AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
639

Lagligt med dimbakljus?

Svärd
Jo självklart är det lagligt, men hur tusan får man det att lysa lagligt om det inte är dagsljus? I min bil har jag iallafall samma strömställare till fram och bak. I första läget tänds bara fram och i andra läget tänds även bak. Och vill jag då synas bakifrån när det är dålig sikt så kör jag ju olagligt när dimljuset fram också lyser. Ska jag slå av halvjuset till parkering då? Då funkar inte helljuset (förutom ljussignalen om jag håller tillbaka spaken). Ska man köra med en hand på dimljusknapen och slå av det varje gång man möter någon? Det är väl olagligt ändå eller?

Vitsen med dimljusen var kanske att slippa bli självbländad av halv- och helljuset men jag märker ingen skillnad. Det har aldrig blivit bättre med bara dimljus iallafall.

Felinställda dimframljus kanske?

///Martin
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bilen är ju byggd för de trafikregler som är vanligast förekommande runtom i Europa, nämligen att det är förbjudet att använda dimstrålkastarna utan att samtidigt ha halvljuset tänt.

I dagsljus kan du med fördel ersätta halvljuset med dimstrålkastarna och även ha dimbaklyktan tänd. I mörker behövs dimbaklyktan väldigt sällan...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Svärd
Bara Sverige som har en lag som är helt tvärt emot Europa då, som vanligt...

Ska komma ihåg det och testa.

///Martin
Ras.mus
Jag har själv bytt ut lampan mot en vanlig baklampa (lägre effekt) och har haft den igång hela tiden. Man kan ju plocka ur varningslampan i instrumentpanelen.

Det ser mycket snyggt ut och man slipper att det ser ut som om man bromsar hela tiden.

Man får ju återställa lite inför besiktning men det ser ju bara ut som om man har dubbla lampor bak, som många bilar ju har som standard...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ras.mus: Du behöver inte återställa något inför besiktningen.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.