AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
493

318iA Touring -96

15.400 mil, servicebok och all dok.
klimaautomatik, M-Chassie + en massa smågrejor.
17" M3 fälg och v-däck.
Inga kebab kit utan helt original. Bilen är importerad.

Vad tror ni man kan få för den på privatmarknaden om man nu får den såld?

Lär väl inte springa iväg direkt....därför lutar det åt inbyte mot en helt ny bil för nästan 300´

Vad kan man hoppas på i inbyte för den?
Tror du får 90-100 som inbyte, om nu BMW tar den. Förenade Bil (BMW aukt.) i Malmö tar inte in importerade BMWs.

Om du får den såld privat tror jag du skall kunna få ut 120-130, om du har tur. Denna touring modell är mycket eftertraktad och betingar ett relativt högt andrahansvärde jämfört med sedaner och coupeer. Ligger i samma prisfält som ex. Audi A4 Avant som också är eftertraktad.

Lycka till!

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Som jämförelse kan jag berätta att en kompis idag köpte en 318touring från 96 av en privatperson. Svensksåld, en ägare, 7100 mil, bostongrön, beige skinn och fullservad. Han gav 120.000.-

Det låter som han gjorde en ganska bra affär alltså?

Mr C
Hmm....betals det så bra för en 318 från 96? Låter konstigt....fick ju själv ett sk "det är vad man får bud" från en tomte på min bil på 95'...det gick jag inte med på. Är det just att det är en kombi som gör det? Borde inte automat dra ned värdet på en så pass liten motor?

Hursomhelst, lycka till!!!

Simon
Ja det är väl ung. vad jag räknat med i inbyte.

Ja det är en jäkla skillnad på pris på en E36 sedan och en E36 Kombi...sen att simon_en nervärderar ALLA bilar med automat tycker jag är lite konstigt.

Jag ville ha automat och då drar det ju inte ner värdet. Automatllådan gör sig bättre i den bilen än vad jag själv trodde från början. Den är rätt pigg sett till sin cylindervolym.

Får se om det blir ngt av nybils köp. Måste ju göra av mig med M3an då och det känns inte aktuellt just nu. Den är ju inte ens ihop plockad :)
Jag skrev att om du har tur så kan du få 120-130 för den. Sen tror jag att Mr C:s kompis gjorde en bra affär. Simon har dock rätt i sitt påstående ang. automater, de höjer inte 2:a handsvärdet precis, utom när det möjligen gäller steptronic-lådan på nyare och större BMW bilar.

Ja Touringen E36 verkar stå högt i kurs förnärvarande. Kanske inte hos BMWpower användare men hos flertalet unga/nyblivna barnfamiljer står dessa små kombis (V40, A4 Avant, 3-serie touring) högt i kurs.
zodiaken,

jag tror inte att automat sänker värdet på alla bilar, dock tror jag att det sänker värdet generellt på motorsvaga bilar, speciellt om de har några år på nacken då köpare av sådana vill ha bilar som är billiga i drift...att byta en automatlåda är som bekant mycket dyrare än att byta en manuell. Dessutom tar automaten bort en del prestanda från en svag motor vilket kan uppfattas som negativt.

Kanske har jag fel i detta i detta specifika fall, men jag är ganska säker på att jag har rätt generellt med mitt resonemang.

Simon
Simom_en

Visst har du delvis rätt, men jag sätter ju inte ut den för mindre än en manuell i annons för att det finns ju folk som inte kan tänka sig en bil utan automat.

Slängde ut den i motorbörsen för skojs skull...kul att se om man kan få ngt för den.

Att det skulle vara vanligt att man får byta låda för att man ha automat håller jag inte med om.

Men alla har ju rätt till sin åsikt.
Hejsan Zodiaken,

jag skrev att det är dyrare att byta en automatlåda än en manuell, inte något om eventuell hållbarhet på automatlådor, dom ofta är lugnare körda.

Kan bara önska dig lycka till med din försäljning. Stämmer som du säger att en del absolut ska ha automat, samtidigt som det finns exempel på det motsatta.

Simon
enZzo
Jag har en 318 Touring -96 som är till salu, haft den i par år, jättefin med 17" OZ fälgar, s-bok etc.
Hade den i annons i flera kända blaskor. Jag begär ca 110k. Gissa vad, inte en j...l ringde på den. Kan ni fatta? Kan det vara så att folk håller i sina pengar lite extra nu för tiden?
An
291
Antiloop
E38 728iA
Med tanke på att det går att hitta en mkt fin 328iT för
ung. 115-120´ borde du kanske kunna få mellan 90 och 100´ för din bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.