AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.360

Någon som har Maxcontrol i sin bil?

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Skulle vara intressant att veta om någon har detta i bilen och vad ni tycker om det?

Länk

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
grymt...

---
Min E30: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
deejaywasp:
Visst är det grymt och förmodligen bekvämt men min fråga till dej är om du grundar ditt uttalande på egna erfarenheter eller endast genom att dreglat över "den/det" på deras hemsida precis som jag har gjort? :DDD

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Dregla över det på hemsidan var precis vad jag gjorde! H-lvete vad coolt! =)
Intressant produkt för sitt pris, dock kan installationskostnaden dra iväg rätt bra på dylika produkter och funktioner om man måste lämna bort till installatör. Synd att dom inte valt ett lämpligare frekvensband, 433Mhz blir alltmer belamrat med allsköns störande sändare som starkt sätter ner funktionaliteten på prylar som denna. Mycket av funktionerna finns även i CarGard T70C, dyrare visserligen men även mera fulländade larmfunktioner mm. Det mesta fokuserar tydligen runt fjärrstart, personligen skulle jag aldrig starta bilen "på egen hand" om jag var mer än fem meter ifrån. Hur blev det med den allmänna regeln om tomgångskörning, varken bra för miljön eller bilen.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Originalsändaren ligger ju redan på det bandet och 315mhz har jag för mig.
Med den komplexa koppling och elektronik som E39 har så är det kanske inte det mest ljusa idé att ge sig in i kopplingarnas knep och knåp utan att det kan få följder som man inte räknat med.
När bara en sån sak som att en defect oljenivåsensorn på E39 kan, få stora delar av bilen att sluta fungera, startar inte pga växelådsprogramets indkering ur funktion, laddlampam lyser mm
bara för att de ligger i samma matningskrets.
Visst är det kul med teknik och kopplingarnas knep o knåp, men bara om man har klart för sig vad det kan ge för fel.
Annat exempel är nyutvecklade Webastovärmare för en ny bil, det är sällan det fungerar första gången med funktionerna till kliman tex. Visst ja tänkte inte på det, nya programvaror gjorde på bilen innan leverans mm som inte stämmer med bensinvärmarens teorier.

///MVH Hasso
Länk
cane
Håller med, intressant pryl, och det är kul när något annorlunda för ett rimligt pris släpps. ILV vill ha 8000 monterat, så det är nog en del pyssel.... Hur är det med frekvens och penetrering genom väggar etc? Betyder inte en låg frekvens bättre räckvidd genom väggar och hinder medans tex trådlöst 2.4ghz LAN ju har problem med sånt? Den är dock inte SSF märkt, vilket jag _tror_ betyder att den går bort för alla som har bilar som försäkringsbolaget kräver godkänt larm på (som min).
Det är just det som är problemet, dylika sändare och utrustningar skulle aldrig hamnat på 432-bandet om alla hade följt reglerna för frekvensplanering osv i länderna. Det är inte förbjudet men ack så osmart eftersom bandet primärt är upplåtet för annat, och problemen minskar inte precis. Nu börjar dock en del lägga sina utrustningar på ett dedikerat band för fjärrstyrningar strax under 900 Mhz men det tar tid innan problemen på 432Mhz kommer att minska. Kan annars inte annat än att hålla med, teoretiskt kan man kanske ha mycket "kul" med fjärrstyrda produkter men det kan få många oönskade effekter i nyare bilars elektroniksystem.

FP
Glömde förresten, det börjar komma effekter av dessa problem nu, sedan ett halvår c:a är det endast e1-märkta utrustningar som får monteras i fordon, dvs det som länge varit regler för lampor och en del annat gäller nu för ALLT utom möjligen lösa, ciggpluggsanslutna enkla utrustningar. Vissa tolkar även dessa utrustningar som provnings och märkningspliktiga, detta har fått rätt kraftiga effekter på en del håll, mera är att vänta.

FP
Stämmer att högre frekvenser har svårare att tränga genom väggar osv (rätt olika på olika material dock). Dock kan man få hyfsad räckvidd genom att dra på lite mera effekt, radio-LAN, Bluetooth osv har mycket låg effekt, man vill inte ha alltför lång räckvidd, och framför allt vill man ha låg strömförbrukning.
Det finns ju möjlighet som bekant att fjärrstyra world-wide via GSM-nätet, SMS osv om man inte anser sig behöva ha närmare koll på när bilen eller entreprenadmaskinen osv startar och stoppar.

FP
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Forsätter på denna gamla tråd.

Någon som har detta larm installerat i sin bil? Funkar bra?

Har sökt ett sådant larm länge nu till rätt pris, men allt kinajunk med samma fuktioner får en att bli rejält skeptisk.

Tänkte installera nytt larm i 850:n och då får det inte bli något som krånglar.
Mi
3
Mikey282
530DA Touring-00
540IA Touring-02
528IA Sladdbil-8?
Äh vet nån vem som säljer dom???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.