AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.027

Autom. låsning av dörrar?

Har hört att det går med hjälp av datorn att ställa in så att dörrarna låses automatiskt om man kör över 30km/h- är detta verkligen sant och vad skall det va bra för? ok i USA för att förhindra att obehöriga hoppar in i bilen vid rödljus osv (såg att E220 Cdi 2000 har det som standard)
Jätte bra när din bil ligger i diket och brinner och du medvetslös innuti när dina medtrafikanter skall rädda dig....

Skulle tro att denna finnes finnes i bilens mjukvara då "alla" jänke bilar har den "finess" sedan urminnestider ( ofta redan när man drar i D-läget) Sällsynt irriterande då vi på gamla jobbet hade en sån där äcklig Chrysler Voyager och man t.ex. skulle släppa av/plocka upp nån där bak men se då var man tvungen att länna i P läget....VÄRDELÖST amerikanskt skräp!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Gasar-Magnus: Vid en krock låses dörrarna upp automatiskt om jag inte minns fel, vet dock inte om man vågar lita på det till 100%.

/Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Just det : "Automatiskt vid ev krock" känns ju verkligen betryggande....

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dörrarna låses vid 4 km/h(usa) och det går att programera i minnesmodulen beroende på vilken utrustningsnivå bilen har.
Likaså kan du programera olika nycklar för olika klimafunktioner inviduellt även stolsminnet går att köra från nyckeln och om instrumentet ska visa miles eller km/h.

///MVH Hasso
Länk
cane
Med alla psykfall som pringer runt (anna lind mordet, mördade 5 åringen på dagis) så verkar det vara en bra funktion.... jag har satt en knapp i min bil för att låsa.
USA bilar C-lås har andra mindre önskade funktioner med:

När jag var i Canada och åkte skidor -00 hade jag en Ford Excursion ( Länk ) -22C och jag gjorde som jag brukar: låste upp klev in, startade och gick ut för att sopa av snön , något förvånad upptäckte jag att bilen var lås när jag var klar... så -22C bilen på tomgång och jag utanför... ( dock fixade byns bärgarkung detta med den klassiska "trådgalgen"..)

Tanken är tydligen att ingen hemsk väldverkare skall t.ex hoppa in på motsatta sidan när jag låser upp på Supermarketen utan först låser man upp förardörren, sen dom andra med reglagat i dörren ( dom flesta av dessa funktioner är ofta disablade på USA bilar här men förekommer ibland på t.ex. Tysk importer.....)

Denna "finess" finns säker också att skrämma liv i via datorn på nyare BMWs

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jag har tre skivor som innehåller allt om alla bmw bilar som har skapats och finns. Det finns bilder på hur man skruvar upp allt och vad reservdelarna har för nummer och beteckning.

Jag vill koda om mina nycklar och inte hittar jag nåt om de i skivorna. Är det någon som vet hr man får tag på info om kodning. Jag hade ne A4 Quattro och gick in på VAG och fick 6 sidor på engelska om hur jag skulle koda om nycklarna.
Inte är BMW här i stan så snälla , nä det tror jag inte...

Mina bil har MAX Utrustning förutom NAVI , den har precis allt som BMW kunde tänka sig bygga så min bil borde ha den funktionen. I och med att vi har barn som pillar på allt så vore ju det bra om dörrarna kunde låsa sig automatiskt.

Kom igen Hasso detta måste nästan du kunna!

har också hört att dörrarna upplåses automatiskt när man krockar- tycker personligen att det är en urdum idé därav min fråga...
Om man vågar lita på att airbagen utlöser vid krock så är det ju inte konstigare med att innerbelysningen tänds, ev. låsta dörrar låses upp, varningsblinkern startar och huvudkabeln från batteriet (förutom ovanstående funktioner) skjuts av. Om dörrar osv däremot går att öppna är en annan sak...
Så är det på E39, ev. finns ytterliggare funktioner på både denna och andra modeller. Knapp för snabb manuell låsning/upplåsning finns också för de som inte gillar USA-varianten, tyvärr är ju samhällssituationen sån att den behövs på många platser.
Det finns en uppsjö av landspecifika funktioner som går att progga via DIS, och även en del detaljer i hårdvaran som skiljer.
Som att ciggtändaren fram men inte bak på en E39 i Australien går över tändningsnyckeln. Det ni..))
Kodning av nycklar måste göras via speciell utrustning hos BMW.

FP
Njuren
När ja skhämta kärringen mitt inatten så trycker ja alltid på min säkerhetsknapp =)

BMW - i nöd och lust
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.