|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, hur är det egentligen med den saken? Tycker mig ha upplevt ett ordentligt skutt uppåt i segmentet prismässigt senaste månaden... Både nationellt, och internationellt.. Är det för att vi passerat årsskiftet, och att det nu rullar "neråt", och alla "sommarbilar" då automatiskt stiger i pris..? Hoppas verkligen inte det är så, för har ju menat köpa en M inför sommaren, men skall man behöva skjuta på de planerna detta året, och istället köpa till hösten ,och invänta nästa års sommar? Vad tror ni, är det mest "inbillning" att priserna skjutit i höjden, eller ligger det något i det? Och vad får man en fin M för? Även Tyskland är intressant... Typ en -98:a, som gått max typ 5-6000 mil... Tacksam för svar, våren närmar sig ju! ;-) Båtar ÄR roligare än bilar. | |
|
När jag letade M roadster så fick jag samma uppfattning, årskiftet är en "magisk" gräns då priserna definitivt inte sjunker mer. Dom svartaste månaderna som säljande sommarbilsägare i alla fall på våra breddgrader är nog september och oktober. Det handlar helt om psykologi när det gäller just sommarbilar. Man kan ju säga samma sak med vinterbilar, jag håller på och leta efter en billig Audi quattro just nu... gissa om dom priserna går ned under vintern... ICKE! Jag skulle nog säga att du är ute i elfte timmen, du har januari på dig att hitta en sedan börjar det gå uppåt. Det var i alla fall min erfarenhet. När det gäller priset handler det ju helt om utrustning och kvalitet. Min hade gått 3000 mil med all utrustning och 18" fälgar, 250,000 Dock skall man veta att det är ju helt individuellt när det gäller dessa bilar då det definitivt inte är någon dussinbil. men ett vinterpris gissar jag borde väl ligga mellan 210 och 240 för en bil upp till i alla fall 7000 mil. Eftersom det är en sommarbil är det ju inte tillnärmelsevis lika mycket slitage på en sådan som på en mostvarande M3 så går året runt, då menar jag just vinter slitage. Sedan kan den ju gått som en hund, det måste man ju vara beredd på. Skall nog ut i garaget sedan och putsa på pärlan lite.... :-) Lycka till Mvh Peter G |
|
|
Lite lustig att kolla på prisbilden Tyskland/sverige: Bilarna i sverige är mkt billigare än de i tyskland. Jag gjorde en sökning på Mroadster med maxmil på 6000 mil, inte äldre än 98. Den billigaste som fanns då skulle de ha 26900€ för, dvs runt 245000. Jag har sett mkt billigare i sverige. Den billigaste jag sett var prissatt till 180 000:-, men då var det ngt lurt med den, gick inte att regga in i sverige...... Som med alla attraktiva bilar med litet antal så skunker priset till en viss gräns och sedan stannar det där. Jag skulle tro att normalpriset på Mroadster kommer att ligga rätt stabilt på 200-250k:- under ganska lång tid framöver. Man får ju otroligt mkt prestanda för pengarna (gällde också för nya i och för sig....) Jämför med Mazda Miata, begagnade har de kostat 90000:- i 12 års tid nu.... =) Kan fortfarande hitta 90:or som det begärs runt 90k:- för....Bilen kostade 144900 ny 1990..... Detta faktum att bilen håller sitt värde rätt bra är ju ett bra argument för att köpa, även om det kostar så är det inte säker att det blir så dyrt i slutändan! Lycka till och hoppas vi får välkomna dig till gänget!! (Då kanske du ändrar dig angående Bilar/båtar........) /B |
|
|
Håller helt med Beppo. Priset verkar ha "fastnat mellan 200 - 250 det har det varit i flera år nu, med undantag för månaderna i början på vintern/hösten då folk blir lite hariga och vill bli av med dom så fort som möjligt. Detta ser man ju enormt tydligt på hojmarknaden. Vidare är ju trots allt M modellerna av coupé och roadster inte så vanliga vilket gör att priserna fastnar på en viss nivå. Man får ju hoppas att kanske om en 10 år så vänder priserna uppåt istället...:-) vi kanske ser början på en epok á lá Jaguar E-Type osv. Det vore väl inte helt fel. Eller så om 10 år så blir det förbjudet att köra bensindrivna bilar och då får man kasta ut 3,2an och byta den till en elmotor på 30 Hk...:-( Då blir det istället för BRUUUUMMMM en massa Hsssssssss ljud från bränslecellen. Undrar om man kan sätta på effekt avgasrör på en bränslecell :-) Nä nu har jag spårat ur, Köp en M roadster och lev livet , hej hopp! /PG |
|
|
Det finns en priskartell i USA när det gäller Z3 M modeller. Kanske har det uppstått sånt i Sverige oxå? vem vet. sånt gör att priset stiger eller håller sig högt utan att falla. I alla fall om nån vill starta sånt i sverige så är jag gärna med :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3 4 ever: det var jag som nämnde det där tror jag för ett tag sedan. Har läst och pratat med några om det i USA, men hur väl det fungerar vet jag inte. det här gäller dock M coupéerna. Tror källan till kartellen finns på 368s.com om jag inte minns fel. Kan gärna tänka mig att ansluta mig till en sådan jag med, om intresse finns. Om inte annat så är bilarna värda det, en tidsfråga innan folk får upp ögonen på dem bara.. ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
modano |
du kan få köpa min... 0708-764712 |
|
mbolo: vi måste spinna på detta. nån mer som är intresserad? jag tror att det kan vara svårt med att få alla Z3 men med endst 75 Coupe’ bör det inte vara helt omöjligt. Ska vi spåna lite på hur detta skulle kunna se ut? ska vi ta fram den gamla tråden? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Känner att min fråga här på forumet fått en lite annorlunda vändning... Tanken var ju liksom inte att höja priserna ÄNNU mer... Jag skall ju köpa, så ni kan väl vänta tills jag gjort det va? ;-) Skämt o åsido, tack skall ni ha för all info! Mycket bra forum, med klipskt och erfaret folk som besöker och gör inlägg. Ett forum med klass, helt enkelt, till skillnad från vissa andra man råkat trilla in på... Men du Beppo... Att jag skall få ha mer kul med en bil, än en båt, tror jag aldrig lär inträffa. I "bilvärlden" är ju dessutom nästan allt kul olagligt. På sjön är farten fri, vädret bättre och tjejerna snyggare! *L* Båtar ÄR roligare än bilar. |
|
|
Vänta bara..... =) /B |
|
|
Hydrolift: Du har en som håller med dig på den punkten. Seglat sedan barnsben (nåja, så gammal är jag kanske inte) och alltid njutit av havet. Fast det är klart, när du känner 321 hk en varm sommardag med cabben nerfälld på slingriga vägar.. Då vet jag inte ens om en hydrolift hjälper ;) Har du någon själv eller jobbar du där? Grymt fina båtar, men vad har hänt med tidigare 23:an? Har den formen tagits över av annat bolag? Förlåt, inte meningen att förstöra din tråd.. Skaffa en M roadster, du kommer inte ångra dig, det kan garanteras.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Är helt och hållet inne på en prisöverenskommelse, det kan bli riktigt bra i framtiden. Inse att M Coupe är en så pass unik bil att den kommer bli mer och mer eftertrraktad då man idag söker unikitet. Titta bara på nya bilar, alla liknar varann - biltiverkarnas största bekymmer!!! |
|
|
Behövs nog inga Överenskommelser. Bilarna är tillräckligt eftertraktade för att hålla priset uppe. Se bara till att inte slumpa bort bilarna för att ni behöver snabba pengar. Har sett en M roadster till salu för 180000, och vips så trodde många att man skulle betala 180-200000..... Men den bilen gick inte att registrera i sverige!!!! Men min poäng är att så fort det kommer ut en annons på en billig bil av en viss modell så är den "prejudicerande". Kolla M3:an 01:a på blocket för 349000, varför ska alla andra ha 100000 mer. Det är bara att ha is i magen och inte följa med ner och sänka, så löser sig problemet med prisdumpning! /B |
|
|
mbolo: Jag har faktiskt haft bilar med lite pulver i innan, så vet vad du menar med det du skriver... den jag hade sist hade 440 hk, så... Men anser ändå att båtar har mer att ge... den är man ju i även efter ankomsten... man kan ju "bo" i den, och semestra helt enkelt. Antingen i någon gästhamn, tex inne i en stad, då hamnar man oftast mitt inne i city... eller kan man ju ligga vid nån ö i skärgården... KLART bättre än att ligga på något surt motell utmed vägen, som man kanske gör om man har bilsemester... Och sen är det ju som sagt som så att allt kul man kan göra med en bil, är olagligt. Och ofta även farligt. På sjön kan det förvisso också vara farligt, fast av annan karaktär, och sen är det ju fritt! Sen det om Hydrolift. "Gamla" Hydrolift gick i konkurs för något enstaka år sedan. En av de "gamla" modellerna finns kvar under namnet Hydrolift, nämligen 30-fotaren, som är i DC-version. De har en nykonstruerad 24-foting i programmet... De "egentliga" Hydrolift-båtarna finns fortfarande i produktion, fast under namnet Stormway. Så en firma köpte namnet, och rättigheterna till 30-fotingen, och en annan firma köpte formarna och rättigheterna till att tillverka dem, dvs 23:an, 26:an, 29:an och så... samt en del nytillkommet... www.hydrolift.no www.stormway.no Jag har för övrigt en 26:a... fast i dc-utförande, som aldrig kom i produktion under namnet Hydrolift, då de istället satsade på 29:an som grund för deras dc-båt... Ett svenskt företag köpte sedan rättigheterna för att tillverka "min" båt, och säljs nu under namnet "Powerboat 27"... www.powerboat.se Och ni som trodde bilvärlden var invecklad? ;-) Båtar ÄR roligare än bilar. |
|
|
Hydrolift: kul med båtintresse.. Visste väl att det var något med de gamla formarna men kunde inte riktigt placera det. Har en svag punkt för RIB:s och då framförallt lokala förmågor såsom rib unlimited. Har du sett den nya 30+ fotaren som projekterats? Har sett presentationsvideo av tre modeller, bland annat en targa-modell som jag måste säga var otroligt läcker.. Familjen är mer anhängare av segelbåtar nuförtiden, med efternamn Rassy. Kanske inte riktigt den "hästspark" man är ute efter när man försöker flytta 46fot med några lågvarviga 100-tal dieselhästar. :) Men trevligare att ligga för ankar på Vasholmarna än att ta in på ett sunkigt motell, precis som du säger :) Vad var det som krävde 440hk förresten? Låter onekligen intressant.. berätta mer.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
mbolo: Undrar hur länge det dröjer innan en sur kommentar dimper ner här om att här skall det minsann endast förekomma BMW-snack... ;-) För övrigt så "krävdes" det inte 440 hk, det fanns så det blev över, om man säger så. Det var en Corvette, LT1:a... (obs, ej tysk bil) *förtydligar* Den var rätt intressant, ja... fast mest när det handlade om vanlig landsvägskörning, lååånga rakor och så... på bana var den jobbig... dels tyngden, dels väghållningen, dels automatlådan men kanske iofs mest pga dess förare... Men omkörningar klarades av smärtfritt. Detta med segling har jag aldrig provat på, men det har flera gånger varit aktuellt, dock är det ju alltid en massa annat på gång jämnt sommartid, så det har inte blivit av. Får väl se hur det blir denna säsongen! Och ja, jag vet vad "förnamnet" till Rassy är... *L* Tror för övrigt jag har sett den där 30-fotingen, men är inte helt säker... var på Storbåtsmässan i Stockholm i höstas, och där visades något liknande... Men är som sagt inte särskilt säker på att det var den, för mitt intresse låg vid det tillfället mest åt de "vanliga" glasfiberbåtarna som fanns där... Väldigt klent utbud dock, så vi smet redan efter några få timmar... Men nu är det ju Göteborgsmässan som väntar! Båtar ÄR roligare än bilar. |
|
|
oj , don't even get me started on Corvette. såg ni den nya 50års jubileum korvetten? mums! (oj vad "off the topic " det där blev då) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Hydrolift: Om du är intresserad av motorbåtar åt det "en smula ordentliga", har du då spanat in Wally Yachts nya projekt? Bara 100 fot kolfiber yacht med dubbla jetmotorer. En skön marschfart på dryga 45- 50 knop och toppar runt 60- 70 är väl rätt hyllgit för 100 fot? ;) Helt okey inredning också.. Annars har de rätt hyggliga tenderbåtar till segelbåtarna med.. Jobbade i monaco för två år sedan och fick se dem live. Rätt sköna grejer faktiskt, men konstigt nog inte helt gratis.. Spana in www.wally.com och surfa där ett tag. Om inte annat, rätt sköna skrivbordsbilder :) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
735 |
Hydrolift & mbolo: Gött me folk som älskar sjön! Är själv uppvuven med segling sthlm:s skärgård, få saker går upp mot detta. Har dock fastnat i "motorbåtsträsket". Är Nimbus godkänt?? P.S. Åker vi ut snart eller? |
|
ojojoj, båtfolket är i farten :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
735: NImbus måste med råga vara "godkänt" antar jag. Som att fråga om man får vara med och leka när, när man går och bär på en radiostyrd bil :) Fina båtar i min mening, med stark anhängarkrets. Några vänner till oss är numera inne på sin trettonde nimbus om jag inte missminner mig.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.