|
|
|
|---|---|
|
Tja Kikade lite på dalhems katalogen här hemma o såg att dom sålde kolvar föär runt 3000:- för 4 st skulle dom funka o använda till konverterad 3.5 motor ? Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i | |
| Skulle säkert funka om de har rätt komphöjd annars måste du nog lämna in blocket för planing. Samt att kolvarna skall ha rätt diameter, men jag antar att du förstår det redan....=) | |
|
ok, då får man räkna lite o kolla mått osv Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
Bättra att använda orig, säkert hållbarare också. |
|
| bmw-andreas: Varför skulle de hålla bättre? Inte är väl original kolvarna i en M30 smidda? Finns en här på forumet som använder Dalhems kolvar på sin M10 maskin och han plockar nog ut ganska bra med effekt tror jag. Och går man in på 02Tavlan så är det flera som använder dem där på sina M10 maskiner. | |
|
Nä smidda är inte alltid= bra Vi har inte lyckats kört sönder orig kolvar. med tex 600hk i M20 550hk i M50. Sen kör ju folk med 745 kolvar och 700hk. Finns ingen anledning att byta om man ska över 6-700hk i M30. Sen har även en bekant kört med dom billiga mahle kolvarna och dom sprack mitt itu pga cylindertryck,så han fick stoppa dit orig kolvarna igen. Så varför krångla till det? /Andreas |
|
| Ok, har ju själv inga erfarenheter av turbomaskiner och vad som funkar och inte funkar, men det är ju bra att det finns nån som vet vad som funkar i praktiken . | |
|
De billiga mahle håller kanske så länge man inte tar ut så mycket effekt... Och tar man ut mycket pulver så håller de kanske ett tag... Men de är tydligen grymt känsliga i ett sådant läge. Tål definitivt inga spikningar osv.. Och vem har turbotrimmat och sedan inte spikat någonting... De kolvarna brukar knacka efter ett tag för att de precis som Andreas sa, kollapsar/spricker. Akta akta......... Org kolvar är nog betydligt lämpligare... Och speciellt 745 kolvarna tycks tåla grymt med effekt och stryk... //Jesper |
|
|
Ok Ska nog inte köra med Dalhems kolvar har beställt bmw 745 kolvar som ska in i min 535 dom lär hålla o man får nog bra komp för överladdning :) Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
tn |
Nja ..att dom inte skulle hålla det e ren goja...Men 200-250 hk+ Dock inga 500-600 hk i motorn..?Då ska man nog ta nå beprövat på dom nivåer av hk. Lite kan bero på att kolvarna e billiga å köpa...å det kan ju reta konkurenter som säljer andra märken..:) snackade med en som borrade motorer mm..Han kunde inte säga nå ont om dom kolvarna.. |
tn |
Nja ..att dom inte skulle hålla det e ren goja...Men 200-250 hk+ Dock inga 500-600 hk i motorn..?Då ska man nog ta nå beprövat på dom nivåer av hk. Lite kan bero på att kolvarna e billiga å köpa...å det kan ju reta konkurenter som säljer andra märken..:) snackade med en som borrade motorer mm..Han kunde inte säga nå ont om dom kolvarna.. |
| Så länge det inte spikar vet jag att Dalhems Mahle håller minst 550hk på 2 liter 4cyl M10. Dock med 90.5 i borr, de med 92 borr har svagare kolvtopp och skulle jag inte rekomendera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.