AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
700

PDC-problem! Hur få loss dem från (E-39) stötfångare?

Le
10
Leif Hansson /Lund
540i A Touring -98
Fråga: Hur får jag ut ultraljud-sensorerna (PDC) ur stötfångaren bak? De har inte fungerat på ett tag men igår funkade de en stund. Har gjort så lite till och från den senaste månaden.Är övertygad om att det är glappkontakt vid nån av sensorerna! Mvh Leif

Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Du måste ta loss stötfångaren för att komma åt sensorerna. Stötfångaren sitter med 4 bultar inifrån kofferten, sen är det bara att dra rakt bakåt. Ta det försiktigt med kablaget.

Mvh Kentx
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Vid närmare eftertanke, ska det vara 6 bultar. 3 på varje sida.

Mvh. Kentx
Le
10
Leif Hansson /Lund
540i A Touring -98
Oj då! Det är väl inget man gör själv med tanke på storleken på stötfångare och att den är lackerad. Nu har PDC fungerat flera dagar!! (utan ingrepp).

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det är väl bara två bultar om jag inte missminner mig.

Du plockar bort avlasningslisten mellan stötfångare och baklucka. Där under sitter det två stycken bultar som du skruva av.
I julhusen bak sitter det ett par skruvar med bulthuvud som du skruvar av, sen drar ut stötfångaren en bit så att du får in handen och plockar av de två givarna i mitten. Du behöver inte demontera hela stötfångaren utan bara dra ut den så långt som behövs. Men var försiktig när du plockar bort ivarna i stötfångaren. använd något centriskt som är i storlek med ytterkanterna på givarna och tryck på dem från utsidan av stötfångaren. Har lyckats att förstöra två givare genom att dra ut dem från insidan och då har de helt enkelt gått av på mitten i skarven.

De på sidan kan du ta av genom att dra av sidolisterna från bakluckan och ut. Inga svårigheter alls bara lite mek.

Sen gäller det att felsöka vilken givarare som är fel.

Vill du ha mer instruktioner så maila!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Skriver som en kråka på ett litet notebook tangentbord :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.