AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.519

Varnar för lågt kylvatten

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Någon som vet vad felet kan vara? Nivån är OK och givaren är bytt!
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har samma problem!
Efter byte av givare så kom inte larmen lika ofta. Efter att ha fyllt på vätska så att nivån blev 2 cm över maxnivån så uteblev larmen. Jag har inte haft några larm på 7 månader, fram till i lördags. Jag tror att den låga temperaturen inverkade så jag skall nu prova att höja nivån ytterligare några millimeter.

Mvh, Steaman
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
stente: Det kan ha och göra med luft i systemet, med andra ord för mycket luft i systemet. Om du öppnar kylarlocket så ser du säkert att ”pinnen” är ganska låg vilket ger dig larm, om du nu skruvar upp avluftaren så kommer ”pinnen” att höja sig i kärlet och du märker att du har ju faktiskt bra med kylarvatten. Om det inte är det så kan det vara frost i systemet om du inte har rätt mängd glykol.
PIST OFF
Ja håller med Snabel a.Hade samma problem.Lufta lite.Klämm på slangarna med kylarlocket öppet och bilen igång.Fyll på vatten tills de börjar komma ut från de lilla hålet exakt under kylarlocket.Bör hjälpa.
Lycka till :)

20tum SPLITT
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Givetvis har jag luftat systemet på min bil. Bilen har dessutom varit inne på BMW där givaren byttes. Jag har under en längre tid försökt att lista ut orsaken till problemet och tror, precis som @, att det larmar för fluktuationer i vätskenivån. För övrigt så är motortemperaturen perfekt och värme fungera också perfekt.
PS. Vi som är rädda om våra motorer häller inte vatten i kylsystemet.

Mvh, Steaman
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad blandar man ut glykolen om man inte använder vatten?

Hasso
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag hade någon slags "beläggning" på min pinne. Torkade av den med aceton samtidigt som jag bytte kylarvätska. Problemet försvann likaså beläggningen.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
jo
73
joh
M535iA -87
steaman:
Jag har 4 bilar som jag inte häller vatten i kylsystemet på... det funkar ju dåligt på luftkylt. Jag anser dock inte att jag är orädd om mina BMW och Opel motorer för att jag blandar vatten i glykolen... Nyfiken som hasso så undrar jag också vad man ska blanda ut glykolen med om man är rädd om sin motor?

/joh
Gizzmo
ska det vara riktigt så ska det vara destilerat vatten för att minska beläggning... men en bilverkstad slår i bara vanligt vatten men kan vara rädd om bilen utan att överdriva den e gjord för VATTEN!

//Jerry G
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Tack för alla svaren. Jag har nu luftat och fyllt i vatten ovanför maxnivån. Just wait and see...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.