AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
808

kvävs bilen o går den dåligt pga katten?

Bm
10
Bmwwwwwww!!!
3201 coupe-96
går bilen sämre om katalysatorn är kass?eller kan det vara tvärtom att lamdan kan vara dålig o att bilen går sämre?(har ej fått upp ngn data indikering på att lamdan ska vara kass......mvh Micke
93
96
931fredde
E46 320iT -04

om katten spruckit invändigt så kan den lägga sig på tvären, och då kommer inte avgaserna ut...

fredde
Bm
10
Bmwwwwwww!!!
3201 coupe-96
ok,tack för hjälpen...kan det vara lamdan oxå?
Fo
45
Folxam
320iT -89
(325 drivlina)
Farsans Opel Omega -92 (usch o ve fy katten) tappade helt plötsligt orken en dag, vägrade varva mer än typ 4000 varv och hade tappat minst 50 av de 110 (?) halvtröga Opel-pållarna som huserade mellan stakar och lager ...

Nån förstå-sig-påare menade på att det minsann var en blåst topplockspackning, men efter planing av topp och byte av packning visade det sig att det inte hjälpte det minsta ...

Jag tyckte minsann att det inte var riktigt samma fläkt ur avgasröret som det varit förut så vi lyfte på bilen och knackade på katalysatorn och det rasslade ...

Hela "kakan" hade lossnat och lagt sig för utgångshålet på katten!

Temporär lösning : kapa upp undersidan på katten och rensa, skaffa sen en ny på skroten eller en språjjlans ...

---
BMW - BrööL! Moaa! Weeee!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min e39:a tappade kraften förra våren, det visade sig att det var katalysatorn som var kass. För att snabbt åtgärda felet öppnade vi katten undertill och plockade ut smädelarna som var kvar utav innehållet. Faktiskt gick bilen bättre än innan katen gick sönder och även annat ljud i motorn, men besiktningen gillade det inte. En ny kat kostade runt 10000:- på BMW, men jag köpte en pirat för 2300:- inkl montering.

BMW CS #5206
M
30
M J
325i Cab -87 (min sen -91)
Kör man med trasig lambda för länge så fördärvar man katten också. Lambda som inte mäter rätt information kan göra att den släpper ut oförbränd bensin och sot genom katten. Bensinen försämrar dess katalytiska funktion och sotet täpper igen den.

Defekt lambda märks att den går sämre vid vanlig körning, medan tilltäppt kat märks tydligast som att den är har tappat orken vid fullgasövningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.