|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jafg är inne på att konvertera min 535i o har lite frågor jag har hittat ett 745 grenrör som jag ev köper, annars blirdet att bygga eget till frågan, nu har min topp packning gått sönder pga fel vänd termostat (av förra ägaren) so jag ska ta o lyfta av toppen o kika hur mkt det behövs planas. men om man vill ladda 0.7 bar måste jag sänka kompet? klarar inte original komp av det laddtrycket ? vad är det enklaste sättet artt sänka kompet på ? är det svarva kolvarna, dubbla packningar?, förstora förbränningsrummet ? finns det koppar packningar att swätta mellan 2 original packningar ? (om man gar den som är 0.3 mm högre ) ? Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i | |
|
Om jag inte missminner mig så kan du köpa topplockspackningen som hör till 745turbon. Och åstakomma en kompsänkning men hur mycket vet jag inte. Fick tippset att köpa den topplockspackningen till bi-turbon av en firma i tyskland men avböjde och köpte orginal packningen från Alpina. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Bidrar med lite idéer..... Mitt tips är att fräsa om förbränningsrummen OBS! Var väldigt noga med att ta exakt lika mycket på varje. Se även till att ha tillräckligt med "Squisch" område kvar i förbränningsrummen för fullgod förbränning. Jag rekomenderar ej att svarva kolvarna, minskad "Squisch" effekt samt svagare kolvtoppar, eller sätta dubbla eller tjockare topppackning(ar), detta bidrar även till svaga punkter. Med Squischområdet i förbränningsrummet menar jag den delen som inte är utgröpt = den delen som kolven kommer 0,5-1mm ifrån. Lycka till med turbokonverteringen. Sune |
|
|
Ok det va dom ideér jag oxå tänkte på Men jag kan säga så här att slipper jag ta ur blocket o börja gräva där så gör jag gärna det. Men kan du förklara mer om just nackdelarna med dubbla packningar ? tänkte inte tok ladda, typ max (verkligen max 0.7 bar) med tillräckligt med soppa o IC o sv.. sen om man skulle fräsa ur förbränningsrummet lär inte kunna göra så noga, då får det bli isåfall inlämnat till nån som är mer kunnig :) Angående topppackningen så¨lär man inte kunna använda 745 Turbo packningen då komp skillnaden ligger i att dom har låg komps kolvar o inte högre packning, så den dlen vet inte om det stämmer riktigt Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
Antagligen har 745:an inte flattoppskolvar utan en kolv med en fördjupning = lägre komp. Har dock inte sett hur en 745 kolv ser ut. Nackdelen med dubbla packningar är framför allt risken för läckage. Sämre blir också förbränning pga. att den sk. squischen blir otillräcklig för att pressa bränsle/luftblandningen utifrån utsidan av förbränningsrummet in mot centrum. = sämre verkningsgrad Ps. Du vet väl om att om du monterar en hyfsad stor intercooler inte behöver sänka kompet så drastiskt? Sune |
|
|
Ja, 745 har låg kompkolvar med grop. 745 och 535 har samma packning Tex köhler har tjockare packningar 3,0mm orginal 1,7mm med en sån packning får du ett komp på: Orginal totalt förbränningsrum: 3430cm³ / 6cyl = 572cm³ 572cm³ / (10 - 1) = 63,5cm³ Tillägg för tjockare packning: (0,3-0,17)cm * 9,2² * pi / 4 = 8,6 cm³ Nytt komp: 572cm³ / (63,5+8,6)cm³ + 1 = 8,93:1 Ta ännu bort lite material runt ventilerna så blir det inga problem att ladda 0,7 mvh Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.