|
|
|
|---|---|
| Står det på däcket om det är ett vinterdäck, sommar däck eller åretrunt däck? Lätt att se om det är dubb på däcket men om det är ett åretrunt däck eller friktionsdäck hur kan man skilja dom från ett sommardäck? | |
|
För att betraktas som vinterdäck måste dubbade eller odubbade däck uppfylla två krav. Dels att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning, dels att däcken är märkta på något av följande sätt: M + S M.S. M & S M – S MS Mud and Snow. Eftersom det inte framgår på däcken att de är särskilt framtagna för vinterkörning har Däckbranschens Informationsråd och STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization Länk ) tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Listorna är dock inte fullständiga. Om dina däck inte finns med på listorna kan du få informationen från din däckhandlare. Vägverkets föreskrifter om bilar (VVFS 2003:22 |
|
|
Ett vinterdäck identifieras precis som Anders S. beskriver. Är det inget vinterdäck är det ett sommardäck. Det finns inget som heter åretruntdäck. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Ett åretruntdäck skulle väl kunna vara ett odubbat vinterdäck med sommarmönster. Jag hade Kellydäck på min 735iA som var M+S men hade ganska "somrigt" mönster. Schyssta däck som var halvdåliga på allt men klarade 235 km/h... | |
|
mageng: det finns inga vinterdäck med sommarmönster, av förklarliga själ. De däcken du beskriver är sannolikt sommardäck rakt av. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men man får köra med M+S odubbade på sommaren? Två bilar är fler än en.. |
|
|
Ja, alla odubbade däck är tillåtna för sommarbruk. Det är dock inte lämpligt att använda vinterdäck på sommaren. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado Jag spekulerade angående fenomenet åretruntdäck eftersom jag själv hade såna på en bil. Du spekulerar också när du säger att det inte finns, eller hur? Vad är skillnaden på sommarmönster och vintermönster?? De var i allafall märka M+S och de var funkis på snö och is på samma vis som odubbade vinterdäck. |
|
|
mageng: Inte alls, spekulerar jag så säger jag det. I lagens mening finns två typer av däck. Antingen är ett däck ett vinterdäck, eller också inte. Solklart. Skillnanden på "vintermönster" och "sommarmönster" är att det ena är framtaget för vinterbruk, det är inte det andra. När det gäller dina däck så betyder märkningen M+S inte så mycket eftersom det rör sig om USA-tillverkade Kelly-däck. Du skrev dessutom att de var "halvdåliga" på allt och att de klarade 235km/h. Allting tyder på att det rör sig om ett rent sommardäck, vilket medför att det inte är tillåtet att använda när det råder krav på vinterdäck... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Mina däck var åretruntdäck och inget annat. (All season) och är förvisso inte godkända som vinterdäck. Men det kan ju vara mer syntetgummi i dem ändå för att klara vinterklimat. Det gör dem inte till "rena sommardäck" även om de inte är godkända som vinterdäck. Hursomhelst. Detta gäller fr o m 2000: Länk |
|
|
Uttrycket "all season" använder man på vissa håll i USA, har man ett visst klimat kan det vara lämpligt. Enligt svensk lag finns som sagt bara två typer av däck, vinterdäck eller sommardäck. Enligt detta sätt att klassificera däck är det sommardäck vi talar om... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Att lagen skiljer på vinter- och sommardäck har vi hört till leda av dig i olika trådar. paaman är nog nöjd redan av svar 1. Hur man skiljer icke dubbdäck från sommardäck. Huruvida däck kallas sommardäck eller rena sommardäck kan vara osagt. Klart slut |
|
|
Tråkigt att du hört något "till leda" och fortfarande inte förstått. Jag har stött på många människor som i okunskap låtit mindre nogräknade privatpersoner eller t.om däckhandlare lura på dom sk "åretruntdäck". Jag tycker därför det är viktigt att förstå att det inte finns några "åretruntdäck" utan att alla däck är tillverkade för ett speciellt användningsområde. Redan i mitt första inlägg klargjorde jag detta, men du hävdade fortsatt att det fanns "åretruntdäck". Så länge du vidhåller detta kommer jag att fortsätta argumentera mot dig... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.