AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
830

Råkade bränna slutsteget! Inte bra eller?

Visa användare
62
Disabledd
318i e36 -91
Hej!
Efter sänkningen av min kära bmw skulle jag återigen stoppa in slutsteget och baslådan i bakluckan men tog inte bort avsäkringen framme vid batteriet och lyckades få + och - att vidröra varandra under monteringen av slutsteget. Det är inte så bra.. Men sen när jag väl fått dit strömkablarna och satte på stereon så var det helt dött och jag gick bak och tittade! Och har inte den dumme jäveln (jag) ofrivilligt polvänt mitt slutsteg (satt + kabeln på - terminalen vise versa). Så jag bytte + och - och provade igen.. Med det funkade fortfarande inte. Så nu är jag lite rädd. Båda säkringarna har gått vid steget och säkert den framme vid batteriet med.. Så är det någon fara för steget det här? Kan det ha tagit skada eller behövs bara nya säkringar istället för 4 lax för ett nytt steg?

---
If I can't take my BMW with me to HEAVEN, I'll rather drive it to HELL.
nu ska jag sticka ut hakan o vara lite fräck....
men varför inte byta säkringarna o kolla så att allt "startar upp" igen :-)

mvh
Rutger
Visa användare
62
Disabledd
318i e36 -91
Hehe jo jag antar att jag besvarade frågan själv nästan ;)
Men jag vet inte, tänkte att han kanske skulle börja spela alla låtar baklänges eller nåt :P
Nej men jag ska prova.. Hoppas nu bara inget hänt.
Hare! /heej

---
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Lös protection lampan?

Schnelle fart, Härliche fart.
Med avbrända säkringar lyste nog inget, tänkbart att steget innehåller en diod som skall blåsa säkringarna vid fel polaritet (om det är ett bra steg) och skydda de ädlare delarna. Dioden brukar offra sig och måste bytas, kostar inte många kronor. Prova med mindre säkringar till att börja med, bara för att se om steget startar upp. Annars blir det servicebänken.

FP
Visa användare
62
Disabledd
318i e36 -91
Nu mår man!
Tack alla för alla bra svar. Idag avvarade jag hursomhelst 10 kronor och åkte till OKQ8 och köpte 2st 25 ampere säkringar och klämde in. Startade stereon. Slutsteget lyste och Protection lampan lyste ej. Ökade sakta volymen och Clawfinger med "the biggest the best" ljudade ur mina högtalare! Ahh, livet är underbart tänkte jag. 10 spänn istället för 3500. Känns rätt bra faktiskt ;).
Synd bara att alla fel inte är såhär enkla att åtgärda.
Men som du sa folke så hade tydligen något orsakat att säkringarna blåstes vid fel polaritet, vilket ju känns bra. Steget är för övrig ett Signat Rom 3, funkar fint för mig. Andra erfarenheter?

---
vad ska man säga....GRATTIS :-)

mvh
Rutger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.