AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.448

Vill ha en plånboksvänlig BMW

di
64
dimman
325 CAB -94
Vad kostar en BMW att äga =)))

Köpte en BMW 325 cab – 94 för 1 ½ år sedan, visserligen en rätt gammal bil vid detta laget.
Från att gå ifrån ett annat tyskt märke tänkte jag att denna bilen får väll ändå hålla lite bättre.
Ägde en Audi V8 tidigare, som kostade skjortan fick byta nya skivor fram för 4000kr/st osv osv.
Visst sådana reparationer sved men så rullade på ett år, bilen vart annars i toppskick, med sådana små saker hela tiden. I alla fall, köpte mig en BMW i kanon skick, inte en repa.

Så nu började det:

Färddator sönder
Motorn till elhissen sönder
Vatten kom in i styrboxen

När allt detta vart lagat vart det tid för service, pang 5000kr.
Behövde visst fyra nya däck också, pang 9000:-.
Asch när vi ändå är i farten, lämnar in bilen för ett sterobygge, pang 15000.
Lika bra att ta en lackbehandling på bilen, pang 3500:-

Efter detta så parkerade jag på torget för att gå o handla lite, pang en bil bakade in i mig o smet där ifrån, resultat fronten på bilen fick lackas om, samma vecka som jag gick o väntade på att bilen skulle in för lackning så vart jag ute en sväng i staden, pang en annan bil backade in i mig o smet därifrån, fast denna gång hade den backat in där bak, ringde lackeraren för ny tid.

Så nu står bilen i varmgarage i väntan på sommaren skall träda fram o fler saker skall hända.
Jo en sista sak, vart i startade bilen här om dagen, ventilation hade visst lagt av.

Får väl köpa mig en ny BMW nästa gång =)
Eller är det så här?
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Jo, det är så där... ALLTID.:-)

Två bilar är fler än en..
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Det måste inte va så. Nu rör det sig ju inte om världens vassaste kärra men min förra BMW en 316i 92:a E-36 hade jag i ca 3 år och körde ca 4500 mil. Billig att försäkra, drog mindre och mindre soppa ju äldre den blev (det är sant!) och allt jag behövde göra var att byta olja+filter samt luftfilter en gång om året, nya bormskivor fram, ett hjullager bak samt byta koppling. Helt klart den billigaste bilen jag någonsin ägt. // CB

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Sådär kan det vara men så illa brukar det väll endå inte vara ?
Sedan alla saker som är SÖNDER , de brukar gå att laga med en lödkolv. gratis.
MEn lämnar man på verkstad är det klart att de bara byter tills det funkar , skulle ju jag med gjort då kunden inte vill betala för en massa felsökande med materialkostnad 1:- kr.

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Wadel,
Din sista fras var ju rätt kul måste jag säga... :))
Visa användare
22
BigW
316i -93
316 är klart ett alternativ o man vill ha en bmw..billig å äga,serva även tanka..det är min första bmw men absolut inte min sista!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag föreslår en Alpina B12.

(I garage, avställd)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja, en B12 är nog det billigaste man kan äga.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Annars är ju ett sätt att köpa en BMW från slutet av 60-talet eller början av 70-talet!
Garanterat fritt från elhissar, breda och dyra däck, färddatorer, elboxar och annat svårbegripligt som kan krångla!
I västa fall får du acceptera 4 dioder i växelströmsgeneratorn men dom är ju å andra sidan väldigt driftssäkra! I övrigt hittar du inte en enda elektronikpryl som kan krångla.
Förgasare är ju rätt lätta att förstå sig på också och går ju att renovera "hos bysmeden"!

Jag har tex haft en M5 -95 och har en SAAB 9-3 Aero -00 men absolut ingenting går upp mot min 3.0S -72 när det gäller driftssäkerhet och ägarkostnader! Köpt för 17.000 kr för knappt 50.000 mil sedan och rullar för närvarande 2500-3500 mil/år och kommer att göra så i många år till!

Värdeminskningen har varit ganska låg om man säger så och den går ytterst sällan sönder så att man inte kommer dit man tänkt sig (har hänt 1 gång på snart 25 år)!

Komplett elschema får plats på en A4- och en A3-sida.
Till M5:an fick jag sätta in det kompletta "elschemat" i 2 vanliga A4-pärmar (är förresten till salu om någon behöver elsceman till sin M5 -95)!

Per L
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

Vill du ha en lite större bil än 3-serien tycker jag att du ska satsa på en 518-e34.Dom verkligen billiga i drift.Har ägt en sådan tidigare.Tänk bara på att dom med kamrem bör bytas vid ungefär 4000mil.Annars så e det en mycket trevlig bil.Hör av dig om du vill veta mer om denna modell.

Mvh

Peter
Är Bmw 320 (E46)-00/01 dyr att äga? Jämfört med vanliga bilar som saab 9-5 , Volvo V70 osv?
ALLA BMW har en kostnad som tyvärr är hög jämfört med många andra bilar: Försäkrings premien
Allt annat: reservdelar, bränsleförbrukning etc etc är bra prissatt ...och körglädjen får man ju alltid på köpet från 316 Compact till Alpina B12 6.0 Lang!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Inköpskostnaden är också högre än de flesta andra märken. Men kom ihåg att en BMW inte är dyr, den är värdefull!
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Bra alternativ om man vill åka billig BMW är 316g (biogasbil i 316 Compact komstym) Gasen är billigare än bensin och den dra även mindre per mil när den går på gas jämfört med bensin (man kör på bensin när gasen tar slut, eller om man manuellt kopplar övermed knapp på instrumentbrädan). I övrigt kostar den som en vanligt 316 Compact att äga.

316g är dessutom billiga att köpa. Köpte min i september -03 för ca 60.000 SEK och då hade den bara gått 1662 mil... ny bil för den pengarna alltså! :-D Nu har jag kört till jobbet med den sedan september och är uppe i nästan 3000 mil på mätaren.
BMW är inte dyrare än dom flesta japaner ifråga om reservdelspriser har jag märkt. Det finns ju delar som man måste byta då och då (slitdelar). Hade en 525-92 förut och den kostade mig multum men det var saker som man måste byta (ljuddämpare, däck, skivor + belägg mm) och det kommer man aldrig ifrån. Har märkt det på min nuvarande bil (mitsubishi colt) där det alltid behövs bytas något, och allt har inte varit slitdelar heller. T ex lyktor, dimljus kostar väldigt mycket till japanska bilar, iaf mitsubishi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.