AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
514

320i -88 byta till 325i motor

Visa användare
63
wheelie
E24 -84
Morsning korsning!
Är'e nån här som vet om man måste byta motorhärvan när man monterar en 325 -88 motor i en 320i -88?
Jag tar för givet att styrboxarna skiljer men när det gäller kablaget så har jag inte hittat något inlägg som berör detta.
Jag tycker vxl-lådan borde hålla om man inte kör som en flåbuse.

Om någon har gjort denna operation så skulle jag vara tacksam för svar.

P.S Har hört nå'n gång att gjutningarna på blocket skiljer mellan
5-seriens & 3-seriens beträffande motorfästen. Kan detta stämma?

If it don´t run, crome it!!
320-325
du kan behålla 320 kabelhärva och styrboxaran samt växelåda..
jag har gjort det o det är inga problem jag kör me 320 styrboxar o den går hur bra som helst o den skulle KNAPPAST gå bättre me 325 styrboxar. vad det gäller växellådan så pallar den LÄTT det vridet o hk som m20b25 vrider ur sej .. man kan nog säga att växellådan lär palla det dubbla hk .. jag har kört många rejs 0-201m o många hårda fullgasväxlingar o växlelådan är otroligt slitstark men därimot så har mina bakvagns bussningar blivit lite slappa ... bakvagnen vrider sej lite vid hårda växlingar ..men det är ju ganska vanligt. vad det gäller prestanda så kommer den gå bättre än en vanlig 325 a´´ eftersom utväxlingen är annorlunda på 320 samt att 320 är lättare .. jag har kört mot Vr6 o T4 m.m och har kört ifrån dom på 0-201 m men drar jämt me vr6 an från 100- 230kmh som är ABSOLUT max hastighet eftersom övervarvningskyddet tar i vid dom varven på 5an .. man kan säga att man varavar lätt ut högsta växel o lite till ..
'
0-100kmh = 7,3 sek

80-120kmh ligger på jämn hastighet vid 80 för att sedan trampa fullt ``alltså inte flygande´´ så averkar den det intervallet på 4,8 sek ..

mvh 320-325
320-325
kan tillägga att min motor kom från en 525iA E34 90´´ och det som skiljer är motor fästerna samt att motorfästerna på 525 siter längre fram på motorn och på 325 så sitter motorfästerna på mitten av motrorn men det är redan hål för det så det är bara att ta 320 ins motorfästen o sätta dom 525 motorn men då på mitten på motorn ungefär ...och somsagt så är det redan klart för det ..
Visa användare
63
wheelie
E24 -84
Jag tackar för svaren!
Hur är det med luftmassemätarn, måste man byta den?

If it don´t run, crome it!!
320-325
ja det måste du nog .... annars blir det nog fel ..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.