|
|
|
|---|---|
320-325 |
Som sagt är det nån som vet vad automatlådan på en 740 e38 pallar för nm och hk alltså max ... har läst om Asken s bil när han lämna in den och dom på ESS ändrade programet i automatlådan på 1-2 2-3 för att skona lådan ..så vad tål den igetligen ..? likaså hur är det med den manuella lådan på 740 e38 vad tål den och kopplingen ? jag gissar på att automten tål cirka.. 650nm och den manuella 6växlade tål runt 600nm o kopplingen kanske tål runt 550nm men det är bara gissningar är det nån som vet mer exakt så rätta mej gärna.. mvh 320-325 |
|
enligt ZF's servicemanual så pallar ZF5HP30 automaten 560Nm och 435HP (HP var lite beroende på varvtal/växel om jag minns rätt) - finns säkerligen en liten marginal på dom sifforrna . vet dock inte om alla 540/E38 använder den lådan - Alpina gjorde det i B12 iallfall... fast med annan converter.. Den sexväxlade lådan från Getrag vet jag inte vad den tål, men förutom synnkningen på 2'an som verkar vara en svag punkt verkar den palla hur mycket som helst, vet inte om det stämmer men Toyota Supra har en 6 växlad låda från Getrag och den går i princip inte att ta livet av, kan vara ett gott tecken även om inte alla delar är gemensamma.... :-) Har dock svårt att tro att orginalkopplingen pallar 550Nm... med sporttryckplatta klarar "orginal" lammellen från sachs 540Nm. |
|
320-325 |
tack för svaren då vet jag lite mer ... man kan säga att när man kompressormatar en 740iA så är det precis att atomatlådan pallar det .. nya vridet .. |
| He,he! Om jag inte får min 740 såld nu så tänkte jag ta den till Norge och pröva detta och det är manuell låda på den. Få se hur det går... Fast det bör ju inte vara någe problem då jag kör med ett visst förstånd om hur man behandlar en bil... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.