|
|
|
|---|---|
|
Mätarn för bränsleförbrukningen har börjat krångla. Då man startar bilen så är den helt död, man måste gasa på några meter, kanske upp till 10km/h för att den skall börja röra sig, då sticker den iväg på en gång, sen funkar den bra i vanlig körnning. Sen då man stannar bilen, tex vid ett rödljus, så går mätarn upp till kanske halva, sen ner igen till noll, även fast bilen står helt still och inget gaspådrag. Varför gör den såhär? Har läst andra inlägg och ja, bilen går att tanka helt fullt och om man slår av och på bilen så är det samma problem, även efter ca 25 - 30 minuters körning då bilen/motorn är helt varm så är det fortfarande samma problem. Någon som har liknande problem, tacksam för hjälp! Hoppas jag inte glömde nått nu Mvh Fredde Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! | |
nida3 |
Det kan vara oxid/kondens/glapp i kontakten eller så sitter det inne bakaxeln - där sensorn inte kan läsa av varvtalet ordentligt. Det kan vara fukt/kondens/vatten i oljan som fryser på ytorna vilket förhindrar induktiviteten. Mitt tips är att kolla kontakten, smörja den, hjälper inte det - byt ut oljan i bakaxeln, tips - skölj med motorskölj så du får ut alla restprodukter. Mvh, Niklas |
|
Ska den inte fungera så? Jag vet att på Saab så räknar den om förbrukning/h när bilen står still. Hur stor skillnad i belastning är det när bilen går på tomgång respektive rullar i ca 10 km/h? Mvh /NP |
|
|
Hej Men vars sitter kontakten då ? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Jag har även märkt att bilen blivit lite slö och konstig, den drar mer soppa än vanligt. 16l/100km ligger den på, vet inte vad en 523 Kombi 97 brukar dra, är detta vanliga värden? I somras låg den på mellan 12-13l/100km, enligt färddatorn iallafall. ? Konfunderad ? Mvh Fredde Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Ingen som har en 523 Touring -97 som vet var en sån förbrukar i bensin ? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Sök på ABS givare så hittar du nog hjälpen du söker: ABS givaren höger bak har en massa "extra" funktioner t.ex hastighetsmätaren, förbruknings mätaren . åk spärr TV , automaten/Motorn styrsytem tar viss info därifrån 0,91 i snitt på ett par tankar drar min 523iAT..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Men jag tycker 1,6 låter jävligt mycket, det åste vara nått fel, försöker att snålköra också.. Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Men hur kan det vara ABS givaren, om bara förbrukningsmätaren flummar, alla andra instrument fungerar ypperligt ? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Jag tror att mätaren bara registerar då man kör med bilen, om man varvar lite med bilen och står stilla så händer inget. Däremot har jag provat att lägga i friläge och varva bilen på motorväg, körder runt 80-90 km/h, då registrerar bränsleförbrukningsmätaren. Men samma problem återstår som jag skrivit om ovan, jag tror inte det är ABS givarn. nida3 skriver ovan att det kan vara glapp i kontakten (men vilken kontakt och vars sitter den ?) Hur går man tillväga med att byta olja i bakaxeln, hittade inget under mekartips, någon som har gjort detta och kan instruera mig. Tacksam för svar! Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
| Jag tror inte att det hjälper att byta olja i bakaxeln. Angående bränsleförbrukningsmätaren, den börjar inte "visa bränsleåtgång" förens bilen är uppe i ett antal km/h, kommer inte ihåg vilket. Den ska alltså inte visa någonting när bilen står still. Det du kan göra är att åka in till närmaste BMW verkstad och be dem köra en så kallad DIS på din bil, en sorts diagnostik. Då ser de exakt vad som är fel. DIS brukar kosta allt mellan 100-500 kr att göra. | |
|
Ja, men bilen kommer just från garanti-service m.m. så de har säkerligen gjort en DIS. Men problemet är ju att mätaren far upp till halva just efter det att jag stannat bilen, sen sjunker den igen. Precis likadant varje gång. Jag skall provköra farsans 530 på lunchen, eller ikväll och se hur mätaren uppför sig. Tycker också att bilen drar mycket soppa, finns det nått vanligt fel på just denna modell 523, som gör at bilen drar mycket bensin ? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
nida3 |
Sorry, missade lite info där kring vad som krånglade. Det jag avsåg var hastighetsmätaren, vad som styr bränslemätaren (analoga?) är något helt annat. Vad får du för värden om du "mäter manuellt" - tankning - sträcka osv. ? /Niklas |
|
Har tankat i full tank idag och ska mäta upp förbrukningen för hand. Vad är det som styr bränslemätaren då egentligen ? Mvh Fredde Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
Njuren |
De med att bilen känns slö känner jag igen.Det e ngt psykiskt.har själv haft min bil i 4mån o tycker den känns slö.Men efter en åktur i Forden -88- känns bmwen pigg som en lärka igen! BMW - i nöd och lust |
|
Ja, jag tror det är psykiskt och vilket humör man är på. Var på lunchen och brände som fan på E4:an, efter det så kändes bilen pigg igen :) Ja, säkert är det så ! Vad är det som styr bränslemätaren då egentligen ? En sensor eller nått ? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Har funderat lite, och det verkar som att snittvärdena på färddatorn hela tiden nollställer sig själva, dvs de går tillbaka till ursprungsläget, tror det är 16.0 L/100km och snitthastighet 28.0 km/h. Visst stämmer de ? För hur jag än snålkör, kanske kan få ner snittet till 15.8l/100 km, så nästa dag så är den tillbaka på 16.0 Någon som har upplevt detta någon gång ? Det verkar vara något fel på någonting !? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Måste ta upp denna tråd igen. Har igår nollställt färddatorn, man håller in knappen på spaken så nollställer den sig. Och efter det så blev allt bra, trodde jag först, märkte att då bilen stod på tomgång så minskade hastighetssnittet och bensinförbrukningssnittet ökade hela tiden. Det vekar som om att den hade hängt sig först, men nu efter att jag nollställt den så är den helt konstig. Då man kör bilen så uppför den sig helt vanligt nu, bortsett från att bränslemätarnålen inte är som den ska. Har läst någonstans vill jag minnas om att det är några kondensatorer som måste bytas efter ett tag. Kan någon hjälpa mig i denna fråga? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
| min gör så att bränsleförbrukarn visar som den ska(då hastighetsmätaren funkar då) till ca 20 då bilen e kall sen visar den mindre å mindre å tillslut inget alls, när motorn e verm måste man gasa utav bara h-vete för att den ska stiga..samma om den e kall å över 20km/h..vet ni felet så e ja mottaglig för lite tips=) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.