AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
977

Behöver en huvudenhet med bra steg i

Aldric
Hola!

Har av diverse olika anledningar ingen lust att stoppa i ett slutsteg i vinterbilen, men behöver en stereo till den. Behöver nåt med bra mos i förstärkardelen, har en Kenwood i sommarbilen och den är jag ganska nöjd med men dom är svårare att hitta än t.ex Sony och dessutom dyrare. Sony och Pionjär verkar ha hyffsade grejor som dessutom går att hitta för runt tusenlappen, är det nån som har nån mer ide?

Man kan säga att de flesta "vanliga" huvudenheter ligger på samma uteeffekt.
En del har "MOSFET" (ökad strömkapacitet) som klarar lite mer än vanliga huvudenheter.

Satsa på en huvudenhet som har "MOSFET" om du inte tänker använda slutsteg.

Lite tips:
Dessa klarar Mp3 + har "MOSFET"

Kenwood KDC-M4524 ca:2400:-
Pioneer DEH-P3500MP ca:2400:-

Aldric
Hmmm .. det var saftigt dyrt faktiskt, men tack för förslagen. Får kolla lite närmre på den Kenwood spelaren .. har fastnat för dom av nån anledning.

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Rent generellt så har Pioneer alltid haft bra med effekt i sina huvudenheter. Även om jag är riktigt nöjd med min nya Panasonic så skulle jag lätt köpa Pioneer i den prisklassen.
Kolla in Köp/sälj på Sasca typ...

Mvh. B

µ_bmw_µ
Jag har goda erfarenheter av Kenwood, brorsan har en(kostade iofs 5000). Som ovan nämnt är de flesta huvudenheterna av känt märke kraftfulla MOSFET-förstärkare vilket gör att det är bra med klös i maskinen. Har dock hört sägas att Pioneer har bäst ljud kontra pris, vet inte om det stämmer men personligen tycker jag inte att deras billigare spelare är så estetiskt tilltalande.

Är du intresserad av en Kenwood till bra pris så kan jag rekommendera KDC-307 som ligger på 4*50 Watt. Säljes på MDS för 1900(Dock ingen mp3)En kompis har den äldre modellen KDC-306 och är nöjd med den(Den nyare är något kraftfullare).

Lycka till!
Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
Ingen huvudenhet ligger på 50+W, detta är beroende på att de matas med 12V, och har ingen spänningsomvandlare som ett externt steg osv. Oberoende av vilken typ av transistor så blir effekten max 15-20W, lite lägre om det skall vara låg dist också.
Ohms lag gäller idag liksom för 100 år sen tyvärr, fast tillverkarna av t.ex bilstereo försöker tänja på detta.

FP
Men nuförtiden är det iallafall lite ärligare "kalleanka watt" i huvudenheterna, och 4x15 ärliga watt är inte så illa.
Bryggade utgångarna på en billig MosFet Pioneer enhet och drev en 15"are (med hög känslighet), det spelade OK faktiskt.

Tidigare High Power 4x35W enheter kanske levererade 4x5W..
Aldric
Jo, jag har en 5 år gammal Kenwood 50xx nånting, På den tiden kostade den 3900:- har jag för mig, den spelar på som bara den, ingen mp3 förstås men förutom det är den helbra, ser ju dessutom ut precis som dagens modeller så ... kanske skulle stoppa den i vinterbilen och köpa nåt nytt till sommarbilen istället.

Eller köpa en Pioneer och stoppa i vinterbilen (svårt beslut det här .. ), i den är det faktiskt bara effekt som räknas, utseende är mindre viktigt. Nån som har nåt ok beggat kanske?

Aldric
Det vart en Blaupunkt München 98 för 500 ... *S*

Gav upp med motiveringen "Det är ju ändå bara en vinterbil" ;)

Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Måste säga...... Ja har haft massor med olika sterios i mina bilar å de bästa märket ja upplevt i ljud är helt klart Clarion....

Så nu har ja Clarion i alla bilar....

Har en mp3 Clarion i 328:an för butiks pris 6000 å ja kan lova att de är de bästa ljud ja nånsin haft... I för sig var den lite väl häftigt dyr... Men i de två andra sitter de Clarion spelare för kring 2000 å även dom låter mycket bra....
kan varmt rekommendera Panasonic CQ-DFX783N (finns på www.brl.se) ...har iofs slutsteg kopplat..men testade inna jag kopplade stegen och blev positivt övveraskad..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.