|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
hmm, jag har med haft det problemet, om jag inte har fattat det helt fel så har du lågnivåkablarna på samma sida som stömmen eller ? dra strömmen på andra sidan så skall det lösa sig... hör av dig till min mail om det är ngt annat, har somsagt haft problemet... 1500 i inköpspris... behöver jag säga mer ?! |
|
|
prime: Lågnivån går INTE tillsammans med strömmen, MEN den korsar strömmen på ett ställe (vid batteriet under baksätet). |
|
| dsr..Har du inte bytt strömmatning än, eller har det inte gjort någon skillnad? Verkar vara mer snack än verkstad...:-) | |
|
alfcapone: Hehe.. ja. Det är ganska liten verkstad just nu. Jag vill samla så mycket information jag kan innan jag börjar slita upp allt igen.. börjar bli less av att prova en massa saker som inte hjälper... som alufolie t.ex. :-). Egentligen har jag tänkt gå vidare med att kolla jordpunkterna igen. Det var väl du som ifrågasatte min "verifiering"..? Nu har jag skaffat en multimeter... (verkstad verkstad!) Jag fick höra att jag skulle mäta upp motståndet mellan MINUS på batteriet och JORD-utgång på steget resp huvudenheten och att det inte skulle skilja något mellan de två enheterna... |
|
|
DSR!! Jag har dragit min lågnivå kabel under brädan till vänster upp i A-stolpen längs med taket (finns gott om plats), Sen går jag ner vid c-stolpen tar bort lite av iredningen så du kan dra snyggt med ordinarie kablage. Gör du så kommer du inte att korsa strömkabeln,om inte du har ingångarna på (fel) sida på steget men då är det ju bara att vända på steget så att du får ingångarna från rätt håll. Sen tar du högtalarkablarna som ska fram och drar dom via c-stolpen upp till taket och drar dom på samma sätt som med låg-kabeln. Kabeln som ska vara till vänster sida drar du bakom mittkonsolen andvänd en antenn så är det lätt att få igenom kabeln. Prova med att jorda steget via en av bultarna som sitter till bältet bak skrapa fram ren metall(viktigt) andvänd inte en liten kabelsko utan andvänd en riktig stor kabelsko som är anpassad till diametern på kabeln. Stereon kan du jorda vid mittkonsolen ta bort ena sidoskyddet så ser du var du kan jorda. Sitter med en *-skruv. Dra helst en egen strömsladd från batteriet till stereon men dra den i golvet finns gott om plats på högersida. Mvh Niklas niklas.lofgren@posten.se Bad Boys (81) |
|
|
Tack för tipsen Niklas!! Jag har tänkt på "taklösningen", men inte provat. Går det åt mycket mer kabel eller? |
|
|
Du klarar dig med standar längderna utan problem det är tom lättare att dra via taket än att dra via golvet det är lätt att klämma kabeln också när du går under baksätet, Sen har du ju riktigt mycket spänning som kan störa på vänster sida. Hade ruggigt mycket störningar innan nu funkar det kanon=) Mvh N Bad Boys (81) |
|
| dsr, fråga, hur ska du mäta för att se om du får en störning genom jord med en multimeter? Det går inte kan jag tala om, störningen kan du bara mäta fram med ett ocilloscop eller liknande som mäter frekvens, och störningen struntar helt och fullt i om du har bra jord eller inte, störningen kommer med 99% säkerhet in i huvudenheten genom ström kablarna och förstärks som alla andra ljud som går genom systemet och ut i högtalarna, förstärkarna skiter fullkomligt i vad den förstärker, allt som kommer in förstärks och skickas ut i högtalarna. Du kan grotta i fel ända hur länge som helst utan att få bukt med problemet, se till att det är schysst strömmatning till systemet först, sen kan du kolla hur systemet beter sig efteråt, om du har ett problem då villsäga... friskt kopplat, hälften brunnet som vi brukar säga... | |
|
alfcapone: Jag vet som sagt inte speciellt mycket om detta, men fick höra att om inte motståndet mellan batteriets minus och enheternas jordutgång var samma (eller väldigt lika, och helst så lågt som möjligt) för alla enheter (i mitt fall steg & huvudenhet) så fick man en "jordslinga" (?) som skapar störningar. Det är väl kanske därför vissa säger att man bör ha en och samma jordpunkt för hela systemet? Det är alltså inte själva störningen jag vill försöka mäta, utan snarare huruvida mina jordpunkter är "synkroniserade" (fel ord). Hursomhelst. Jag kommer byta strömmatning till spelaren och dra om mina lågnivåkablar. Återkommer med resultat. Förresten, om det är som du säger, borde det då hjälpa med störningsfilter på strömkabeln till spelaren? |
|
|
Instämmer i kören; "att mäta motståndet med multimeter ger inget!". Det är inte resistansen i sig som ger störningar via jorden, utan det spänningsfall som bildas över resistansen då generatorn laddar batteriet. Bara för att göra allt roligare så finns det alltså en ytterligare jordpunkt av intresse; generatorns anslutning till jord. Att mäta spänningen mellan jordpunkterna med motorn påslagen är en annan historia. Däremot räcker nog inte en multimeter till där riktigt, eftersom en ganska ordentlig störning är kanske 10mV eller så. Har man ett oscilloskop skulle man emellertid kunna mäta sig runt för att hitta minsta störningen. Ur detta resonemang ramlar det ganska självklart ut att gemensam jordpunkt är bra. Där är spänningsskillnaden 0V! Mulle |
|
|
dsr om ett störfilter funkar någonstans så är det innan huvudenheten, så montera en där om du vill, min egen erfarenhet efter att ha byggt polis bilar ett antal år är att 1. ha ordentlig dimension på kablarna, 2. slarva inte med anslutningarna, ha riktiga grejer som man sätter fast ordentligt, 3. gemensamma jord och ström anslutningar till alla olika enheter. Det går att lägga "mycket" kablar ihop med varann utan att få störningar, om dom 3 kraven uppfylls, även blanda strömmatning, antennkablar och högtalarkablar i armstjocka kabelstammar |
|
|
Du har rätt alfcapone. Gott att höra att alla inte är så hemskt rädda för att KORSA signal och strömkabel osv. Du har väl rätt signalriktning i de vattenskärmade silver/bly/koppar/aluminiumflätade kablarna <fniss>? Är lite woodoo över hela diskussionen ibland, underblåst inte minst av en del ljudbyggartidskrifter och slika. Nu hukar jag mig... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.