|
|
|
|---|---|
|
Min bil har stått ett par veckor och när jag nu ska provstarta går startmotorn runt men den tänder inte det minsta. Ingen gnista på stiftet. När jag mäter om det finns ström fram till tändspolen upptäcker jag att minuskabeln är en dubbel-ledare (En i mitten och en runt om). Den inre har spänning så länge den inte är belastad. Den yttre är det spänning på även vid belastning. Men den yttre ledaren är inte i kontakt med kabelskon ska den inte vara det? Jag kan heller inte höra att bränslepumpen startar då tändningen slås på. Den borde väl jobba lite då bilen stått ett dygn. Mycket tacksam för tips! | |
Grusse |
Det sitter 3 st relä bakom den svarta kåpan vid expansionskärlet, kolla om dom drar när du vrider på tändningen. Gör dom inte det så kan du testa med att dra en tillfällig plus till ett av dom och då kommer alla 3 att dra (Kommer inte ihåg vilket nummer på reläet som är själva styrningen för reläet, men det kan man ju mäta sig till om man är lite hemma på el). Testa sedan att starta den. Förmodligen kommer den då att starta. Lycka till! |
|
ok, tack för det Grusse! Ska prova ikväll. |
|
|
Den yttre ledaren är till för att skärma av störningar. Tex tändstörningar i radion. Den yttre skärmen borde vara jordad i ena änden för att ta bort störningar. |
|
|
Hittar två reläer. En koll på elschemat visar att ett är till bränslepump och ett är till insprutningen och att de är ihopkopplade. När man slår på tändningen hörs inget knäpp från reläerna. Förstår inte riktigt hur man ska koppla spänningen till reläet för att få det att dra? Bränslepumpsreläet har följande färger: grön/violett 87 till bränslepump röd/vit 86 till andra reläet brun/grön 85 till elektronisk styrenhet röd30 till batteri + Insprutningsreläet har följande färger: röd/blå 87 till elektronisk styrenhet röd/vit 87 till injektor grön 86 kavelhärvekontakt brun 85 till jord |
|
|
glömde den sista kabeln. röd 30 till batteri + |
|
|
på bränslepumpsreläet skall du sätta en kabel mellan nummer 87 och 30, då tvångskör du pumpen! går den inte då så är den troligen skrot... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Ok, men hur ska jag kopplar jag för att tvinga reläet att dra? Grusse: Misstänker du något av reläerna är trasiga eller är denna övning bara en del av felsökningen? |
|
|
Inga som har bra ideer. Hade tänkte skruva vidare ikväll. Ska tydligen finnas elscheman på nätet nån som vet adressen i så fall? |
|
Grusse |
Jag ska försöka komma ihåg att titta vilka stift på reläet som du ska bygla, men detta är endast för att konstatera att du tappat spänningen till tillslaget på reläerna. |
|
Om du vill testa om reläet fungerar så lägg spänning på 85 och jord på 86 ( eller tvärtom). då ska reläet dra och släppa igenom ström mellan 87 & 30. om du vill testa om pumpen drar så är det som ovan bara att bygla mellan 87 och 30, går den inte då så går det förmodligen inte alls. MVH Anders. |
|
|
Tack för alla goda råd! M3 Svensson, Du pratar om bränslepumpsreläet om jag förstår dig rätt? Bränslepumpsreläet har jag grepp om. Det jag egentligen vill är att få insprutningsreläet (huvudreläet) att dra. Och därmed släppa igenom ström mellan 30 till 87. Detta skulle antagligen få även bränslepumpsreläet att dra. |
|
|
björn: om du vill det så har du enl. ovan jord på 86 och + från kabelhärvan in på 85 ta lös dom två och lägg på +/- från separat källa och se om det händer nåt då. sitter röd/vit & röd/blå på samma stift? annars kan det vara så att nån av de 2 sitter på 87b och har då en brytande funktion (om jag kommer ihåg rätt) |
|
|
Har förhoppningsvis hittat felet. Huvudrelät fungerar inte. Spolen verkar vara av. Köper nytt relä och provar. Hoppas, hoppas... Tack alla hjälpsamma på forumet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.