AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.021

Halva instrumentpanelen död?Dyrt?

bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
Idag när jag var ute o körde så tändes ABS lampan och anti spinn lampan samtidigt dog varv räknaren, hastighets mätaren och mätaren till bensin förbrukningen. Kände i denna veva att motorn ryckte lite( som man höll på att få soppa torsk, typ((ny tankad)), men det försvann med en gång. Om man tittar på bensin mätaren så ser det ut som den står och små rör på sig. Vad har hänt?? Känns som det kan bli dyrt,
da
75
dagskjo
528iA-98
Jag har hört att det är givaren till ABS:en på höger bak som ger detta syndrom. Men skall tilläggas att jag inte är 100%.

Mvh//Johan
bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
så denna givare gör allt detta, men hur kan hastighets mätaren lägga av, mäter inte den på fram hjulen?? Drar man på riktigt bra, typ 120 kanske, så kommer den igång för att sedan dö vid in hastighet av ca 40 - 50.
An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
Jag hade en volvo som fick för sig att börja lysa så där när generatorn blev kass. Vet dock inte om det är samma på BMW men det kanske är ett tips i alla fall.

Andreas
biaggi: Låter som att en givare höger bak spökar, räkna med en kostnad på mellan 2-3kkr på bmw. Är du händig kan du fixa detta själv, finns GDS tips här på forumet hur man gör.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
Vad går en abs givare på ungefär, måste man byta båda sidor eller räcker det med ena?? Hur vet jag att det verkligen är dom innan jag byter??

Mvh Erik
Erik: Finns en givare/broms dvs 4st. Bara givaren kostar exakt 675kr inkl moms på BMW. Vanligtvis är det en i taget som spökar.
Om du känner att du kan byta den själv så kan du be BMW läsa av feldiagnosen och p.s.s få reda på vilken av de fyra det gäller. Nu är det med största sannolikhet höger bak då du även har problem med instrumenteringen. Sedan kan du köpa delen av BMW och lämna in den till en lokal mekare eller göra det själv enligt GDS tipsen här. Om du är BMWCS-medlem har du 10% på reservdelar hos vissa återförsäljare.
Det är arbetet som kan ta tid och kosta pengar...har man tur och givaren sitter löst kan det hela gå på 1500kr på bmw verkstad, men sitter de hårdare så blir det dyrare.
Hade samma bekymmer som du i somras på min förra bil fast då var det ena framgivaren som var boven. Enligt bmw-verkstaden sitter vanligen de bakre givarna hårdare än framgivarna varför det vanligen blir dyrare att byta dessa.
Mitt kostade totalt 2200kr på BMW i Malmö inkl CS-rabatten.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
Tack Kristoffer, är medlem i BMW CS, och som tur är har jag 10% i Växjö på RS-Bil, får åka in till dom imorgon och kolla om dom kan vara hyggliga att läsa av feldiagnosen sen får jag fjäska för en polare som är händig som attan med bilar, får locka han med en flaska vodka eller två. Tack för det nogranna svaret, var schysst.

Mvh Erik

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Bytte givare bak på min Touring i höstas, den satt som F_n så jag var tvungen att borra ur den (de sa även på Bmw att det kunde vara nödvändigt).
Om du måste göra detta var mycket försiktig när du börjar närma dig botten för där sitter indexskivan på bakaxeln, den består av en massa "piggar" ungefär som ett kugghjul och om du skadar dessa fungerar inte systemet och att byta skivan medför en hel del pysssel.
Jag borrade aldrig riktigt igenom, utan tog en lite mindre borr och borrade bort så mycket som möjligt av innehållet i givaren, sedan var det "bara" att bända bort den med en liten skruvmejsel.
I övrigt kan du följa tipset under mekartips här på Autopower.
Länk

Lycka till!
Fredrik
Lyfter denna tråd lite.
En kompis har samma problem med sin E39 -01, Instrumenten kan dö bort när som helst och ABS lampan börjar lysa samtidigt. ABS givarna är bytta. Har haft den till tre olika verskstäder och dom hittar inte felet.
Nu så tänker dom byta boxen. Men jag tycker att boxen kan väl inte orsaka alla dessa fel?
Någon som har något förslag?
ormen
känner en som har liknande fel på sin 316 Compact 2000 el. 2001. Hans blir som ett flipperspel... har varit inne flera gånger, de byter mjukvara (nyare version, antar att det är program i boxen/arna) men felet dyker upp efter ett par månader igen.....
Är det ingen som råkat ut för något liknande och har något svar. Han hotar att sälja bilen snart å byta till Merca om inget fel hittas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.