AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.986

Generatorvin! Har prövat (nästan) allt... Hjälp?

Sida 1 av 2
ds
58
dsr
E34 Touring
Hejsan!
Tänkte bara höra om ni har några ideer om hur jag ska gå vidare här...

Jag har problem med generatorvin i min bil. Ni vet, ett vinande ljud ur högtalarna som liksom följer varvtalet på motorn.

Jag har verifierat att min jordningspunkt är bra. Borde jag testa att jorda på batteriet?

Jag har monterat ett störningsfilter på en av phonokablarna - det blev lite bättre, men långt ifrån bra.

Phonokablarna (2 st "trippelskärmade") är dragna separerat från strömkablar med ett undantag - strömkablarna till handsfreen går på samma ställe. Jag har provat att koppla bort handsfreen och det hjälpte inte alls. Under baksätet träffar jag på en del strömkablar (där ligger b.la. batteriet, som jag måste förbi) och jag måste dela ingångshål till förstärkaren med en annan kabelhärva. Det finns två hål in i det utrymmet där steget ligger - i båda hålen går andra kabelhärvor. Jag har provat att låta phonokablarna hänga i lösa luften helt fram till steget och det blir bättre, men inte helt bra det heller.

Har provat att byta huvudenhet (har en Blaupunkt nu). Med en Clarion blev det lite bättre, men inte helt bra. Men en Alpine blev det faktiskt nästan perfekt (men bara nästan!). Det kan ju tyda på att jag får in störningar i spelaren och de olika spelarna är olika bra på att dämpa denna störning, som sedan fortplantas till steget och förstärks...?

Har hört att en trasig kondensator på generatorn/dynamon kan ge effekter som detta. Har också hört att det kan hjälpa med "radioskärmade" tändstiftsledningar, vad det nu innebär - har ni några ideer om detta?

Tacksam för svar!!

/daniel

Kolla denna tråd, det löste mina problem:

Länk
Ch
34
ChrOmeE
318i/2SK -88
Tjena!
Vad händer om du plockar bort lågnivån?
Hör du ett vinande ljud ändå?
Om du gör detta får du nog börja pula om din strömkabel lite. Då går störningarna den vägen in i steget. Om du inte hör ngt är det lågnivån. Testa att dra den mitt i bilen, precis som det stod i den andra tråden.
Min erfarenhet av ganska många anläggningar är att störningsfilter inte funkar så bra. Ok att det tar bort en del störningar, men oftast långt ifrån alla.
Lycka till!

/Livet e en hora å ja e pank
ChrOmeE
ds
58
dsr
E34 Touring
Om jag plockar ur phonokablarna ur steget (eller ur huvudenheten) försvinner missljudet (och allt annat ljud också, förutom i bakhögtalarna i taket), men om någon sitter kvar (spelar ingen roll om det är den till fronten eller den till suben) så är missljudet där igen.

Jag har varit på ett par bilstereo-butiker och bett om hjälp. På båda ställena ansåg dom att störningen inte ligger i steget (bra jord till steget alltså). Felsökningen slutar vid att huvudenheten antagligen tar in störningen på något vis. På båda ställena försöker dom pressa på mig en ny huvudenhet. Jag har som sagt provspelat och visst, störningarna miskar, men de försvinner inte helt. Jag vägrar betala 5 tusen för att NÄSTAN få bort missljudet! Den störning som finns kvar med de nya huvudenheterna skyller dom på kabeldragningen. Kanske har dom rätt. Ska prova att hänga en phonokabel i luften och byta huvudenhet, men egentligen vill jag eliminera missljudet (från källan) istället för att filtrera bort det...

Någon som har telefonnummret till ett mentalsjukhus? Jag kan behöva det snart. :-)

Det finns flera skäl till vin. (har problem själv just nu. Skriver för att förstå mitt eget problem också ;-) )

1) alstras av huvudenheten
2) alstras av slutsteget
3a) alstras pga jordströmmar, och det faktum att slutsteg och huvudenhet har separat jordpunkt
3b) kapacitivt eller induktivt till signalkabel från angränsande kablar.

Först lokaliserar man var man har orsaken. Enklast är 2) då man bara kopplar ur signalkabeln ur slutsteget. 1) går väll också bra genom att koppla ur signalkabeln i huvudenheten, _men_med_jorden_fortfarande_ansluten_! I princip är det 3 om det inte var 1 eller 2.

Åtgärder
1) köp ny, eller installera någon typ av filter på matningen. Bästa filtret är en DC/DC omvandlare, men de är dyra.
2) som 1. Kan också vara dålig matning. Möjligt att kondensator hjälper (typ 0.5F)
3a) Det som alla går på först. Löses helt med audiotrafo. _Kan_ej_minskas_med_olika_lågnivå_kabeldragningar! Annan matningsanslutning kan hjälpa, typ att huvudenheten matas från slutsteget. Kan ändå ge problem genom att huvudenheten är jordad genom antenn och hölje.
3b) Bättre kabel. Högre nivå, dvs ställ ner volymratten på slutsteget så mycket som möjligt. (gäller även 1 och 3a). Dra om kabeln. Skaffa nånn linjedriver om inget annat hjälper.

Om man fortfarande har problem finns det mera ovanliga felorsaker. Kan vara elfel i bilen, tex.

Det ena utesluter inte det andra, utan efter att man eliminerat ett problem upptäcker man bara att det fanns en till nästan lika bra felkälla-

Mulle
Ch
34
ChrOmeE
318i/2SK -88
Hej igen!
Vart har du jordat steget och stereon?

/Livet e en hora å ja e pank
ChrOmeE
ds
58
dsr
E34 Touring
bes51659:
Ursäkta min okunskap, men vad är en audiotrafo? Är det en sån där signalförstärkare för att öka spänningen i signalkablarna? Eller är jag helt ute och cyklar? Det kanske är det som är en linjedriver? Jag har provat med en huvudenhet som matar 4V men det blev inte bra.

ChrOmeE:
Steget är jordat i en "original" jordningspunkt under baksätet. Där är en del av bilens övriga elektronik jordad från fabrik (samma bult). Bör jag byta? Vid uppmätning har jag 0 förlust av spänning i steget, borde ju betyda bra jordning...?
Huvudenheten vet jag inte... jag har iofs provat att dra en jordkabel från huvudenheten till stegets jordkontakt för att testa om det blev bättre, men det hjälpte inte heller.

Tack för att ni tar er tid att svara!!!
Ni märker säkert att jag inte är någon direkt klippa på detta, så jag säger säkert en del som inte verkar logiskt... hoppas ni står ut ändå. :-)
dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Testat att dra lågnivån på utsidan av bilen för att på så sätt komma ifrån alla andra kablar i bilen? På ¨så sätt får du ju veta om de är från lågnivån de kommer eller om de är som du säger att spelaren tar in störningar!
En audiotrafo skulle iockförsig kunna höja signalstyrkan, men syftet är att separera jorden galvaniskt. På det sättet får man ingen jordström alls, och jordpunkter får ingen betydelse. Huvudenheten har sin jord och slutsteget sin.

Att dra en egen jordkabel på "sidan om" ger ingen effekt om inte kabeln är riktigt maffig, och den reducerar bara problemet. En audiotrafo eliminerar problemet, med nackdelen att den kan försämra frekvensgång och ge distorsion om nivån blir för hög. Kolla upp databladet innan du köper. Det finns från en hundring till 1000 pix per kanal.

Om du inte får in störningarna till bakhögtalarna (som jag förmodar drivs från huvudenheten) alstras inte oljudet i huvudenheten, eller av en dålig kondensator i tändningen tex. Problemet ligger i kablaget, dvs 3a och/eller 3b i mitt tidigare inskick.

Folke tipsade om en ide att kolla 3a eller 3b. Koppla in en batteridriven PC högtalare istället för slutsteget. Då får du bruten jord, och samma effekt som om du använt audiotrafos. Om du fortfarande har oljud är det signalkabeldragningen. Om inte är det ett jordproblem, dvs skaffa audiotrafos.

Mulle
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Alpine har ganska bra steg som har gått ifrån det här med lågnivå dvs de skickar 12volt konstant ( växelspänning ) till sina slutsteg. De skickar även upp drivspänningen till minst 12volt trotts lägre sänning från källan.
Har för mig att de hette W12

MM
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
prova o byt lågnivåkabeln... kan juh vara nån skada på den som gör att det blir störningar...
dra lågnivåkabeln i mitten på bilen, e lätt på en E34a
prova o byta jordpunkt, trots att alla säger att det ska bli störningsfritt, så blir det juh inte det (uppenbarligen)
prova o dra ny jord till huvudenheten (ny jordpunkt)
jord aldrig PÅ batteriet, ev på samma jordpunkt som batteriet e jordat...
ligger remotkabeln ihop med lågnivåkabeln, flytta den ifrån, kan vara lite - går 12V konstant i den (inte mycke , men iallafall...
har du batteriet på högersidan under baksätet o drar lågnivå på den sidan, så ligger den ihop med + från generatorn...
ligger lågnivån på vänstersidan går den förbi tändningen, o det e absolut inte bra! (av egen erfarenhet...)

well, många råd, ut o prova nu!!

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
ds
58
dsr
E34 Touring
BMW-Danne:
Jag har två signalkablar från huvudenheten bak till steget och det låter lika illa med båda (när jag testar dom var för sig), så det borde inte vara något fel på kablarna (om inte BÅDA är skadade!). Ny jord till huvudenheten har jag testat utan framgång. Remoten ligger ihop med signalkablarna - och allt är draget på höger sida (passerar batteriet under baksätet). Får nog testa att dra om signalkablarna i mitten som du säger...
Tack för tipsen - jag återkommer med resultat. :-)

Varför inte direkt på batteriet?
Så fort man går ut en bit på bilens chassi så får man ju del av den rippelström som flyter i bilen plåt.(generatorns "växelströmsrest" som låter som ett vinande). Batteriet har enormt låg inre resistans (impedans för rippelspänningen) och följaktligen är det just över batteriet som störningen är lägst.
Det är denna rippelström runt t.ex den grova pluskabeln mellan batteri och generator (via anlutningen av den grova kabeln på startmotorn)som MÖJLIGEN kan induceras i närliggande LF-kablar. Kan INTE skärmas bort, men avtar med kvadraten på avståndet från kabeln osv.
En remotekabel med 12V som bara leder någon mA till startkretsen i steget har inget störfält runt sig.
Att höja LF-nivån till t.ex 12V skulle kanske "maskera" bort ev. störande rippel, men LF-nivån är ju aldrig konstant, i pauserna mellan låtarna är den ju t.ex noll!
Inte lätt att bli av med störningarna när man jordar på olika punkter punkter i bilen, vilket man ju gör.
Idealet vore helisolerade enheter som alla är 2-poligt anslutna DIREKT på batteriet med separata kablar.
En LF-trafo (jordavbrottsenhet) på lågnivåkabeln är ett bra sätt i praktiken för att bli av med störningen.

FP
Dra separata + och - till alla olika enheter och alla jord punkter och plus matningar skall vara på batteriet, det är det enda som man behöver komma i håg i all el montering för att undvika störningar. Verifierat att min jord punkt är bra..? hur gjorde du då, koppla + på den och det spraka? Var har du tagit plussen i från, orginal kablaget? Även om så inte är fallet så verkar det vara vanligare med stereo för 15000:- som är inkopplad med biltema grejor för en femma, än en 6000:- stereo som är ordentligt ansluten
ds
58
dsr
E34 Touring
alfcapone:

Hej! Verifierat och verifierat... Jag mätte upp spänningen över batteriet och jämförde med spänningen över steget. Det var precis samma. Jag förstog det så att om jag inte har något spänningsfall/förlust, så är jordpunkten bra... men jag är ingen elektriker, så det kan ju vara helt fel.

Plus till steget har jag dragit direkt från batteriet. Huvudenhetens strömmatning har jag inte rört (det borde jag kanske?).
Signalkablarna är trippelskärmade. Den ena är en billig variant för ett par hundralappar, den andra var dyr. Jag har provat att låta en av kablarna ligga död (ej ikopplad i någon ände) och jämfört skillnaden mellan de två. Den dyra är PYTTE-lite bättre, så visst är det skillnad med det är inte den enda källan till problemen.
Högtalarkablarna är silver (kostade ca 100kr/m), Strömkabel låg på ungefär samma pris (lite dyrare). Jag har lagt en del pengar på kablar, så jag vet inte om jag tycker att jag passar in i din beskrivning om "biltema grejor för en femma".
Som sagt, flytta anslutningarna till batteriet, alla! Gå upp diameter på + - anslutningarna till huvudenheten (brukar ligga på 0,5- 0,7 i bästa fall orginal) Dubbla det minst! I och med att det är en störning så kommer du inte att upptäcka den med en volt meter eller en ohm meter, signalen som du vill förstärka, startar i huvudenheten, eller hur, så om det finns en störning till huvudenheten, så kommer den att promenera genom hela systemet och även bli förstärkt på vägen, och du kommer aldrig bli av med den hur väl du än fixar resten av systemet. Enkelt! ingen störning till huvudenheten, ingen störning vid högtalarna! (mkt liten risk) Nya + - kablar huvudenhet, + - vid batteri för alla enheter = inget problem...OM du vill ha både hängslen och bälte, störnings filter på dom nya + - kablarna till huvudenheten, men att du skulle behöva det det betvivlar jag... Behöver inte ta åt dig vad det gäller meterialvalet, hälften räcker säkert om du inte skall tävla, har tyvärr sett anläggningar för tiotusentals kronor som anslutningarna till prylarna har varit i stil med avgnagd isolering på 200:- sladd, virad runt skruvskalle, och fast satt med isolertejp, CD vxl som hänger i mjuk hatthylla med dubbla 12" basar under, "skit vxl den hackar" ...det var sånt jag syftade på
ds
58
dsr
E34 Touring
alfcapone:

Kontentan är alltså: nya kablar till huvudenheten... PLUS på batteri, MINUS på samma jordpunkt som steget...? Du säger att jag bör jorda allt på batteriets minuspol, har jag förstått dig rätt då? Det verkar vara många åsikter om just den saken...
nya kablar, PLUS på batteriet, JORD på batteriet, även slutstegets PLUS och JORD på batteriet, som ett tidigare inlägg på pekar så använder man batteriet som stör filter på det sättet, många åsikter vet jag inte, men om inte kan (pga plats brist) koppla JORD på batteriet så måste du göra en GROV kabel ifrån JORD batteri, till en ny separat JORD anslutning som måste vara isolerad i från bilens chassie, allså inte bara dra en extra kabel till en befintlig jordpunkt, utan en isolerad jordpunkt som inte har någon kontakt med något annat än MINUS på batteriet, som du kopplar alla stereons JORD kablar till = förlänga MINUS polen på batteriet, inte den enklaste lösningen! Utan allså koppla allt på batteriet, det enda säkra!
Jag har också hört att man inte skall jorda vid batteriet.

Anledningen bör vara att avståndet mellan slutsteg och huvudenhet blir jordmässigt blir mindre.

Rippelströmmen i batteriets - kabel adderas till + matningen av slutsteget, vilket inte är lika känsligt som att ripplet hamnar över jorden, dvs signalen.

Om man ansluter hela klabbet på batteriet så gäller inte den anledningen.

Mulle
dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
tror att störningen kommer fram genom att du dragit lågnivå kablarna över någon matar kabel eller om du bara korsat dem över strömkabeln till steget! Har du enkeskärmade kablar så blir ju störningen större än om du har tex. dubbel eller trippel skärm! Fick störningar direkt i min bil för att jag drog en trippelskärm kabel över +kabeln till steget å de vart jävligt störande ljud från detta också! Hjälpe direkt jag flyttade kabeln över till andra sidan och den ej gick över någon matning i bilen!
ds
58
dsr
E34 Touring
BMW-Danne:
Du säger att det är lätt att dra kablar i mitten på E34... Var har du dragit någonstans då? Har du monterat bort hela "plasthöljet" och lagt kablar under det eller har du lagt dom innanför mattan på utsidan av plasthöljet...? Fattar du vad jag menar?
Jag tittade lite idag och jag kan väl inte påstå att det direkt gick upp för mig hur jag skulle dra kablarna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.