AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.113

Beställt sommardäck

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Har beställt nya sommardäck 235 45 17 Conti sport 2 via Däckonline. Betalade in pengar i förskott.

Har en 528 touring som vibbrerar i bakvagnen.

Hoppas det slutar vibrera nu och hoppas att däcken kommer.

Valde Conti däck efter råd från Hasso.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
När du monterar de nya däcken... Be gummiverkstaden kolla fälgarna ordentligt också, så att de inte är ovala/vinn. Det behövs väldigt lite för att orsaka vibbarna. Men det brukar ju ofta vara däcken som är dåliga. Förutsätter att du kollat Silentblock, stötdämpare och det som brukar fela?
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Ville se om någon hade någon kommentar till däckvalet samt om de tror detta kommer hjälpa mot vibrationerna i bakvagnen.

Man behöver ju inte läsa om man inte vill, eller...

Silentblocken kollade, verkar bra. Stötdämpare. Hur kolla dem? Har nivåreglering. Kan det vara den som gör vibbarna? Bilen gått 14000 mil.

Tack så länge. Jo förresten jag har sökt på tidigare inlägg. Vill höra om fler får dessa vibb problem och vad göra.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har tydligen kommenterat det tillräckligt :)) Lycka till

///MVH Hasso
Länk
Mina sommardäck är Conti SC2, 255/35-18 bak och 225/40-18 fram.
Jag är väldigt nöjd med dem, så det hoppas jag att du också blir, trots att det skiljer en ynka tum på fälgen och att du kör en 528T...;–)

Länk
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tack för ditt tidigare mail Hasso. Kändes som det var det rätta däcket. Jag återkommer till forumet ang vibrationerna. Daniel kan ju låta bli att läsa då. Andra kanske har nytta av det.

Måsen
Är det inte vinterdäck som gäller just nu, i så fall, vibrerar den nu med? Det borde på det viset gå att lista ut om problemet finns i bakvagnen eller däcken.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hasso jaså vad har du kommenterat då?? Nyfiken! Ler*

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Måsen: jo jag håller med dig vibrerar det bara med sommarfälgarna/däcken så beror det väl på nåt strul med fälg/däck, men vibrerar det med vinterfälgar/däck så beror det väl på annat!

MvH Bmw 4-ever
Måsen
Jag kanske förhastade mig en aning, har läst vidare på forumet. Eftersom E:39:an är ytterst känslig för orunda däck så kan fenomenet uppstår även med vinterdäck, det är tydligen inte helt osannolikt. Dock märker jag skillnad på sommar och vinterdäcken. Sommardäcken vibrerar mer och jag kommer vara rätt noga med att få "runda" däck till sommaren när jag byter.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tycker bilen vibbar lite med vinterdäcken oxå. Dock i lägre farter ca 60-70 km/tim. Provade o gunga på bilen i bak (vickade i sidled). Tyckte den kändes "gungig". Kan dämparna vara slut? 14000 mil? M Sportchassie (från fabrik) med nivåregl.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Har förresten inte fått sommardäcken ännu. Dock ingen brådska.
D-diddy
jag har kommit över ett RIKTIGT bra pris på Kuhmo däck. har någon några erfarenheter av dessa däck. jag vet att det är lite av lågbudget men när jag betalar så här lite så vet i tusan om det inte är värt det.
Vilka Kuhmo har ni haft isf?
David
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Jag har kört på Kumho 712 235/45-17 och 255/40-17. Min erfrenhet är att de är bra och mycket prisvärda. Har tidigare kört på Goodyear F1 och Dunlop SP 9000. Gooyear klart sämst. Dunlop och Kumho är tystare och bekvämare än Goodyear. Dessutom är våtgreppet på Dunlop och Kumho förvånansvärt bra. Kumho har kommit med ett nytt däck i år KU 19 som skall vara mer komfortinriktat än 712. Det skall jag köpa tänkte jag. På däckonline kostar detta totalt 5.400:- vilket är ett bra pris. Conti går lös på minst 2.000:- mer hos däckonline.

Mvh

Tomas
Måsen
Har läst diverse kommentarer ang Kuhmo-däck, allt ifrån "sämsta skiten" till "helt ok". Har nog samma erfarenheter ungefär. För ca 10 år sen hade jag Kuhmo på en BMW 3-ser och dessa var hala som såpat golv. Har även haft en uppsattning på senare tid, på en firmabil (V40) och då tyckte jag dom var helt ok. Å andra sidan kanske man inte hade känt skillnad om det vore skottkärrehjul på den ;-)

H MK
Po
70
Porginal
E46 330D -05
Har åkt på Kuhmo 712 en omgång... ifs inte Bmw, men det jag har att inflika var att de var ruskigt bra grepp i dem men väldigt snabba att slita ner... framdäcken från 8,5mm till 3,5 bakdäcken 8,5 till 5,5 på ca 900 mil... isf hård körning men inga provocerade däck värmningar... (bilen var en 290hk v**vo 850R)

Men som sagt de är ju billigare så det är ju ändå lönsamt att åka på dem...

Stort och brett
D-diddy
då ska jag prova k19 då och så hör jag av mig med vad jag tycker om dom.
David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.