|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Mr Hamann |
Beppo: Aha, du vet vem det är? Jag kommer ihåg att det var de på Hemska Finnbageriet som hade den. De hade väl även en BMW i 8-serien då som var skapligt ny? // Mr Hamann |
|
acey: Jag tycker den är snygg, eller fulsnygg snarare. Väldigt udda design hur som helst... Gillar Z1:ans unika fördel som Clarkson visade i slutet av nämnda jämförelse... ;) /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Skulle gärna ha en Z1 om plånboken tillät! MVH Kjelle |
|
|
Jag såg en Z1 på Ringen förra sommaren, i ALPINA kostym och och dessutom Estorilblå. Cool va bara förnamnet, undrar vad en sån skulle gå lös på?? Men ändå.. En Z1 köper man inte för att den är snygg... utan för att det är en exklusiv liten skara bilar som man inte ser varje dag på gatorna som med våra Z3:or! Därav står dom högt prismässigt. |
|
|
jag diggar den! drömbil när jag var tonåring. såg en för första gången i Berlin sommaren 90. då var det precis efter murens fall och i jag såg tre z1 åka i kortege vid checkpoint charlie. taket stuvad, nerdragna dörrar, dunkande musik, kom dem glidandes och man såg hur dem östtyska och ryska gränsvakter svalde saliv och undrade vad i helvete var det för skapelse. även amerikanska MPs gick ut ur sina posteringar för att spana i dem. det är då en dröm om en roadster from BMW föddes hos mig oxå. |
|
|
Black Z3: skaffat ny vinterbil? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
ni som klaga på skönheten hos en Z1: kolla denna coola skapelse: Länk ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Z3c 4 ever: Nä, men va fan...?! =) | |
|
var det en Fiat? :) |
|
|
Hör att det finns ett par icke BMW-entusiaster, Z1 är ju en av de läckraste biar BMW gjort, hela karossen är i glasfiber eller liknade, det var innan kolfibern uppfanns (eller i alla fall användes till karossdelar). Sätena är ju underbara, den har den gamla sköna ratten utan fegispåse (airbag), inget antispinn och sladd och allt vad dessa anti körglädje prylar heter. Fronten är väl i det närmaste en hajnos en "modern" BMW fått efter 600:an E28 och E30. Sen en sån sak som att dörrarna går ner i karossen, hur coolt är inte det? OK motorn är väl inget under av hästkrafter men så väger inte Z1 så jäkla mycket heller. En kompressor i en sån och den lär bli hur kul som helst, men ärligt talat så borde inte en Z1 moddas för mycket om det inte är Alpina eller AC som står för prylarna. Här pratar vi om en historisk och udda bil värd att vårda. Jag kör hellre Z1 än Östermalms frisörs bilen Boxter, mer könslös bil får du ju leta efter den ser ju likadan ut både framifrån som bakifrån och drag är det inte i den heller. Väghållning och vägkännsla/styrning är det enda jag gillade på boxtern resten var bara skit, möjligt att S är bättre. Jag var nära att köpa den röda Z1:an som auktionerades bort på BMW för ett par år sedan, den hade varit något, oanvänd och allt. Skulle jag köpa en till BMW så fick det gärna vara en Z1, men priserna verkar snarare gå upp än ner numera på dem. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Man skulle ha köpt en Z1:a för 5 år sedan, då hade man ju åkt en udda roadster GRATIS i 5 år nu..... /B |
|
Mr Hamann |
Annars kan man ju alltid slå till på en Z3 med V6:a!!! HAHAHAHA! Länk // Mr Hamann |
|
Mr Hamann: Har sett flera göra det där felet, verkliga entusiaster som inte har riktig koll på vad det egentligen är för motor i bilen :) Den där bilen är ju förresten ännu mer udda än Z1 här i Europa, 2.5:an såldes ju mig veterligen enbart i USA och Kanada. /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Z3c 4 ever: jo, jag slog till i helgen. Funderade på E60 men till slut valde jag Jaggan. har alltid drömt om att äga en jaguar så nu är det bockat av :-) hur som helst skönt att slippa 607:an ThaMaztr: fanns det andra än 2,5 ? jag trodde att alla var 2.5... |
|
|
Black Z3: Ah, du missförstod mig nog. Jag menade alltså att Z3 2.5 bara såldes i USA och Kanada, och skulle därför vara mer unik än Z1 här i Europa. Z1 fanns som sagt enbart med 2.5-litersmotorn. /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Jag måste fråga alla med E30 325, är motorn så jäkla slö som alla säger??? För visst är det samma maskin som sitter i Z1, och den har ju en lättare kaross så nog borde väl ändå Z1 vara ganska pigg och trevlig!? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
z3mpower Den är säkert lite pigg, men vi pratade pigg för 285 000:-, och det är den inte. |
|
|
köper man en Z1 idag så är det ju garanterat inte för motorn samt fartresurser osv.. man köper den för att få (om inte störst så) stor respekt på träffar ;) //Svebba BMW Z Power |
|
|
Jag håller med Svebba, men jag ville bara höra från någon med en sån motor om den är pigg eller inte, det finns alltid bilar med mer pulver under huven! Personligen skulle jag inte köpa en cab/roadster om jag var intresserad av att köra fort och aktivt, även om det finns några bilar som klarar sånt också. 285' är en hel del pengar för en gamal bil med inte brottar stak motor men samtidigt finns det väl inte så många Z1 kvar va? hur många tillverkades? Om inte annat så är det ju helt klart en historisk BMW med egen design. Jag gillar den skarpt! /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
z3mpower: Många monterar ju turbo i sina E30 325 och får ut rejält med effekt. Vore helgerån att göra så med en Z1:a, men det går :) Citerar ur boken BMW (fantasifullt namn ;) av Schlegelmilch, Lehbrink & Osterroth (ISBN#: 3-8290-0657-8): "This piece of fun was to cost more than 80000 marks and was not originally planned as a production car, for it was designed and built as a high-technology demonstration vehicle for BMW Technik GmbH. So customer demand was all the more surprising. When the first Z1s went to the dealers, there were already 5000 orders. Assumed buyers' interest led to doubled and tripled production, reaching up to 18 Z1s per day. That was too much for a limited market. The Z1 could only be made affordable to roadster fans with discounts, and production ceased at 8000 cars in June 1991." Toppfarten låg för övrigt på 220-225 km/h, troligtvis beroende på om taket var upp- eller nerfällt. /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.