AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.363

Ac fläkt i grillen E39

Sida 2 av 2
Hasso: Jag har bra fått ge mig en gång innan :) o då var de viss förvirring från 08:a hållet som skapade oro.

Envis är ett fint drag som finns även norröver :)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
@Wendtan
Har en direkdriven fläkt som börjar snurra när det blir varmt, alltså inte el driven.

//Crille
Ok. Tackar.
Då kan vi konstatera att 330 och 530 har 2 skilda sätt att få ner trycket i ac systemet samt kyla ner motorn vid kökörning.
Båda fläktar, men på olika sätt :)

Det kan ha o göra med kondensorns placering. Jag har noterat att 330 har en annorlunda kylare än 328:an.
Intressant hur som helst.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Någon som har nån uppfattning om detta är ett vanligt problem på E39, trasigt kablage/fläkt?

mad_crille: Hur gick det?

Snart är det varmt:)
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Fläkt bytt, tog ett par timmar kostande 2500:-. Verkar som det är vanligt att kabeln går av precis vid kontakten till fläkten.

//Crille

The voices in my head stopped talking to me long ago. Now they talk to each other, about me.
2500:-, surt. Hur fungerar det nu jämfört med innan rep.? Snurrar fläkten även vid lägre temperaturer?

//Benke
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Bra fråga, vet att om jag står i gareget på jobbet motor kall så börjar den snurra efter ett par minuter nu iaf, så det är lätt att se om den är hel. Låt den stå på tomgång i ett par min 1-3min borde räcka så ska den nog starta på halvfart.
//crille

The voices in my head stopped talking to me long ago. Now they talk to each other, about me.
OK, bara att bita i det sura äpplet för min del. Min fläkt har nog inte rört sig med elkraft sen jag köpte bilen för två år sedan. Och även om jag undviker köer så är det just där AC,n känns lite klen emellanåt.

//Benke
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
En ny fläkt kostar 900 kr hos sthlms aircondcenter Länk
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Kollade runt på pirat varianter också, men hittade ingen som passade i dom nuvararande fästen. Hade ingen lust att börja bygga om bilen. Men det kanske finns pirat som passar perfekt int vet jag. Orginal = perfekt passform. = Dyrt :-(

//Crille

Ja
760
JanF
530i-93
Är det sant eller att fläkten ger upp på bilar som är i princip nya i mina ögon? Bör man köpa upp ett lager fläktar på en gång eller, man verkar ju behöva byta vart 3:e år?

Finns det inga piratfläktar man kan sätta dit i stället med lite bättre kvalite.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Man använder ett par andra fästörön och spara några tusen..

JanF : det var just det du fråga som jag skrev i inlägget ovanför
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Humm, hade iaf svårt att få en att passa till min 530-01, kanske finns ett större utbud till lite äldre BMW.
/Crile
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hur tror du ac firmorna får dit sina fläktar om du lämnar in bilen då och dom erbjuder dig en betydligt billigare alternativ än en orginalfläkt som skall vara med och betala BMWs dyra lokaler *S*..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.