeptisk till att konvertera just denna motor.Men,om nån liten tysk i alperna lyckats borde väl ett helt forum av hjälpsamma entusiaster kunna få ihop en enda prototyp gemensamt.Jag ställer min bil till förfogande för tillverkning av en rolig klubbil som piskar det mesta.Vore skitkul o komma med en kolfiberlättad 7-serie i utvändigt orgskick o piska m3:or o annan skit på träffarna.Fick 50m/2 garage ytterligare i förra veckan,så nu blir det långtidsprojekt av fröken 750:återkommer med info om vad som händer. mvh//jacke
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
glömde ju skriva att om nån e intresserad av orgdelar så står dom till förfogande då denna kärra blir "all out racing"
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jag är mest på planeringsstadiet och börjar jag imorn är det endå inte klart till sommarn så nästa sommar är mer realistiskt för min del.
man kanske skall kolla priser på kompressorer.

wadel: Okej, ne jag tycker du ska skippa gasen. Jag gillar inte sånt för det är ju endast temporärt effekthöjande och sånt gillar jag inte. Det ska finnas där hela tiden. Men om du har 2 kompressorer på en M70 så borde det ju bli en satans massa kraft även utan "fuskgas" :D

Ingen som vill ha topplock till M60? =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.