|
|
|
|---|---|
|
E34 520i-93 Har sökt på detta, men inte hittat något. Undrar om man bara kan ta bort just njurarna utan resten av grillen? Och hur gör man isåfall? //Jocke | |
|
Det beror på hur du menar, Men njurarna sitter ihop med den längsgående plasten under lysena. OCh för att få bort den måste du ta dän kofångaren. *BAWORAK* |
|
| Svar Nej. Du måste som sagt ta bort plåten som går under lysena. Den sitter njurarna fast i. | |
| Ok, och plåten får man bort hur? | |
|
1,Bänd bort plastbitarna på var sida om nummerplåten. 2, Skruva av de fyra muttrarna, två på var sida, som håller fast stötfångaren. 3, lägg ngt mjukt och fint under bilen 4, dra ut stötfångaren och lägg ner den försiktigt på det mjuka fina 5, skruva ur den skruv som sitter uppifrån inne i motorrummet precis ovanför fläkten som håller fast njurarna samt tryck ner de två clipsen som sitter på var sida och bänd lätt utåt 6, Tryck in clipsen på underisdan, tre på var sida om njurarna samt två direkt under njurarna, 7, dra hela paketet utåt och du har det i handen *BAWORAK* |
|
| Bara att knäppa loss från plastfästena som sitter undertill på plåten. Ta först bort kofångaren, det gör du genom att sprätta bort plastlisten på den och lossa muttrarna. Dra sedan kofångaren rakt ut och släpp ner den på golvet. Sedan kan du se och sprätta loss plåten. Den sitter fast på sidorna och i mitten. | |
|
Njurarna sitter "fastsnäppta" i den mittre plastbiten du ser bakom njurarna. Själva plåtgrillen är alltså klämd emellan njurar och mittre plastbit. Det g å r alltså att få bort själva njurarna utan att demontera grillen. Men det är garanterat mer arbete än att montera bort hela rasket. Tänk på att fästanordningen på njurar <=> mittre plastbit är gjord av plast och därmed väldigt känslig. Räkna med att ny mittre plastbit får inhandlas. ~200kr på bmw. |
|
|
Du kan endast ta bort njurarna utan att behöva ta bort något annat.Satt två plastpluggar ovanpå på min som höll fast dem.Plocka bort dem lugnt så att dem ej går sönder.Du kanske har skruvar på din då är det bara att skruva av.Du måste lägga ner motorhuven för att få loss dem.Inget som behöver inhandlas efter något som behöver gå sönder om du bara tar de lugnt ;) Lycka till!! 0km/h - Ventilsmatter 4sek |
|
|
Nu måste vi nog bli tydligare här. NJURARNA kan du inte få loss utan att demontera hela rasket (glöm det M528), för njurarna består ju av hela biten. Möjligen att du kan få bort "ribborna" inne i njurarna utan att demontera men det tvivlar jag på...åtminstånde blir det mer jobb den vägen samt större risk att någon platsbit går sönder. *BAWORAK* |
|
|
Verkar som att ta bort hela skiten blir det enklaste *suck* Det skall ju aldrig vara enkelt //Jocke |
|
|
Det är inte svårt. Klart...allt är knepigt första gången... Men sen får man rutin på grejjerna:-) *BAWORAK* |
|
|
Det kanske är annorlunda på V8-fronten, men mina njurar kan enkelt lyftas av utan att något annat måste demonteras... __ Mvh /Pewe |
|
| De sitter fast på ett annat sätt på V8-huvarna... | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
För att få bort grillen/plåtbiten behöver inte kofångaren tas bort. Det gäller bara att få bort hela plåtbiten inkl njurarna först. Det gäller att bända försiktigt på sidorna tills det släpper, (se andra insändare för exakt beskrivning). Sedan är det bara att plocka isär njurarna i lugn och ro, men för mig gick ett par plastfästen sönder (fungerar ändå hyfsat). Ett tips när plåtbiten tas bort är att inte skrapa ovansidan av kofångaren. Grus mm har orsakat repor på min, eftersom jag har tagit bort grillen många gånger. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Undrar hur du kommer åt plastclipsen under njurförlängningen utan att ta bort kofångaren... Fast du kanske har V8 fronten eller? *BAWORAK* |
|
| Japp, han har V8-front. Som sagt, det ser helt annorlunda ut på dessa... | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jaha då har jag lärt mig något. Jag trodde tidigare fronter var likadana. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Faan har problem med dom där plastclipsen. jag har tagit loss alla clips som gick att ta bort utan att plocka bort spoilern. sen plocka jag bort spoilern. Då finns det 7st clips? det är bara och trycka upp dom och ta bort allt sen eller? för mig går det INTE iaf, det sitter fast i mitten men kan inte se vart? är det någon skruv eller några mer clips där? håller på precis nu så gärna snabba svar! ;D |
|
|
Det är knepigt under mitten, dvs precis under njurarna. Det kan hjälpa att sticka en mejsen ovanifrån, snett nedåt in mella ribborna, sedan slita o dra. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.