AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.128

Fördelningslådan på en 325 iX...

Tojne
Hej alla!
Nådon som har spänt fjädern på en fördelningslåda till en iX nångång?
Jag är tacksam för alla tips jag kan få, för nu ska det göras..Utan bedövning!!!..

//Tojne
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Jag är ute och seglar här, men har inte iX:en en viscokoppling i fördelnings lådan?
Isåfall så är det ju en vätska i kopplingen som bromsar upp hastighetsskillnaden på axlarna. Borde gå att byta till en trögare vätska men som sagt jag spekulerar.
Tojne
Ursäkta jag skrev fel, läste nyss om en som hade problem med nån fjäder då skrev jag fjäder naturligtvis!!

Det finns "förstå-sig-påare" som menar att det finns en kedja man kan spänna om det börjar att glappa och klonka i fördelningslådan, jag är lite nyfiken på hur man justerar bort glappet.

kul att prova innan man buter låda...

//Tojne
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det finns en kedja, men den går inte att sträcka såvitt jag vet. Är den slak är det byte som gäller = DYRT. :-(

Kiip Spiiding!
Tojne
Tjena!
Vad ska bytas? hela lådan eller kan man byta enbart kedjan, hur kommer man åt den isåfall?

// Tojne
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Hmmm... Kommer inte ihåg riktigt hur det var. Men jag tror inte kedjan fanns som reservdel, utan endast en kit med kedja och drev vilket är skitdyrt.
Du måste ner med lådan och klyva den.

Vore jag du skulle jag leta rätt på en bättre begad x-låda.

Kiip Spiiding!
Tojne
Tjena!
Jo det har du nog rätt i! Det får bli en utbytes om priset är mindre än att reparera den gamla! Men den får gå tils den rasar först, det klonkar bara när mans pelar på kopplingen med bromsen nertryckt, det kan ju hända att det ska var ett visst spelrum i mekaniken, undrar bara hur mycket. Det är ju inga missljud när man kör bilen..utom att det viner i bakaxeln!..

//Tonje
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du har ju 3st hardyskivor som kan glappa också... Är kedjan slak brukar det som regel höras när man kör.

Hörde förresten att kedjan visst finns som reservdel och kostar 2500:- på BMW. Hade fått för mej att den var dyrare...

Kiip Spiiding!
Tojne
Jasså?? 2500 kr kan va rimligt, undrar va en beggad låda kostar? Nä hardyskivorna glappar inte, det har jag kollat,nu börjar det bli intressant med att kunna fixa detta glapp, men jag kör nog vintern ut ändå, det bör hålla!

tackar...
// Tojne
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Begade x-lådor verkar ligga mellan 2-4000 privat. Vet ej vad de ligger på på skrot.

Kiip Spiiding!
Tojne
Fick ett pris på en bildemontering på en x-låda igår från en -87 de skulle ha 6000 kr för den.
Kanske lönt att renovera den gamla om man inte får ett bra ex begagnad!...
//Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.