AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.464

Köpa en 740 -96, Vad tänka på?

Imorgon är det dags. Skall åka till en betrodd och auktoriserad Mercedes handlare och titta på en e38 av -96 årsmodell. Handlaren hade inte lagt ut nån bild med annonsen, men skriver att den är svart-metallic, den har gårr 24000 mil, den är "fullt utrustad" inkl navigator, svensksåld... Att den är svensksåld kanske ses mer som ett problem än en fördel om man ser till rost risken? Eller vad tror ni?
Handlaren har satt ut bilen för 95000. Om bilen är fräsch och om papper som avgasprotokoll, bes.papper m.m ser bra ut kan den då vara ett bra köp?
Jag har varit bilmekaniker tidigare och att fastställa om bilen är frisk i övrigt har jag inga problem med. Men vet ni vad man mer ska vara uppmärksam på? Typ som plast kulan till växelläges väljaren... Sådana där små grejer som kan bli dyrt om det finns några stycken.
Mycket tacksam för tips angående köp av 740 -96.
Mvh Jörgen
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Det var ett skifte mitt i 96, tillverkade efter 05/96 hade 4.4l v8 och steptronic, steptronic lådan har inte plastkuleproblemen.Kolla så att kattarna är bytta.I mitt tycke så är en 4.4l att föredra och steptronicen är bra mycket bättre än den vanliga 5 stegs.

Okej.
Måste kattarna vara bytta? Kommer dom annars att vara uttjänade garanterat?
Ajfan, nu skickade jag inlägget för tidigt.
JO, måste dom vara bytta? Kommer dom garanterat att vara uttjänade även om avgas testet visar fullt godkänt? Är det så att innan mätet spricker isåfall eller vad är det som brukar hända med dem?
Läste även att 4.4 drar lite mer soppa än den "lilla" maskinen. Fast det är väl marginellt. Antar att det finns nåt mycket enkelt sätt att se skillnad på dessa motorer och växellådor?
Steptronicen ska kunna växlas "manuellt" eller hur var det?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
äh kattarna behöver inte va bytta , min förra 750 hade gått 28000mil med samma kattar.

Okej WAN. Och du hade aldrig problem med avgasvärdena?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
nej

Okej, och vad tror ni om att den är svensksåld då? För eller nackdel?
Scheckheft
Hej
4,4l motorn kom 3/96 och inget annat. Förtydligande: steptronic var tillval fram till 98. Du kan hitta ett ex från 96 utan steptronicfunktionen. Du kan inte se skillnaden på motorerna. Steptronicfunktionen: du kan föra växelspaken till vänster i en annan växelränna för manuell växling. På automatlådan utan steptronic har du en knapp där du kan välja mellan A och S. Angående kattarna: original sitter det ett keramikinnandöme. På min senaste 740 byttes de vid 13 000 mil.Livslängden variererar. Om du startar bilen och hör ett skramlande under bilen kan det vara kattarna. Byt isåfall till metallkattar.
Kolla bromsar och bussningar. Provkör och lyssna efter "klonk" i framvagnen. Kolla historiken: är servicen gjort som den ska? Vilka reparationer är gjorda? Omlack?
Svensksåld eller inte spelar inte så stor roll. Bilens allmänna skick är avgörande. Dock lättare att kolla historiken på en svensksåld bil. Angående miltal och pris: Bilen har gått mycket idag. Tänk på det den dag du vill sälja bilen igen. Kan bli en aningens svårsåld. En välskött E38 med detta miltal behöver dock inte vara en dålig bil. Tvärtom.
Lycka till

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Tack Sheckheft.
Det står att bilen är fullservad och i fint skick med aoutomatisk växellåda och "fullutrustning inkl navi". Så det är bara att hoppas att denna måndag snart är slut så att man kommer iväg från jobbet.... =)
Hur går det för dig? Har du bestämt dig vilken modell du ska hämta?
Jörgen
Scheckheft
Joggaj, du har mail

Mvh
Scheckheft
___
Länk
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag har aldrig sett en 4,4 liters utan steptronic.
Scheckheft, är du säker på att detta var tillval?
Scheckheft
Hej
LME: ja jag är säker. Jag har tittat i flera BMW originalbroschyrer samt nätet och steptronic är inte standard from 96. Fram till 98 kan man hitta exemplar utan steptronic. Inte så vanligt men de finns. Kolla gärna på cardomain. Här en 97:a med automatlåda utan steptronicfunktionen:
Länk

Mvh
Scheckheft
___
Länk
pe
25
pedda19
730 IA 95
Köp den
Wallis
Ett tipps kolla blocket idag 740-95 till kanon pris!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.