AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.262

320 e36 svårstartad/dör direkt

Ko
663
Koffe
320iC -93
Hej!
Har sökt lite men inte lyckats hitta nåt som stämmer ordentligt.
Har en 320i e36 (m50b20) som sen i fredags mer eller mindre vägrar starta.
Körde en sväng med bilen i fredags (4 dar sen) för att, ironiskt nog, köpa en Haynes-rephandbok =) Bilen gick precis som vanligt och allt var frid å fröjd. När jag igår morse skulle till jobbet var den däremot död. Malde på startmotorn en stund (20-30s), och bilen "hackade till" lite ibland (tände), men gick aldrig igång. Provade senare på kvällen igen och drog då nyckeln till "steg 2" och väntade på att allt surrande (pumpen?) skulle tystna. Efter en stund på startmotor och med lite pumpande på gasen (känndes som den "var närmare att starta" då?) gick bilen igång för att efter bråkdelen av en sekund senare stanna igen. Har knackat lite på reläerna å så ifall det är glapp men utan framgång. Idag fick jag igång bilen ett par sekunder, men den hade ingen tomgång och gick riktigt dåligt ett par sekunder, sen dog den igen. Grejjen är den att det är mörkt ute och jag bara har ett droppande träd att stå under, så någon grövre felsökning blir det inte tal om innan jag har nånstans att vara. Batteriet är nytt (startmotorn snurrar outtröttligt =) så där har vi inte felet. Det är dåligt med bensin i, men inte såå dåligt så att den inte borde gå igång (lampan har inte tänts, så över 8l iaf, skulle tippa på 10-15). Ispropp borde väl inte ge dessa symptom? (har varit mellan -5 - +3ºC sen i fredags, och nu är det plusgarder).
Så, har ni några bra tips att ge mig redan nu?
Kan BMW se nåt om de kopplar in datorn?
Jag ska kolla tändstiften när jag får tillfälle för att se om de får soppa eller inte.
Om LMM:en spökar, kan man koppla bort den å starta då? Eller går motorn inte ens igång utan LMM?
Borde kolla så pumpen ger tryck oxå, men det är ju inget man gör ute i mörkret på en snöig parkering.

Så, som sagt, tips på enkla snabba saker man kan kolla ute i mörkret?
Säkringskoll, soppafyllning å k-sprit är väl det jag kan komma på att testa typ redan ikväll... ev. koppla ur LMM å testa att starta?
Koppla loss batteriet en stund för att "nolla" ECUn?

hilfe bitte =)

MVH
//Koffe
Maha
skulle kunna vara vatten i soppan.....
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Nu, 4 år senare har min börjat få samma sjuka! har hänt 3 ggr! Hittade du nångång något fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.