AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.295

Svårstartad + temp.problem

Hej!
Jag har två problem med min 518 -90.
1. När motorn är ljummen så är den svårstartad. Man får låta startmotorn gå flera sekunder innan den startar, men den startar alltid. När motorn är kall startar den alltid direkt. Vad kan detta bero på?
2. Min tempmätare går inte upp till "kl 12" utan stannar vid 1/4-strecket ungefär. Dessutom fladdrar den ofta. Jag har nyligen bytt kylare och luftat systemet ordentligt. Jag har sökt en del inläg och det verkar vara termostaten som är felet. verkar det troligt? Vad kan det vara mer/annars?
Tacksam för tips!
Ingen som har nån bra idé? Börjar bli irriterande att den är svårstartad...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Termostaten verkar väldigt troligt, men det finns även 2st temperaturgivare som kan spöka. Vet dock inte riktigt hur det är på 518, men en av givarna går till temperaturmätaren och den andra går till styrenheten för motorelektroniken. Du bör kolla/mäta dessa så att de är OK. Dessa brukar sitta på termostathuset.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
om tempmätaren fladdrar är det säkerligen SI-batterierna eller kalllödnigar på SI-kortet...

Angående ljummen start av motorn har jag med flera med m40 motorn samma problem... Dock ha jag ingen lösning på detta....

---
Min E30: Länk
Hm. Kollade in Länk och tydligen finns det inga batterier i E34 eller? Kan det vara kondensatorerna då, eftersom det verkar vara motsvarigheten här?
Ingen som har erfarenheter av startproblemet?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Japp kan vara kondensatorerna...

---
Min E30: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

KAN vara någon otät spridare som orsakar ditt problem med "ljummenstarten"...Annan möjlighet utöver det som skrivits redan kan vara tveksam kapacitet på bränslepumpen.Låter bensinpumpen?

Angående "fladdrande" tempmätare så KAN det också vara en tendens till topplocksdefekt/toppackningsdefekt.Vill inte oroa dig i onödan men en test av kylarvattnets co-halt kan vara en väg att utesluta detta lite tristare fel...

Har du några andra symptom på t.ex motorgång,ökad bränsleförbrukning,dålig värme,försvinner kylarvattnet,vitt "slam" på oljestickan/oljelock?Annat?

Det där med för låg motortemperatur brukar ju vara termostatfel som redan skrivits...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nje...Det där om bränslepumpen borde inte du ha problem med iom att den startar direkt vid kall motor,och trycker då fram soppa så det räcker :)

Mvh Janne.
Tack för bra svar. :)
Nej, jag har inte märkt något med varken motorgången, bränsleförbrukningen, värmen, kylarvattnet eller nåt konstigt med oljan. Ska ta en noggrannare kik för säkerhets skull. Det enda motorproblem jag har annars är tickande kamaxel/ventiler, men det verkar ju vara vanligt på denna modellen. Har inte riktigt råd att fixa det eftersom det kostar en hel del, och jag är student som dessutom ska gifta mig i sommar, vilket lär dra en del pengar... Det verkar ju som det går att köra med ändå, så det får va ett tag.

Skulle kunna va nåt med nån spridare, kan man kolla det själv på nåt bra sätt, eller måste man lämna in den? Vad skulle det isåfall kunna kosta att få d fixat? Är det något som blir sämre om man inte åtgärdar det?
Kan det ha något samband med att det varit väldigt fuktigt ute den sista tiden, när detta problem har uppkommit? Det var rätt kalt också när det började komma, men nu är det flera plusgrader och problemet kvarstår...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Glömde min "standardfråga" i dessa sammanhang,dvs>>>Har du servat den nyligt?
Byte av stift,fördelarlock,rotor, div filter,oljor mm

Tändelsbekymmer brukar iofs uppkomma när det är fuktigt ute,så bl.a. fördelarlock+ rotor är en ev högre "sannolikhet" att det är i ditt fall..

Angående spridarbyte/koll så är en sak att kolla om det finns någon v-stad som kan "tvätta" spridarna i närheten...Annars så är det väl inte helt lätt att se vilken/ev vilka som skulle kunna ha ett läckage..Tändstiften kan ge en "hint" om möjlig spridar/inspr def.

OBS!
Onödigt att chansa på byte av spridare utan att först "kollat upp" vad som verkligen felar på din vagn...Låt någon erf. mek gå igenom pärlan innan du börjar byta delar "hipp som happ"..

Har den rullat långt?

Men har du inte servat bilen på dryga tusen mil eller så är det en god idé att göra det iaf.

Mvh Janne.

Jo, den är rätt nyligen servad (Insp II för kanske 200-300 mil sen). Men det där med fördelarlock+rotor kanske det skulle kunna vara. Jag ska be verkstan kika på det vid nästa service, får väl leva med att den är lite svårstartad ibland ett tag. Det är väl inga problem att köra med det ett tag, det är inget annat som tar skada om det inte åtgärdas med samma eller? Nästa service blir väl inte förrän om några månader, har fortfarande flera "gröna lampor" kvar...
Den har gått ca 23 500 mil, så den är ju inte ny precis, men i fint skick förutom lite smågrejer.
Är det någon som känner till någon bra o billig verkstad i Linköping förutom Hackefors Bil o GAs som kan fixa enklare grejer, typ termostat, rostlagning (har fått en ful grej mitt på bakflygeln) etc. Hackefors är ju kanonbra och har rätt bra priser, men det kanske finns fler bra alternativ? Det finns ju nåt ställe i Tannefors som skyltar med rostlagning, men är det någon som har någon erfarenhet av dem?
Ingen? Är det så dåligt med Linköpingsbor här? Det är klart, det finns ju inte en enda BMW-försäljare i denna stan, så det kanske det inte gör... Det är synd att man ska behöva åka till Norrköping för att få se en riktig bilaffär!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.