AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.353

Webasto som går hela tiden

He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hej, på min 530d går dieselvärmaren "hela" tiden när man kör, jag trodde bara den gick när den behövs. När man typ har kört 30min och 2 grader varmt så när man stänger av bilen så hör man att den är igång och efter ca 2min så stannar den, förmodligen normalt att den går en stund efter avstängning. Tycker att det går åt en del bränsle med, enl. f-datorn så drar den 7,3 men då tillkommer väl webastons förbrukning? Motortempen går upp snabbt, ca5-10min så termostaten verkar ok. Hur är det med era värmare, samma sak?
krillan
Beror väl på vilken temp du satt klima på.
Jag brukar ha 22' ,Då gär den väl inte igång mer en ca15 min skulle jag gissa vid 2'varmt ute.
Häromdagen så satt jag o väntade i bilen på tomgång & höjde 22 till 24 då hoppade den igång trots full temp på kylvätskan
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Hej

Tror det är något fel då värmaren går hela tiden, har själv en
???-tronic någonting, där kan jag välja om jag vill ha den medans jag kör, eller inte.

Mvh
fredde

Bob Marley and the Wailers
Praise Je Jah!!
nysa81: blanda inte ihop din "standheizung "med den tillsatsvärmare som ofta krävs på moderna Common rail dieslar som på grund av så hög verkningsgrad har svårt att "hålla värmen" när det blir kallt

Har haft 2 st firma bilar ( nåja: Renault & Opel) under 4 år nu med Common rail diesel med tillsats värmare (Webasto) och vid temp kring 0 går värmaren till och från under körning även efter 15 mil går värmaren när man kliver ur så så det är tämligen normalt som jag ser det

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Ja, där ser man, alltid lär man sig något nytt.
Hydronic heter min värmare iallafall, kom på det.

Bob Marley and the Wailers
Praise Je Jah!!
OT: Dom flest märken har Webasto ( etc etc ) på sina commonrail dieslar men VAG änvänder sig av elektriska värmare ( typ 12V motor värmare vilket torde innebära 140A generatorer och extra kraftiga batterier

Champ
Helicopter:
7,3 ????????????
Hur kör du?
Vår 530D har aldrig visat mer än 0,68!
Vi har dock en KCR box.
Rekommenderar att du installerar en box!

Kan man styra webasto värmaren (av/på) förutom med timern på färddatorn?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
gasarmagnus: även bmw har elektriska värmare. Jag har det i min och jag har för mig precis som du skrev: 140A generator och dock endast 80Ah batteri, visserligen utbytt nyligen mot 88Ah...

Diesel-räsern
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Tjena Champ,
Som jag kört det sista är det inte så mycket långkörningar och breda 16" friktionsdäck, (235) men som jag skrev, undrar om värmarens förbrukning ingår eller tillkommer.. Jag har monterat ett tidur för värmaren men det går ju bara att stänga av när motorn inte går, annars styr ju motorn det på något sätt, termostaten kanske? Jag har funderat på en KCR box, gjorde det stor skillnad?
Tarzan: där lärde man sig mera

Champ
Tjena Hellicopter:
KCR-box ger en stor skillnad:
ökade effekt ill nästan 220 hk
ökat moment
minskad bränsleförbrukning nästan 0,6-1 dl/mil

MEN, var observant så att KCR inte jordar fel!

Hur har du monterat tiduret?
Vad har uret gett dig för fördelar?
Har du inte den stora färddatorn där två tider kan ställas in?

Någon som har begande Bridgestone Blizzak mz-02 (1 eller 2 däck) med mönster djup minst 4mm
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Mmm, man är ju lite sugen på en KCR.. Nix, jag har inte stora f-datorn så därför monterade jag in ett tidur för att starta värmaren som parkeringsvärmare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.