|
|
|
|---|---|
|
När jag tog bilkörkort -89 så hade jag en Vilvo 164E -73 med 160 vilda hk. Det var bland det "vassaste" bilar man hade råd med då och i stort sett hade bara BMW hade rappare bilar. Men nu kan man se att vilken skitbilstillverkare som helst från tex tjeckien har 180+ hk gärna kombinerat med fyhjulsdrift mm mm. Om man tittar på större familjebilar så har de idag 200hk som "standard" och 220-230 för de lite lyxigare. Det hade bara sportkärror förr. Är rätt övertygad om att vi är inne i en muskelbilsera och att vi skall njuta av den! Tilläggas bör väl att man nuförtiden kan köra en BMW 540iA med 286hk på samma soppaförbrukning som jag kunde i min gamla Volvo 164E med 160hk Så visst går utvecklingen framåt... :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- | |
|
He he he ... satt precis o funderade på samma sak härom kvällen ... o som du säger, passa på att njuta av den! Imponerande att din 164:a inte drog mer än 540´n dock. Trodde dom var mycket törstigare än en 540. |
|
|
Håller med. Detta är en modern muskelbilsera. Nästan alla biltillverkare erbjuder ju riktigt snabba bilar nuförtiden, och ungdomen kan handla beg. bil för relativt små pengar och ändå få riktigt bra prestanda! Länk Mvh Tjäder |
|
|
Muskelbilar levererade från bandet, jo ja tackar. Vad det gäller streetracing och dess preppade beemers, chevor, riskokare m m, anser ett flertal av killarna med inlägg på zatzysidan att trenden torligen kulminerar denna sommar för att sedan föra en lite mer undanskymd tillvaro. Vad tror Ni? |
|
|
Det krävs nog någon typ av kris i samhället (som senast på 70-talet) för att stoppa/hejda denna utveckling inom en överskådlig tid (Några år). Annars kommer generationsskiften mm påverka opinionen i favör för andra former av bilism, men det är på längre sikt (ett sekel?) I don't mind. Önskar jag hade mer stålars bara... ___ BMW CS #5221 |
|
|
Ett konkret exempel: Min lillebror, idag femton år gammal satte sig med mig bakom ratten på familjen kombi. På en raksträcka öppnade jag upp den en smula och lät sexan jobba.. Min lillebror blev lite förvånad över accet och frågade hur många hästar bilen hade. 250 svarade jag lite nöjd över att kunna imponera på honom .. Oj, sa han, så lite och ändå går den så bra? Då blev det en lång pratstund över att inse värdet av det man har och att inte ta saker och ting för givet. Primadonnafasor, tycker jag, men kanske är det en logisk utveckling av "AMG- generationen"? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Behövs väl en rejäl oljekris för att vi ska få snikbilar. Bilintresset är så pass stort idag att det inte går att hejda på ett annat sätt ;) |
|
|
"Muskelbilera Light" kanske den kan kallas, för det är ju inte riktigt som under den Stora MuskelbilsEran i slutet av 60-talet, då kvinnorna var vackra och bensinen (nästan) gratis.. Då "alla" hade mullrande, 6 liters åttor... Men, jag håller med, man får passa på att njuta. Rätt vad det är så står miljömoben där och kräver att alla fordon ska drivas av raps och gamla ullstrumpor.. Två bilar är fler än en.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ärligt så trodde jag aldrig att det skulle vända från det underbara 69-70 där det senare vände nedåt och till slut så skulle stora bilar ha en 4 cylindrig 1,8 litermotor,:)) Men tekniken har ju gjort att det miljömässigt och ekonomiskt går att ha mycket hästar och prestanda i dessa dagar. Så visst upplever jag att hästkraftskriget är i full gång igen. ///MVH Hasso Länk |
|
Dagens muskelbilar dänger 60-talets med råge i allt. Det kanske inte är så konstigt heller eftersom dom är 40 år nyare. |
|
|
Håller inte riktigt med dig Flåklypa. En dodge charger 440 t ex. Ljudet, vridet och framförallt känslan. Tror priset på dessa potenta bilar var ganska rätt. Inte mycket mer än 10 kkr dyrare än t ex en 142:a. |
|
|
Ok, de känslomässiga aspekterna kan förstås diskuteras, likaså priset, men om man ser till de mätbara värden för vad man förknippar muskelbilar med så märks det att 40 år har gått. Frågan är om en MB SL55AMG eller en E60 M5 blir lika attraktiva om 40 år som ex. en Superbird är idag. Knappast tror jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.