AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.696

det skakar i ratten på min e30

ch
72
chippen
320im Touring -89
när jag kör fortare än 75km/timmen men ibland så e ratten stumm o skakar inte men när de skakar så e de som om hela bilen skulle ramla isärr. har lite olika tiorier på vad de kan vara men de kanske e någon som kan hjälpa mig med att tala om vad de kan bero på....

vad vore livet utan bimmer
hmm har samma sak..fast vid 100km....kanske obalanserade fälgar...?
ch
72
chippen
320im Touring -89
nä jag tror inte de för de började helt plötsligt... jag misstänker ifall de kan vara stödlagret på kardanen eller vad tror ni???

M
30
M J
325i Cab -87 (min sen -91)
När det är slaskigt ute så är det rätt vanligt att det blir obalans;
när du kör skvättar det upp slask och skit på insidan av hjulen, när du sedan parkerar över natten rinner skiten ner, samlas, och torkar på ett ställe på insidan i fälgen. Dagen efter har du en grym obalans i ett eller flera hjul, som försvinner igen efter ett tag om det är blött ute och skiten spolas väck igen.

Råkar själv ut för det varje vinter.
Det skakade en del i ratten på min bil vid 90-100km/h innan.
Balanserade hjulen och sen var det borta.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Hehe, trodde det vibrerade i min ratt.. men skakar det som ni beskriver att hela bilen skakar så är den nog väldigt bra i min iaf.. ;)
Kanske jag som inte insett att där inte är mer komfort *s*

---
.. vassast på ön ;)
Länk
ch
72
chippen
320im Touring -89
MJ jag e med på vad du menar men de kan inte vara de. för säg att jag åker o tvättar bilen för han o sprutar ren fälgarna på insidan så skakar de ändå. men så helt plötsligt så slutar de. men så efter ett tag så börjar de igen. SKIT JOBBIGT.... ibland kan de skaka flera mil o dan efter så e de inget alls..

jag kommer få gråa hår på mitt problem.

en annan tanke jag har e om mina bromskivor e skeva o oken skärvar så de skakar när dom ligger imot men jag vet inte....

M
30
M J
325i Cab -87 (min sen -91)
Jag har också haft obalans för att bromsoken an på ena sidan fram. Också det ett saltproblem, oken kärvar fast och glider inte fritt som de ska göra, obalans. Men detta brukar märkas på att hjulet blir varmt på den anliggande sidan.
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Min E36á vibrerade och ringlade som en orm på vägen i över 90.. Först balanserde jag, funka lite bättre..men sen var det länkarms bussningarna som var kaputt... Hissa upp bilen o kolla om hjulen går att rucka på... minna var tyyyp "lösa" för att gummi grejjerna på länkarmarna var så slitna=)
ch
72
chippen
320im Touring -89
oki.. men visst MJ de där med salt men nu e de så att saltet e borttaget på prov o har ersats med en sockerlösning.

Ma
11
Mattepatte
320i coupe 91:a
hade samma problem så kolla om dina bromsskivor fram e skeva å ligger emot!

Mvh mathias
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
chippen> Saltet finns kvar. Sockerlösningen endast på någon avlyst labväg, som jag förstod det.

Sex på alla fyra, roligast så!
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
hade samma problem förut.. den gick hur fint som helst.. besikta den o bes.killen tog den för en tur..
när ja skulle hem så skakade de som fan om ratten vid farter över 80km/h och ännu värre vid inbromsning.. va skitsur på killen, ville tillbaka o skälla ut honom men hade ju inga bevis så det hade skitit sig..
trodde det var skivorna, det sa alla ja fråga också..

satte på vinterdäcken o det slutade skaka när man körde men det skakade fortfarande vid inbromsning..
då var det alltså obalans på s-däcken..eller så hade han kört på nåt med mina fälg/fälgar så den/de blivit skeva men men..

tog av v-däcken igen, "lekte" lite med bromsarna gjorde rent o satte på fälgarna igen..(ps: det hjälpt inte att bromsa bort "rost o smuts")
nu e det bra (peppar peppar ;p)

alltså så måste de vara smuts o så i vägen.. rost kan det också vara som kommit på nåt konstigt ställe..

ta av, gör rent, sätt på.. kanske funkar för dig med.. lycka till

........ HAHA ;p .....
Kolla bussningarna...
De stora runda längst bak på bärarmen!

Livet börjar vid 300!!!
Har haft vibrationer till och från ett bra tag och har trott att det va hjulen som behövde balanseras, slö som jag e så har det inte blivit av. Va sen inne och besikta bilen och fick nedslag på ytttre spindelled höger fram. Efter byte av spindelled så är vibrationerna helt borta.
ch
72
chippen
320im Touring -89
oki. tack för tipsen jag får lägga mig i snön o kolla :)

Jag körde ner i ett dike med hyfsad plogkarm....när jag fick upp bilen gick ratten som en eltandborste vid 40km/h... trodde allt hade gått åt helvete. Sen blev det +grader och nu skakar den inte nånting alls. Behövs bara lite is i fälgen för att det ska bli lite obalans tydligen.
Ha
39
Hagman
325i-88
hade också skakningar i ratten...men precis som Mannen så åkte ja dit vid besiktningen med rejält glapp i högra spindelleden framme....efter bytet går det som smort igen....
ch
72
chippen
320im Touring -89
ja ja oki vi får väl se vad bilprovningen säger

ch
72
chippen
320im Touring -89
nu kan jag tala om att de hade med bromsarna att göra.. vinda skivor o ok som satt fast

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.