|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Oden |
Ville bara talla om att ja har en (VÄN).. Som tänker köra med sin M3a i vinter. Vill gärna hör vad ni andra tycker?? Detta är väll inte vanligt?? Tacksam för svar... Go hard, go fast... |
|
Tja, har man inget garage så är det ju bättre att den rullar än står still ett halvår. Han behöver ju inte köra när det är -20 eller riktigt slaskigt och äckligt. Mr C |
|
|
Det gör väl inget om det är slaskigt, det går ju att tvätta bort, även om det är riktigt tråkigt. Men däremot tror jag (jag har aldrig kört nån e30 m3) det är värre att hålla ordnign på "baken" när det är riktigt halt ute. Men kan man den konsten så är det väl inte värre än någon annnan BMW. Någon som har någon annan uppfattning? mvh Berg |
|
| Det går eller gick en svart M3 E30 i Östersund som kör hela vintern, takbox sitter det på den oxå :) | |
| När jag köpte min så var det lite halt när jag skulle köra hem den. Den var hur snäll som helst, varför skulle den vara värre än någon annan BMW? | |
Oden |
Ja tänkte mest på att det är ju ändå en M3. Den ska väll inte köras på vintern elller?? Den ska väll piskas på en bana, en skön sommar dag. M3 är väll endå BMWs bästa bil?? En sådan ska inte behöva känna saltet hemska frätan!! Go hard, go fast... |
|
Jag har precis skaffat vinterdäck till min M3:a och tänker ha den påställd i vinter, anledningen till detta är först o främst att jag inte fått tag i ngt varmgarage, tycker inte riktigt om kallgarage pga fukten. Tror det är bättre att använda den än att ha den i kallgarage (roligare också) över vintern. Tänker dock inte köra den ofta (gångavstånd till jobbet) och undvika att använda den när det är riktigt slaskigt och saltigt på vägarna, på vårkanten tex. Har också tillgång till tvätthall, så jag kan tvätta den ofta. |
|
|
en E36 har ju betydligt bättre rost skydd än en E30... så e M3 E36 tycker ja definitivt man kan köra på vintern... en sån har ju mer "bruksbils" egenskaper än M3 E30 som e mer utpräglad sommar/bankörnings bil... /Jonas (med M3an i varmgarage till april... minst...) |
|
|
oden: Jag förstår att du tänker få igång någon form av diskussion med pajkastning här.. Vill din "vän" köra sin M3 E30 på vintern så är det väl upp till honom.. |
|
Oden |
Allvarligt talat så tycker ja det va synd att köra med den på vinter.. Ville bara kolla med riktiga fanaktiker=Alla på Bmwpower. (BMW RULES) Go hard, go fast... |
327i Nm Power |
Att köra vinter med en M3 är ju skandal, oavsett modellserie. Den Svenska vintern är det allra värsta som en bil kan känna på, om du vill ha den i bra skick så måste du tvätta varje dag. Om man kör vinter med en M3 så är man så pass oitresserand av bilen att man lika gärna kan köpa någon annan bil. Den skall stå varmt och putsad i ett garage på vintern, bevara de bilar som finns av M:modellerna, KÖR INTE VINTER! |
|
327 nånting, Du lever kvar i stenåldern. Varför skall man inte köra med med M3:an, E30 möjligen undantagen, på vintern? Den rostar ju inte, får man lackskador so what, det går att fixa. Det blir ändå värre på våren för att inte tala om bana. Dessa bilar är till för att köras, ALLT ANNAT ÄR SKANDAL! |
|
|
Johann: "Den rostar inte" Hoppas det var ett skämt? Gerhard// |
|
|
Skulle ha stått E30 undantagen, istf möjligen undantagen. E36:orna klarar sig mkt bra från rost om de tvättas någorlunda frekvent. E46 klarar sig ännu bättre. |
|
|
Det är ju inte bara själva karossen som rostar. Titta på tex bromsarna hur dom serut efter en vinter. Gerhard// |
|
|
Gerhard, Bromsarna? Har aldrig haft ngt problem med rostiga bromsar någosin förutom handbromswiren som kärvade på min första bil (var inte BMW ens). |
|
| Använder man inte bromsarna så rostar dom, ganska enkelt. | |
|
Så när använder man bromsarna mest, när bilen är avställd under vintern eller när du kör under vintern? |
|
Rikard_M3_E30 |
Jag skulle aldrig kunna åka köra M3 över vintern!! Dels för,varför skulle jag det ger ju inte särskillt mycket,Det är inte roligt att behöva tvätta bilen flera gånger i veckan.Men det bästa med att inte köra över vintern är att det är sån maxad kännsla att få plocka ut den på våren och ta första repan... |
|
Har kört mina m5:or på vinter, utan problem nästan! Lite halt med halvslitna sommardäck, men det går. Min åsikt vad det gäller m5:or e34, finns gått om, alltså ingen samlarvärde, dvs man kan ha kul. Däremot min m6:a lite ovanligare, dyrare och mera rostbenägen alltså ingen vinterkörning. |
|
|
Johann:"Bromsarna? Har aldrig haft ngt problem med rostiga bromsar någosin förutom handbromswiren som kärvade på min första bil (var inte BMW ens)" Det kanske har att göra med årsmodellerna på dina bilar :-) Och givetvis förutsätter jag att man har bilen i ett garage när den är avställd. Men titta under en 10år gammal bil från Tyskland och sedan en Svensk så ser du skillnaden. Den Tyska ser lika bra ut som en Svensk gör efter en vinter. Jg kan väl tillägga att jag inte sagt något om man skall köra eller ej med bilen på vintern, för det får var och en avgöra själva. Men självklart rostar den. Gerhard// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.