AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.105

Trippla Weber på M20?

Su
213
Sune
E60 535d -05
Kan det vara något att ha?

Länk:
Länk

Sune
AL
289
AL
318is CSN-90

Nja, domdär satt väl bla på ngt variant av Opel och är väl inget under...

Ska du ha förgasare och inte hitta på ngt hokuspokus så är det Weber DCOE eller Dellorto som gäller.

Insug hittar du nog beg, annars kan jag hänvisa dig till en kille som gjuter sådana efter "optimal" kanalform. Både till stora och lilla sexan.

"...det är inte alltid så enkelt..."
02
17
02touring
BMW 2000 touring -72 Svart
BMW 2000 touring -72 Silver
BMW 2002 Tii touring -73 Röd
AL: vad menar du med inget under?? IDF serien är ju väldigt snarlik DCOE serien. Vet att Bla de som åker Vw använder dessa med bra resultat. Den största skillnaden är ju att förgasarna är anpassade efter utrymmet. Trångt på sidorna IDF = bra . Trångt uppepå DCOE = bra.
Klart Coola tycker jag iaf. Tänk er dessa fuggar med 6 polerade trattar!! MUMS.
*//*Niclas
AL
289
AL
318is CSN-90

Sorry, mitt misstag! Såg inte att det var IDF utan trodde det var en annan modell som jag ror satt original på Opel Sprint. Dom är inte trevliga direkt.

IDF funkar fint. Men...

På en BMW så kommer man få en väldigt otrevlig 90°-böj innan toppen. En sådan krök har en engångsförlust på K=0,3 om man har rundade krökar och hela K=1,1 om det är 90°.

Mao skulle jag leta efter so raka insug som möjligt. Sen får det se hur ballt som helst ut med trattar ut genom huven. Gör man "rätt" insug så finns den risken/möjligheten med DCOE oxå... ;)

"...det är inte alltid så enkelt..."
AL: Jag letar efter insug för trippla weber dcoe till min m20..Har du fortfarande kontakt med killen du pratade om längre up i tråden som gjuter insug till lilla sexan?
I sådana fall är jag mycket intresserad!:)

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
gammal tråd, men ändå...

m20 toppen har ordentligt lutade insugskanaler ämfört med tex m30.
Det plus motorlutningen ca 30grader gör att det blir rakare insug uppåt än åt sidan.

Det är nog ingen slump att DCOE insug till M20 är mycket sällsynta.

Få dit Wber på M30 är inte heller smidigt pga trångt motorrum på dom äldre bilarna, men det finns inga stående insug till trippla Webrar till dom vad jag har vet, detta troligtvis pga AL's teori.

Gott mos!

/Otto
E3-otto: Jag har sett flera m20 med trippla dcoe, på e21 också som jag har tänkt mig, så det ska få plats. Jag har letat länge nu efter insug och det är som du säger mycket sällsynt.
Föresten jag såg din bil i Habo för en månadsen uniufär, Den var riktigt fin!

Det finns en firma i tyskland som säljer dom för ganska mycke pengar, men det är väl värt pengarna antar jag. Jag beställer från dom nästa månad om jag inte hittar något billigare innan.. Måste komma nånstans!
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
tobbeh: Såg din också ni var typ 4 pers i bilen och smög bakom mig, E21 är alltid helrätt!
Är det en 323:a? vad är det för spec på bilen? har du bilder på bilen på nätet? Vilken firma säljer insugen, kan det vara VGS?

Har du köpt fuggar?

/Otto
Otto: Jag var bara tvungen att föjla efter så jag kunde se lite mer av bilen..sorry hehe.

Det är en 316 -76, Tanken är att ha en 323i motor som satt i min förra bil i denna när den är färdig.. Min förra E21 karossen är numera skrotad tyvärr, men jag hade varken tid eller plats att laga all den rosten..

Motorn som den är nu, bla.
Uppborrad till 2.6L, portad å planad topp(lite osäker där), någon sorts eftermarknadekolvar, 272 graders Schrick kam, justerbart Cat kamdrev, Schrick Enkel ventilfjädrar, Sachs tryckplatta med lamell, mm.
Ska bli:
3* Weber 45 dcoe, Extraktorgrenrör, lättat svänghjul eller kankse aluminium ,mm.

Själva bilen har inga spec att skryta över än så länge.. superflexbussningar i bakvagnen är allt :) men det ska jag ta tag i när motorn med drivlina är klar.

Jag har en bild på bilen i min biltråd på rejsa: BMW 323i -80.

Jag hittade insuget hos dbilas dynamic Länk
Den kostar 400 Euro + frakt vilket jag tycker är dyrt.

Jag har köpt 2 webrar så jag letar efter den tredje..
om någon här har en hel å fräsch liggandes så kontakta mig gärna!

Så ligger det till hehe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.