|
|
|
|---|---|
| Hej.jag har ett problem o jag hoppas ngn skulle kunna hjälpa mig.jag har en Bmw 320i 96-coupe....jag var o besiktigade bilen i dec.första gng gick den ej i genom co halt för hög..efter det åkte jag iväg till bensin macken här hemma o tankade i 10liter etanol(hadde 10liter bensin kvar),då gick bilen igenom.....mitt problem kan det vara katalysatorn eller kanske lambdan?fick ej ngn fel indikador på att det kan vara lamdan....mvh//Micke | |
|
Det är svårt att svara på sådär på rak arm... Har du samtliga mätvärden vid de båda besiktningstillfällena så underlättar det felsökningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Tjenare igen....Hc halten var 170.det var det som den inte gick igenom på...Micke | |
|
Var det Co-halten eller HC-halten som var problemet? Resten av mätvärdena underlättar betydligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Tjenare igen....ursäkta mig....skrev fel innan........hc-halten får ju vara max 100.....när jag besiktigade så visade den 170......efter det att jag tankade i etanol så gick bilen in igenom besiktingen o då visade den 85.....Micke | |
|
Är bilen servad ordentligt? Om inte kan det räcka med en rejäl service. Annars kan det vara så att katalysatorn börjar bli dålig. Men det är som sagt svårt att svara säkert på... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kan vara lambdasonden som gett upp, men gör en service istället och vänta till nästa besiktning. Mvh |
|
|
HC-halten (kolväten) är oförbränt bränsle i avgaserna. Kan bero på dålig förbränning (kassa stift, tändkablar eller felinställd tändning), vacuumläckor eller felaktig bränsle/luftblandning. Men var lambda-värdet OK så kan du stryka det sista som tänkbar orsak. Katalysatorn minskar också HC-halten, innan katten är HC-halten normalt 50-350 ppm och efter katten 5-30 ppm så även den kan vara kass, men mitt tips är att misstänka stiften/tändkablarna först (de är billigast). |
|
|
tjenare m j tack för ditt svar.har ej fått upp ngn felindikering på att det kan vara lambdan.har gjort service,åkte in till besiktningen efter servicen.då visade det sig att hc halten fortfarande var hög o alla andra värden var ok.så det låter för mig som katten men man vet aldrig....Micke |
|
|
Just HC-halten kan påverkas mycket av dålig olja! Om man byter till en fräsch och bra olja, brukar HC-värdena sjunka markant om det är dålig olja i motorn nu. När servades bilen senast? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag servade bilen innan besiktningen o den gick ej igenom hc-halt 170.....efter det tankade jag i 10liter etanol o sedan sjönk hc-värdet till 85 o bilen gick igenom.kan det vara katten då? Mvh...Micke |
|
|
Har du bytt stiften? Mvh |
|
| Vad var lambda-värdet? Var det 1.00 exakt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.